کد خبر : 12951

معاملات کلان در گروه پتروشیمی

boors1
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز شاهد رشد نزدیک به ۰٫۹۳درصد بود که در این فضا گروه شیمیایی ها با رشد مواجه شدند.
در بازار امروز بحث اساسی در گروه پتروشیمی تحولات ساتا بود جای که این شرکت با انتقال ۴۰درصد سهام پتروشیمی پارس به دو شرکت سرمایه گذاری غدیر و شرکت هلدینگ نفت و گاز پارسیان توجه ها را به سوی این دو شرکت جلب کرده است.
در مقابل نیز نفت و گاز پارسیان سهام حفاری شمال و پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه گذاری غدیر نیز ۱۴درصد سهام خود در نفت و گاز پارسیان را به ساتا منتقل می کند تا این نقل و انتقال مثلثی موجب تجدید ارزیابی معامله گران در مورد این شرکتها شده است.
در همین حال ساتا برای حل مشکلات رخ داده در مالکیت آریا ساسول تصمیم گرفته است که ۲۰درصد سهام خود در این شرکت را به خلیج فارس منتقل کند در همین حال بحث انتقال سهام پترول به هلدینگ خلیج فارس نیز از اهمیت بالای برخوردار است امری که به معنای آن است که احتمال ادغام دو هلدینگ خلیج فارس و پترول دور از انتظار نیست با این ادغام عملا می تواند وضعیت هر دو شرکت را متحول کند.
در گروه پتروشیمی امروز اراک شاهد اعلام رشد سود آوری شرکت بود شاراک در اطلاعیه خود خاطر نشان کرده است که سود شرکت در سال ۹۲ معادل ۱۴درصد بیشتر از ارزیابی اولیه است و ۸۰درصد سود تقسیم می شود.
در گروه پالایشگاهی امروز معاملات مثبت رقم خورد و در گروه روغن سازان مدیر مالی شرکت نفت پارس به بورس نیوزعنوان کرد: شرکت نفت پارس با توجه به شواهد موجود توانسته بودجه فروش سال ۹۲ را به طور کامل محقق گرداند و برای سومین سال متوالی به عنوان قهرمان صنعت در حوزه روانکارها شناخته شود و برای اولین بار موفق به اخذ جایزه ملی مدیریت مالی ایران که نشان از انضباط مالی و اعتبار مالی شرکت می باشد، گردد.
مسعود راهی پیرامون برنامه افزایش سرمایه شرکت در سال ۹۳ ابراز داشت: شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال به ۷۵۰ میلیارد ریال را به صورت ۵۰ درصد از محل سود انباشته و ۵۰ درصد از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را در سه ماه اول سال اجرایی نماید که هم اکنون گزارش حسابرس و مدارک لازم جهت اخذ مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه شده است که در صورت موافقت سازمان بورس به اطلاع عموم خواهد رسید.
مدیر مالی شرکت نفت پارس در خصوص برنامه شرکت برای افزایش سهم از بازار ابراز داشت: تغییر تکنیک های فروش و تمرکز بر افزایش تولید و فروش انواع روغن های موتور بنزینی سنتتیک به صورت قوطی و گریس های Hightech در شرکت نفت پارس از جمله اقدامات صورت گرفته برای افزایش سهم از بازار و پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی فروش در سال جاری می باشد.
در خاتمه مسعود راهی در مورد آینده صنعت روانکارها و پیش بینی سال ۹۳ شرکت اظهار داشت: سال ۹۳ برای نفت پارس سال بسیار پرکاری خواهد بود و همانند سال ۹۲ در جهت افزایش حاشیه سود خالص شرکت و مدیریت نقدینگی برنامه ریزی صورت گرفته است که بر طبق برنامه استراتژیک ۵ ساله شرکت حرکت شود چراکه با توجه به نگاه حمایتی از تولید و ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد و مقاومتی چشم انداز مثبتی از آینده صنعت روانکار متصور می باشیم زیرا جامعه مصرف کنندگان محصولات شرکت دو طیف صنایع و استفاده کنندگان از خودرو می باشند. که در حال حاضر مشتریان صنایع به دلیل اینکه عمدتاً زیر ظرفیت خود در حال تولید می باشند طبیعتاً مصرف کمتری در حوزه روانکار دارند که در صورت اجرای سیاست های فوق و حمایت دولت از تولیدکنندگان این تقاضای بالقوه در صنعت روانکار بیدار خواهد شد و تأثیر بسیار مناسبی بر رشد صنعت روانکاری خواهد گذاشت.
ارسال نظر