کد خبر : 12932

آخرین خبرها از قیمت منومر وینیل استات شازند

boors kala

پتروتحلیل- خریداران منومر وینیل استات پتروشیمی شازند به افزایش ۳۲ درصدی این کالا طی یک هفته اعتراض کردند.

باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در این باره می گوید: منومر وینیل استات پتروشیمی شازند هفته گذشته با نرخ ۳ هزار و ۸۵ تومان عرضه شده بود، اما در هفته جاری نرخ آن به ۴ هزار و ۳۰ تومان افزایش یافته است، این در حالی است که ۳ ماه قبل این کالا در بورس با نرخ ۲ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می شد و در طی ۳ ماه حدود ۷۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

برخی از مصرف کنندگان این کالا معتقدند؛ افزایش یک باره و هزارتومانی قیمت این کالا طی یک هفته می تواند آنها را با مشکلات عدیده روبه رو کرده و حتی تولیدات آنها را متوقف کند.

البته قیمت این کالا پیش تر توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کمیته قیمت گذاری برای اسفندماه ۱۲۰۸ دلارو برای فروردین ماه ۱۲۱۰ دلار اعلام شده بود که در حال حاضر و برای ماه جدید ۱۵۸۱ دلار عنوان شده است. این در حالی است که محتشمی پور، مدیر دفتر صنایع تکمیلی (پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره به خبرنگار پتروتحلیل می گوید: در ماه جاری برخی از کالاها مانند متانول با کاهش شدید و برخی دیگر مانند کالای منومر وینیل استات نیز با افزایش شدید روبه رو بوده اند و نرخ آنها براساس قیمت جهانی تعیین و به بورس اعلام شده است.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه نرخ های جهانی هفتگی تغییر می کند، اما تعیین نرخ های داخلی و اعمال تغییرات جهانی ماهیانه انجام می شود، افزایش و یا کاهش یک باره قیمت ها اجتناب ناپذیر است، مثلا متانول طی ماه گذشته تا ۳۱۸ دلار کاهش یافت، در حالی که پیش تر ۴۷۵ دلار بود و این یعنی کاهش ۳۳ درصدی قیمت متانول که سبب اعتراض تولیدکنندگان شد. پیشنهاد دفتر صنایع تکمیلی (پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که هرگاه این افزایش و یا کاهش قیمت زیاد بود، قیمت ها در بورس به صورت هفتگی اعمال شود تا تولیدکننده و مصرف کننده با مشکل مواجه نشوند، اما این پیشنهاد پیش تر مورد قبول واقع نشد.

در حال حاضر قیمت جهانی منومر وینیل استات ۱۲۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن سی اف آر چین و ۱۷۰۰ دلار در هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا است و روند این کالا نزولی پیش بینی می شود. از این رو احتمال دارد در ارسال قیمت ها به کارگروه، قیمت منومر وینیل استات(VAM) تعدیل شده و سپس بر تابلوی بورس ثبت شود.

ارسال نظر