کد خبر : 13524

تصویری واضح از سرمایه گذاری نفت در آستانه مجمع سالانه

naft-sarmayegoari
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در جمع رسانه های خبری، به برنامه های هیات مدیره شرکت برای خروج از مشکلات سنواتی و رشد و تعالی شرکت اشاره کرد.

وی از فعالیتهایی جهت پوشش زیان های سالی قبل، تدوین برنامه و جهت گیری استراتژیک شرکت، فعال سازی پروژه نفت قشم، فعالیت در بازار سرمایه و تعیین تکلیف شرکتهای غیر سود ده به عنوان اهم این برنامه ها یاد کرد.

فضل اله وکیلی فرد با بیان اینکه در آستانه برگزاری مجمع عمومی سال ۱۳۹۳ می توانیم اعلام کنیم اکثر برنامه های تدوین شده به اجرا درآمدند، مهمترین آنها را موفقیت در پوشش زیان سال ۱۳۹۱ عنوان و اضافه کرد: این شرکت موفق شد تا علاوه بر پوشش زیان ۱۳۸ ریالی به ازای هر سهم، کسب سودی معادل ۵۷۰ ریال را محقق سازد.

وی در بیان دستیابی به مهمترین فعالیتهایی که منجر به این سود آوری شد، به فروش شرکت نفتکاو ژرف اشاره کرد و گفت: متاسفانه این شرکت به دلیل وجود بدهی معوق بانکی و فشار کمبود نقدینگی فضا برای ادامه حیات در شرایط فعلی را نداشت؛ لذا جهت فعال سازی این شرکت نقدینگی بالایی نیاز بود و شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت به دلیل وجود پروژه ترمینال نفت قشم قادر به تأمین آن نبود.مدیرعامل "ونفت" از جمیع این مسایل به عنوان عواملی نام برد که منجر شد تا تصمیم فروش آن شرکت اتخاذ شود، بطوری که با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت اصلی، نفتکاو از طریق برگزاری مزایده در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ به فروش رسید و به این ترتیب از تداوم زیان دهی حاصل از عملکرد این شرکت جلوگیری شد.

وی در بیان تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد نیز به فروش دو قطعه زمین در جاده کرج در مالکیت این شرکت قرار داشت، اشاره کرد که طبق برنامه با قیمت و شرایط مناسبی به فروش رسید.

وکیلی فرد اضافه کرد: ساختمان نیمه کاره دفتر مرکزی واقع در خیابان طالقانی نیز که به علت نداشتن نقدینگی کافی و عدم حمایت شبکه بانکی، امکان تکمیل و اجرا نداشت؛ پس از کارشناسی و قیمت گذاری توسط سه کارشناس رسمی دادگستری در چارچوب آئین نامه معاملات و طی تشریفات مزایده به فروش رسید و نقدینگی مناسبی جهت استمرار فعالیتهای پروژه نفت قشم فراهم آورد.

وی در این میان به اقدام "ونفت" در سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر بورسی نیز اشاره ای کرد و گفت: همچنین بخشی از نقدینگی حاصل از فروش دارایی های غیر مولد در بازار سرمایه، سرمایه گذاری شد که این سرمایه گذاری بازده ای بیشتر از متوسط رشد شاخص به ارمغان آورد؛ بطوری که علاوه بر تأمین هزینه های جاری شرکت، منجر به سود دهی خوب شرکت شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در ادامه اظهارات خود، یادآورشد: بازرگانی فرآورده های نفتی این شرکت با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب که در سال قبل آغاز شده است در سال ۱۳۹۳ نیز با قدرت ادامه خواهد داشت.

وی در این میان تصریح کرد: مدیریت شرکت ضمن تمرکز بر اجرای پروژه های سود ده و پروژه های سرمایه گذاری نفت قشم، در خصوص تعیین تکلیف شرکتهای غیر سود ده و اقدام برای واگذاری و یا انحلال آنها اقدام کرده است.

این مقام مسوول در "ونفت" سود حاصل از اجرای این برنامه ها را حدودا ۵۸۰ ریال برای هر سهم ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس هیأت مدیره شرکت قصد دارد علاوه بر پرداخت ۱۰۰ ریال سود نقدی برای هر سهم، قسمت عمده سود حاصل از فروش دارایی خود را به سرمایه های مولد شرکت اضافه کرده و پیشنهاد افزایش سرمایه از طریق سود انباشته و سهام جایزه را به مجمع صاحبان سهام ارائه کند.

به گفته وی؛ ضرورت تزریق نقدینگی به پروژه پایانه نفت قشم، خرید ساختمان دفتر مرکزی متناسب با شرایط شرکت و افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه، این شرکت رابر آن داشت تا اقدام به تدوین پیشنهاد طرح افزایش سرمایه کند.

وکیلی افزود: در این پیشنهاد بخشی از سرمایه مورد نیاز از طریق سود انباشته شرکت در قالب سهام جایزه تأمین می شود و مابقی آن از طریق آورده نقدی و مطالبات سهامداران تأمین خواهد شد

ارسال نظر