کد خبر : 14413

قیمت گذاری پتروشیمی ها با دلاری گران تر از بازار آزاد!

dolar

پتروتحلیل- آخرین ماه سال در حالی سپری می شود که پررنگ ترین خبر در حوزه پتروشیمی ها همچنان تعیین قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

تغییر قیمت های پایه به فاصله چند روز و مقاومت اکثر مجتمع های پتروشیمی در مقابل افت قیمت ها موضوعی است که در این روزهای پایانی سال ۹۳ از دید رسانه ها پنهان نمانده است.

بیشتر مجتمع های پتروشیمی ماههای سختی را به واسطه افت قیمت ها در بازار نفت و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی پشت سر می گذارند و تعداد زیادی از آنها با نقدینگی های پایین روبه رو هستند و گر چه در تلاش هستند تا محصولات خود را به هر طریقی شده به فروش برسانند، اما جالب اینجاست که حاضر نیستند تا اندکی قیمت کالاهای خود را پایین بیاورند. از انباشت کالاها گله می کنند، اما هم قسم شده اند تا نرخ هایشان را تعدیل نکنند.

از طرف دیگر ترجیح می دهند تا خارج از بورس و در بازار آزاد، محصولاتشان را با قیمت هایی ارزان تر به فروش برسانند؛ چرا که هم زودتر به پول نقد می رسند و هم اینکه از مالیات فرار کرده اند.

یک مقام آگاه در امور پتروشیمی ها به خبرنگار پتروتحلیل می گوید: دو موضوع در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی وجود دارد. اول قیمت فوب خلیج فارس است که هر هفته توسط نهادهایی مانند شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی استخراج می شود و موضوع دوم محاسبه نرخ دلار در قیمت هاست.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه می گوید: گر چه قیمت دلار مبادلاتی حدودا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و دلار آزاد نیز حدودا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما در ماههای گذشته بعضا مشاهده شده که محاسبه قیمت های پایه محصولات با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز انجام شده که از دلار بازار آزاد نیز گران تر است، این موضوع نشان از فشار اکثر مجتمع های پتروشیمی در تعیین قیمت های پایه دارد.

در حال حاضر نیز در قیمت های پایه اسفندماه دلار ۳ هزار و ۴۶۳ تومان لحاظ شده ، این در حالی است که امروز ششم اسفندماه دلار در بازار آزاد ۳ هزار و ۴۳۳ تومان بوده است.

از سوی دیگر در روزهای پایانی سال اکثر مجتمع های پتروشیمی با توجه به اینکه سال سختی را پشت سر گذاشته اند نیاز به نقدینگی دارند، اما هنوز موفق به فروش محصولات خود نشده اند، اتفاقی که در سال های پیش هیچ گاه برای آنها رخ نداده بود.

وی با اشاره به اینکه اکثر مجتمع های پتروشیمی به دلیل درآمدهای بالا، دور اندیش نیستند، می گوید: با توجه به ضعف مدیریت در برخی از مجتمع ها، درآمدهای بالای سال های گذشته خرج شده است و تعدادی از مجتمع ها واقعا نیازمند نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی کارکنان خود هستند.

با این حال قیمت گذاری محصولات پتروشیمی نباید با اعمال فشار از سوی گروهی خاص انجام شود؛ چرا که این اتفاق به تولیدکنندگان بسیاری ضرر می رساند.

ارسال نظر