کد خبر : 13960

نیم نگاهی به صادرات امسال پتروشیمی بندرامام

saderat1

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۶٠٠ هزار تن گاز مایع در این مجتمع تولید و توسط کشتیهای داخلی و خارجی صادر شده است.

رضا امیری در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود خوراک در مجتمع پتروشیمی بندر امام گفت: ظرفیت اسمی این مجتمع روزانه ١٢٠ هزار بشکه ان جی ال است که هم اکنون روزانه ٨۴ هزار بشکه توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب تحویل داده می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام افزود: این مجتمع از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶٠٠ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه داشته است.

وی با بیان این که برای رفع کمبود خوراک شرکت پتروشیمی بندر امام در حال سرمایه گذاری روی طرحهای ان جی ال ٣٢٠٠ در غرب کارون و ٢٣٠٠ در جنوب کشور است، گفت: بر اساس برنامه ریزی بیش از یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار در طرح ان جی ال ٣٢٠٠ سرمایه گذاری خواهد شد که از این میزان ٧٠ درصد آن متعلق به فاینانس پتروشیمی بندر امام است.

امیری افزود: کار ساخت ان جی ال ٣٢٠٠ در غرب کارون از ابتدای امسال آغاز شده و تاکنون بیش از ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است این طرح ٣۶ ماهه به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام با اشاره به دستور زنگنه، وزیر نفت مبنی بر واگذاری سهام طرحهای ان جی ال ٣٢٠٠ در غرب کارون و ان جی ال ٢٣٠٠ در جنوب کشور به شرکتهای پتروشیمی گفت: شرکت مجتمع پتروشیمی بندر امام سرمایه گذاری در این طرحها را از طریق فروش محصولات خود تامین می کند.

وی از آغاز ساخت دو پروژه توسعه ای الفین MEG و اتان ریکاوری در این مجتمع خبر داد و گفت: هم اکنون در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی، بانکهای داخلی و فاینانسورهای چینی برای تامین منابع مالی این طرحها هستیم.

امیری با بیان این که تمامی تولید محصول پارازایلین پتروشیمی بندر امام برای تولید PET به پتروشیمی شهید تندگویان تحویل داده می شود، گفت: هم اکنون صادرات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام با تاکید بر این که از نیمه دوم پارسال هیچ گونه محدودیتی در زمینه صادرات و ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در پتروشیمی بندر امام وجود نداشته است، گفت: هم اکنون کشتیهای داخلی و خارجی برای خرید این محصول صف کشیده اند اما به دلیل کمبود خوراک برای تحویل محصول با محدودیت روبرو هستیم.

ارسال نظر