کد خبر : 12331

بوعلی، بندرامام و پارس راهی بورس می شوند

nejadsalim3
پتروتحلیل-هتل استقلال تهران روز گذشته شاهد نشست صمیمی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با شماری از فعالان بازار سرمایه بود.
به گزارش خبرنگار پتروتحلیل، در این نشست که ساعتی پس از امضا قرارداد احداث پتروشیمی هرمز برگزار شد مهندس نژاد سلیم با اشاره به پذیرش پتروشیمی بروزیه در فرابورس گفت: این شرکت بعد از تعطیلات نوروز احتمالا عرضه اولیه خواهد داشت و ۵درصد این شرکت در فرابورس عرضه می شود.
وی افزود؛ با دکتر صالح آبادی رئیس سازمان بورس مشورت شده است و در حال حاضر به خاطر وزن سنگین هلدینگ در بورس شرکتهای جدید در فرابورس پذیرفته می شوند.
وی اضافه کرد براساس برنامه استراتژیک هلدینگ تمامی شرکتهای هلدینگ به تدریج وارد بازار سرمایه خواهند شد که در مرحله نخست سه شرکت برزویه، بوعلی و عملیات پازارگاد در فرابورس عرضه خواهند شد و پس از آن شرکتهای پارس و بندرامام در صورت رسیدن به ظرفیت کامل عرضه خواهند شد.
وی با اشاره به تولید بنزین از سوی سه مجتمع بندرامام، بوعلی و برزویه گفت: تولید بنزین موجب شده است این شرکتها با ظرفیت خوبی فعالیت کرده و تولید بنزین با کیفیت بالایی در این مجتمع ها صورت گیرد که در مورد قیمت فروش آن در سال آینده در حال رایزنی هستیم. در این جلسه همچنین نیازی مدیرمالی هلدینگ با اشاره به ذخیره ۱۰۰میلیارد تومانی مالیات در صورتهای مالی برزویه گفت: این شرکت معافیت ده سال از مالیات دارد که ۴سال آن باقی مانده و پیش از عرضه این ذخیره بازگشت خواهد شد.
نژاد سلیم در مورد برنامه توسعه ای هلدینگ گفت: در سه مسیر در حال توسعه هستیم مسیر نخست به ظرفیت رساندن کامل شرکتهای هلدینگ، مسیر دوم خرید سهام شرکتهای پرپتانسیل و مسیر سوم ایجاد واحدهای جدید است که در این مسیر علاوه بر پتروشیمی هرمز که امروز قرارداد آن امضا شد و ظرفیت آن یک میلیون تن اوره و آمونیاک است دو شرکت پتروشیمی هنگام با ظرفیت یک میلیون تن اوره و آمونیاک و پتروشیمی ونیران با ظرفیت ۱٫۶میلیون تن متانول به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهند بود که فاینانس هر سه شرکت بر اساس قرار داد منعقده با چین تامین خواهد شد.
وی اضافه کرد: علاوه براین شرکتها ان جی ال ۳۲۰۰نیز توسط هلدینگ خلیج فارس ایجاد خواهد شد که این شرکت تامین کننده میعانات گازی مورد نیاز هلدینگ خواهدبود. فاینانس این شرکت تامین شده و تا سه سال آینده تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین با اشاره به عرضه بلوک ۴۰درصدی پتروشیمی پارس توسط ساتا گفت از آنجایی که این مزایده واقعی نبوده در آن شرکت نکردیم.
در فکر خرید مخازن و پایانه های پتروشیمی هستیم
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اهمیت شرکت مخازن و پایانه های پتروشیمی گفت: در رقابت خرید این شرکت با کنسرسیومی از شرکتهای تابعه هستیم و این شرکت را نه به لحاظ سودآوری که به لحاظ سهولت و پایداری در عملیات مهم می دانیم.
طلبمان را از بازرگانی پتروشیمی می گیریم
نژاد سلیم با اشاره برگزاری چند جلسه برای شفاف سازی طلبهای هلدینگ خلیج فارس از بازرگانی پتروشیمی گفت :در این جلسات بدهی بازرگانی پتروشیمی به ما مشخص شده است و ما در مقابل این بدهی از آنها سهام شرکتهای پرپتانسیلی را دریافت خواهیم کرد.
خوراک هنوز ۹۵درصد فوب است
وی در ادامه به بحث خوراک مایع و تخفیف آن اشاره کرد و گفت :علی رغم مباحث مطرح شده همچنان خوراک براساس فوب منهای ۵درصد در اختیار هلدینگ قرار می گیرد که تلاش می کنیم تخفیف بیشتری را دریافت کنیم.
به دنبال خرید کشتی هستیم
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به نبود ناوگان حمل گاز مایع گفت به دنبال خرید یک کشتی مخصوص حمل گاز مایع هستیم تا مشکلات مربوط به صادرات این محصولات کمتر شود.
ژاپنی ندیدیم
نژاد سلیم با اشاره به عرضه بلوک ۱۷درصدی خلیج فارس در روز چهارشنبه گفت:علی رغم اخبار منتشره هیات خارجی از شرکت ما بازدید نکرده و هنوز ما اطلاعاتی در مورد خریدار احتمالی این بلوک نداریم.
هلدینگ ۲۳میلیارد دلاری
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مورد ارزش خالص داراییها هلدینگ گفت: با برآوردهای صورت گرفته ارزش خالص داراییها هلدینگ خلیج فارس با کسر سهم اقلیب ۲۳میلیارد دلار ارزش دارد. وی در مورد میزان تولید شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت تا هفدهم اسفند شرکت ۱۵میلیون و ۶۰۰هزار تن محصول تولید کرده است و ظرفیت عملی شرکت نیز با دو درصد رشد نسبت به سال قبل از ۶۸ درصد به ۷۰درصد رسیده است.
در این جلسه مدیر مالی هلدینگ خلیج فارس همچنین در مورد میزان بدهی های هلدینگ گفت: این شرکت مجموعا ۲٫۷میلیارد دلار بدهی به ملی پتروشیمی و وزارت نفت دارد که قرار شده است به صورت ۳۶ماهه تسویه و معوقات پرداخت شود.
ارسال نظر