کد خبر : 12069

بلوک خلیج فارس بی خریدار ماند

boors2
پتروتحلیل- بورس امروز هم روز بی رمقی را شاهد بود که با افت ۰٫۶۵درصدی شاخص همراه شد.
در بازار امروز نکته عجیب عدم حضور خریدار برای بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس بود در حالی که انتظار می رفت حداقل یک خریدار از بین سه خریدار احتمالی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، صندوق نفت و نفت و گاز پارسیان برای خرید حاضر شود به نظر می رسد خریداران صبر کردند تا در آینده سازمان خصوصی سازی با قیمتی کمتر این بلوک نزدیک به ده هزار میلیارد تومانی را در بازار عرضه کند.
هر چند انتظار می رفت این عدم خرید به کاهش قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس منجر شود اما حمایت مناسب از این سهم موجب شد تا کاهش قیمتی چشم گیر رخ ندهد. امروز همچنین روند بازگشایی نمادهای پتروشیمی با بازگشایی سه نماد پترول,پتروشیمی امیرکبیر و صندوق بازنشستگی ادامه یافت.
پترول پیش از بازگشایی در این اطلاعیه مدیرعامل این شرکت در خصوص تاثیر پذیری افزایش نرخ گاز شرکت های زیر مجموعه خود اعلام کرد با توجه به عدم تطابق سال مالی این شرکت و شرکت های موجود در پرتفوی ، نرخ خوراک ۱۳سنت برای واحدهای پتروشیمی، برسود سال مالی منتهی به شهریور۹۳ این شرکت هیچگونه تاثیری نخواهد داشت.
با این وجود پترول امروز با ۲۰درصد افت قیمت بازگشایی شد که عمده آن ناشی از انتقال شماری از نمادهای زیر مجموعه این شرکت به بازار توافقی بود.در هفته گذشته نمادهای نظیر لردگان کازرون و ممسنی از زیر مجموعه های پترول به بازار توافقی منتقل شدند.
در همین حال امروز همچنین شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در اطلاعیه ای از بی تأثیر بودن افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها بر سود سال مالی ٩٢ این شرکت خبر داد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی کشوری در اطلاعیه ای به سازمان بورس و اوارق بهادار آورده است، سازمان بورس و اوارق بهادار بلافاصله پس از تصویب نرخ ١٣ سنت به عنوان قیمت هر متر مکعب گاز تحویلی شرکتهای پتروشیمی که خوراک آنها گاز است، اقدام به توقف نمادهای پتروشیمی و شرکتهای سرمایه گذاری متأثر از آن کرد. در این راستا نماد "وصندوق" نیز توسط ناظر محترم بازار متوقف شد.اکبر محققی افزوده است: همانطور که از اجزای بودجه ارائه شده توسط شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری قابل مشاهده است در صورتی که نرخ تعیین شده گاز از سال ١٣٩٣ برای شرکتها اجرایی شود، با توجه به شناسایی سود ١٣٩٢ شرکتهای سرمایه پذیر در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریورماه سال ٩٢ و با توجه به تغییر نیافتن بودجه شرکتهای سرمایه پذیر برای سال مالی ٩٢، تغییر با اهمیتی در بودجه ارئه شده این شرکت اتفاق نخواهد افتاد.بدیهی است تعیین بخشی از بودجه منوط به تقسیم سود شرکتهای سرمایه پذیر در مجامع این شرکتها خواهد بود. اما در صورتی که نرخ تعیین شده عطف به ما سبق شود و به سال مالی منتهی به ٢٩ اسفندماه ٩٢ تسری یابد، اعلام پیش بینی سود شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری مستلزم اعلام سود جدید توسط شرکتهای سرمایه پذیر برای سال مالی ١٣٩٢ آن شرکتها خواهد بود.
درگروه پتروشیمی امروز اعلام شد پتروشیمی اروند توانسته به ظرفیت کامل خود دست یابد. به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، این واحد با شارژ ۱۷ راکتور خود به طور همزمان موفق به ثبت رکورد تولید ۹۰۰ تن PVC در روز شد.
براساس این گزارش، واحد S-PVC که جهت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال طراحی شده است، با تلاش کارکنان خود در سوم اسفند ماه سال جاری به این موفقیت دست یافت و این موفقیت تاکنون ادامه داشته است. همچنین در بخش بسته بندی نیز بیش از ۱۰۲۰ تن محصول بسته بندی شد که بیشتر از میزان طراحی آن می باشد.
واحد S-PVC شرکت پتروشیمی اروند به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصول پی.وی.سی به روش سوسپانسیون است که توانایی تولید هشت گرید مختلف با کاربرد های متفاوت به ویژه گرید پزشکی را دارد. در گروه پالایشگاهی امروز شایعات از ارسال گزارش افزایش سرمایه ۶۰۰درصدی پالایشگاه تهران به بورس خبر می داد.در همین حال احتمالا پالایشگاه شیراز نیز با کاهشی چشم گیر سود خود را به ۲۳۰تومان کاهش بدهد.
ارسال نظر