کد خبر : 15952

پالایشگاه بید بلند ۲ از کما خارج شد

thumbopen.php

با تعیین تکلیف شدن پالایشگاه گازی بید بلند ۲ پس از سال ها به نظر می رسد اولین فاز از این پالایشگاه گازی با سرمایه گذاری ۶ بانک خصوصی و صندوق توسعه ملی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش «پتروتحلیل»، اواسط خرداد ماه سال‌گذشته به دلیل تاخیر چند ساله در توسعه پالایشگاه بیدبلند ۲، بر اساس تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران مفارقت نامه شرکت سپهر انرژی (وابسته به بانک صادارت) از توسعه این پالایشگاه تصویب شد و به دستور وزیر نفت کار احداث این پالایشگاه گازی به دلیل آنکه قرار است خوراک پتروشیمی گچساران را تامین کند، به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد. با این شرایط می توان گفت بالاخره پس از سال ها تاخیر پالایشگاه گاز بید بلند ۲ تعیین تکلیف شده است.

«عادل نژاد سلیم» مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: پس از آنکه وزیر نفت دستور داد تا ساخت پالایشگاه گازی بید بلند ۲ از شرکت انرژی سپهر گرفته و به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود، بلافاصله با شرکت ملی گاز ایران و شرکت سپهر انرژی جلساتی برگزار کردیم، تا شرایط ساخت و روند احداث این پالایشگاه مطلع شویم.

وی با اشاره به اینکه ابلاغیه ساخت این واحد پالایشگاهی به تازگی در اختیار ما قرار گرفته است، گفت : حداکثر فاز اول این پالایشگاه گازی تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.

این گزارش حاکی است پیش از این مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده بود، فاینانسور های (تامین کننده مالی) این پروژه نیز مشخص شدند، به طوری که کنسرسیومی با حضور چند بانک خصوصی و صندوق توسعه ملی هزینه ساخت این پروژه را تامین خواهند کرد.

احداث پالایشگاه بیدبلند ۲ نیاز به سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری دارد که تاکنون ۴۰۰ میلیون یورو در این پروژه هزینه شده است.

این گزارش اضافه می کند فرآورش روزانه ۵ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و ۴٠٠ هزار تن مایعات گازی، محصولات پالایشگاه بیدبلند ٢ خواهد بود.

این طرح از تامین کنندگان اصلی گاز اتان است که خوراک اصلی مجتمع های پتروشیمی کشور است و می‌تواند خوراک مورد نیاز طرح‌های آینده پتروشیمی را تامین کند.

ارسال نظر