کد خبر : 14518

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: بازاری کارآمد با کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا

nejadsalim

پتروتحلیل- دولت در سیاست های اقتصادی خود در بسته خروج از رکود غیرتورمی به طور مستقیم وظایفی را به بورس کالای ایران واگذار کرده است تا از طریق مکانیسم معاملاتی بورس کالا برای حرکت به سمت اقتصاد آزاد و بازار رقابتی در داد و ستد کالاها استفاده کند. مهمترین وظیفه ای که در بسته خروج از رکود به آن اشاره شده است؛ تقویت بورس های کالایی و حمایت از مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت محصولات و همچنین خروج دولت از قیمت گذاری محصولاتی است که در بورس کالا و انرژی معامله می شود.

با این حال همچنان قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و آن هم با تاخیری یک ماه از بازارهای جهانی تعیین می شود، از این رو بیشتر کارشناسان یکی از دلایل رکود موجود در بازار پتروشیمی را روش نادرست تعیین قیمت ها می دانند.

البته در روزهای اخیر اخباری در خصوص تعیین قیمت محصولات پتروشیمی به صورت ۱۵ روزه انتشار یافته و اظهارنظراتی نیز در پی داشته است.

عادل نژاد سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این باره به خبرنگار پتروتحلیل گفت: در حال حاضر میانگین قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و به صورت ماهانه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی استخراج و به بورس کالا اعلام می شود، اما در روزهای اخیر زمزمه هایی در خصوص اعلام میانگین قیمت ها به صورت ۱۵ روزه به گوش می رسد که در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که تعیین قیمت ها با کارکرد بورس منافات دارد.

وی در ادامه تاکید می کند: وظیفه مهمی که دولت بر عهده بورس کالا گذاشته است، حمایت از مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت و خروج دولت از قیمت گذاری محصولاتی است که در بورس کالا عرضه می شوند، با این حال همچنان تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه دارد. این در حالی است که کشف قیمت براساس مکانیسم عرضه و تقاضا می تواند رغبت معامله گران و جذابیت های بورس کالا را دو چندان کند.

نژادسلیم همچنین با اشاره به برنامه‌های کنونی دولت در خصوص مبارزه با رانت و فساد معتقد است؛ ظرفیت‌های بورس کالا باعث به حداقل رسیدن رانت در بازار کالا و حذف دلالان می شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه خاطر نشان می کند: عدم تعیین کف قیمت و همچنین کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، سبب می شود تا قیمت‌ها در رقابت کامل و نقطه تعادلی تعیین و از دستکاری قیمت‌ها جلوگیری شود، به این ترتیب شاهد بازاری کارآمد با حجم و عمق بالایی در معاملات بورس کالا خواهیم بود.

ارسال نظر