کد خبر : 16047

پتروشیمی کرمان در ایستگاه اول

Locator_map_Iran_Kerman_Province

پتروتحلیل- پروژه احداث پتروشیمی در کرمان پس از سالها هم اکنون به پله آخر نزدیک می شود و با اجرای این پروژه عملا کرمان به صف استان های نفتی کشور می پیوندد.

به گزارش «پتروتحلیل»، احداث چهار واحد پتروشیمی در استان کرمان در نخستین سفر دولت نهم به کرمان پیشنهاد و به مصوبه تبدیل شد این مصوبه زمانی اعلام شد که دولت در سفر به استانهای مختلف وعده احداث این واحدهای پتروشیمی را می داد اما عملا تا پایان دولت دهم هیچ اقدامی نیز در این زمینه صورت نگرفت.

طبق برنامه‌ این پروژه که یک برنامه‌ پنج ساله بود و شروع آن نیز باید از سال ۸۶ انجام می شد، باید تا سال ۹۱ عملیات ایجاد صنایع لازم پتروشیمی در استان به اتمام می رسید.

از آنجا که وزارت نفت در آن زمان قبول کرده بود که خط لوله انتقال را آماده کند و گاز را سال ۹۱ تحویل دهد. بنابراین سال ۹۱-۹۲ در حقیقت می‌توانست زمان قطعی بهره برداری از این پروژه‌ها باشد. اما عملا هیچ حمایتی از اجرای این مصوبه دولت در کرمان انجام نشد.

منتقدان این پروژه دلیل اجرا نشدن این پروژه را نبود زیر ساخت های لازم در کرمان اعلام کرده بودند و این گونه بیان می شد که اجرای این پروژه در کرمان پشتوانه اجرایی ندارد.

حالا پس از گذشت سال ها از تصویب این مصوبه نفتی در کرمان در دولت یازدهم، استاندار کرمان چهار پروژه پتروشیمی کرمان را بررسی و آنها را در قالب اجرای این پروژه اصلی و احداث یک واحد پتروشیمی جمع بندی کرده است و قرار است همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کرمان که به احتمال فراوان در روزهای پایانی ماه جاری خواهد بود این پروژه رسما کلنگ زنی شود.

پیش از این همچنین مجوزهای لازم از سوی دستگاههای لازم گرفته شده و حتی مجوز تامین خوراک این واحد پتروشیمی نیز از سوی وزیر نفت صادر شده است و حالا کرمان در آستانه برداشتن یک گام واقعی و عملی در مسیر توسعه صنعتی است.

اجرای این پروژه عملا موجب برداشتن گامی مهم در مسیر صنعتی شدن استان کرمان است و می تواند حتی اقتصاد شرق استان را نیز متحول کند.

گامی که استاندار کرمان از آن به عنوان یک گام راهبردی در مسیر توسعه شرق کشور یاد می کند.

«علیرضا رزم حسینی» با اشاره به پیگیریهای انجام شده در این زمینه گفت: اجرای این پروژه عملا موجب برداشتن گامی مهم در مسیر صنعتی شدن استان کرمان است و می تواند حتی اقتصاد شرق استان را نیز متحول کند.

وی افزود: مجوز خوراک این واحد صنعتی صادر شده است و گامهای موثری در این خصوص برداشته شده که می تواند در آینده کرمان به عنوان راهی عملی برای توسعه یاد شود.

این در حالی است که در صورت اجرایی شدن ساخت این واحد صنعتی که با توان داخلی طی سه سال احداث خواهد شد مواد اولیه بسیاری از دیگر صنایع ایجاد می شود و در واقع زمینه برای ایجاد صنایع بالا دستی فراهم می شود.

و از هم اکنون مسئولان استان کرمان باید به فکر جذب سرمایه گذار در این زمینه باشند.

به گزارش«پتروتحلیل»، «محمد رضا پور ابراهیمی» نماینده مردم کرمان نیز اظهار کرد: احداث پتروشیمی در گام اول سه هزار شغل در استان ایجاد می کند و می تواند اشتغال کرمان را متحول کند.

وی افزود: احداث این واحد تنها به فعالیت پتروشیمی ختم نمی شود زیرا مواد تولید شده توسط پتروشیمی می تواند تامین کننده خوراک صدها واحد تولیدی تاثیر گذار در استان باشد و امیدواریم عملا این واحد صنعتی در کرمان راه اندازی شود و زمینه توسعه صنعتی کرمان را فراهم کند.

وی افزود: زمینه های لازم برای تامین زیر ساختها از جمله گاز و آب این واحد صنعتی مهیا می شود و در این زمینه مشکلی در استان وجود ندارد و باید با همکاری و هم افزاریی پتروشیمی کرمان را فعال کنیم و این واحد صنعتی تاثیر گذار را به عنوان فاکتوری تاثیر گذار در استان و کشور داشته باشیم.

«پور ابراهیمی» با تقدیر از استاندار کرمان افزود: هم اکنون مقدمات احداث این واحد فراهم شده است و در سفر دکتر روحانی به استان عملا این پروژه آغاز می شود.

وی ادامه داد: سه هزار شغل این مجتمع به صورت مستقیم ایجاد می شود هزاران شغل غیر مستقیم و پایدار نیز در کنار مجتمع ایجاد می شود و یکی از چرخهای کرمان به حرکت خواهد افتاد.

«پور ابراهیمی» خواستار ورود بخش خصوصی برای انجام سرمایه گذاری های پایین دستی پتروشیمی در کرمان شد و افزود: این واحد صنعتی باید طبق برنامه زمان بندی تا سه سال دیگر به اتمام برسد و باید از هم اکنون سرمایه گذاران را برای ایجاد واحدهای پاینن دستی تشویق و حمایت کرد.

«محسن جلال پور» رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز این واحد پتروشیمی را مزیتی قابل توجه برای استان کرمان دانست و گفت: در ابتدا باید از پیگیریرهای استاندار کرمان تشکر کرد و با اقدامات انجام شده عملا مشکلات پیش روی این واحد صنعتی که سالها مسکوت مانده بود برداشته شد.

وی افزود: عملا تخصص مواد اولیه به استان گام مهمی برای احداث این واحد بود که انجام شد و خوراک مجموعه تامین شده است.

وی اضافه کرد: مهمترین اقدامی که در سفر دولت به کرمان انجام خواهد شد کلنگ زنی این پروژه است و باید امیدوار باشیم که این طرح به زودی با کمک دولت عملیاتی شود.

وی گفت: در اتاق بازرگانی به دنبال ایجاد صنایع وابسته به پتروشیمی در کرمان هستیم و باید ارزش افزوده این صنعت را در کرمان ایجاد کنیم و از خام فروشی جلوگیری نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: ارجای این پروژه میلیاردها تومان بار اجرایی دارد و برای استان مزیتی قابل توجه به حساب می آید.

ارسال نظر