کد خبر : 12909

قیر بازار ارزان تر از بورس!

13920131083728151405974

پتروتحلیل- در حالی قیر صادراتی در بورس کالا با نرخی بالاتر از ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو مبادله می شود که در بازار داخل می توان همین قیر را با نرخ ۱۲۸۰ تومان در هر کیلو خریداری کرد.

از این رو خریداران بورسی رغبتی برای خرید قیر صادراتی ندارند و تعداد محدودی از معامله گران هم که در حال حاضر محموله هایی به مقصد ارمنستان و آذربایجان می فرستند ترجیح می دهند قیر را در بازار داخل تهیه کنند تا بورس.

این در حالی است که به گفته سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در حال حاضر صادرات قیر سود مطلوبی ندارد و با وجود اینکه نرخ دلار هم افزایش یافته، هنوز تغییری در بازار قیر مشاهده نمی شود. از سوی دیگربازار ترکیه نیز راکد است و همچنین بازار قیر گرجستان نیز با وجود سوءاستفاده های تاجران، از دست رفته است.

البته برخی از کارشناسان بازار نیز به حجم بالای قیر اشاره می کنند که توسط وزارت راه به پیمانکاران داده شده و عدم تحرک در بازار داخل هم سبب شده، محموله های قیر با نرخ های پایین تر از بورس در بازار داخل قابل خرید و فروش باشد.

از این رو در حال حاضر قیر داخلی پاسارگاد تبریز در بورس با نرخ ۱۳۶۳ تومان عرضه می شود که با مالیات و هزینه های دیگر برای خریداران ۱۴۷۲ تومان رقم می خورد. این در حالی است که تاجران در بازار داخل اقدام به فروش قیر با نرخ هایی پایین تر از ۱۳۹۰ تومان در هر کیلو می کنند و به این ترتیب خریداران ترجیح می دهند به بازار داخل برای خرید قیر مراجعه کنند تا بورس کالا.

ارسال نظر