کد خبر : 11877

از بازگشت خلیج فارس تا توقف شراز

boors2
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز شرایط مثبتی را تجربه کرد که به رشد۵۵۰واحدی شاخص معادل ۰٫۶۸واحد مواجه شد.
امروز بورس شاهد انتشار توضیحات هلدینگ خلیج فارس در مورد عدم تاثیر قیمت خوراک گازی بر این هلدینگ داشت تا بازگشایی این نماد به صورت مثبت صورت گیرد. با این بازگشایی آرامش نسبی به بازار بازگشته است به ویژه که پس از هلدینگ خلیج فارس گزارش پتروشیمی فارابی نیز توام با تعدیل ۱۹درصدی مثبت سود این شرکت برای سال آینده بود.
امروز هلدینگ خلیج فارس در درصد مثبت مثبت و با سرعت بازگشایی شد پس از معاملاتی یک میلیون سهمی بانک سامان با هدف شناسایی سود یک بلوک ۱۳میلیون سهمی هلدینگ خلیج فارس را جابجا کرد و پس از آن بازار با آرامش به معاملات پرداخت تا بزرگترین شرکت بورس اوراق بهادار فعلا از بحران بورس کمترین آسیب را ببنید.
در همین حال با بازگشت هلدینگ خلیج فارس بحث در مورد عرضه بلوک ۱۷درصدی این شرکت در روز یازدهم اسفند ماه از اهمیت پیدا کند. براساس آخرین شایعات این بلوک تمامی معاملات بازار را متاثر کرده است.
بر همین اساس هلدینگ نفت و گاز پارسیان مساله خرید پتروشیمی پارس را برای خرید هلدینگ خلیج فارس فعلا کنار گذاشته است هیات مدیره پارسان هفته گذشته حضور در رقابت یا خرید کنسرسیومی خلیج فارس را به تصویب رساند. در همین حال صندوق نفت نیز که هفته گذشته قصد خرید پالایشگاه نفت اصفهان را داشت از خرید این بلوک کنار کشید تا به صورت مستقیم یا با پارسان برای خرید هلدینگ خلیج فارس وارد شود.
صندوق نفت هم اکنون ۱۷درصد سهام هلدینگ خلیج فارس را در اختیار دارد.در همین حال گفته می شود یک کنسرسیوم نیز در حال شکل گیری برای حضور در این خرید است که البته شکل گیری این کنسرسیوم تحت سایه حصه نقدی سنگین این معامله است.
روز سه شنبه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مورد شرایط این هلدینگ گفت: این شرکت از خوراک مایع استفاده می‌کند و تعیین نرخ ۱۳ سنت برای خوراک گاز، تاثیری بر روند سودآوری هلدینگ خلیج فارس ندارد، اما بازار سهام عکس العملی روانی نسبت به تصمیم مجلس نشان داده است.
عادل نژادسلیم در گفت و گو با فارس با تاکید مجدد بر اینکه تصویب نرخ خوراک ۱۳ سنتی برای شرکت های پتروشیمی تاثیری بر عملکرد و سودآوری شرکت هلدینگ خلیج فارس ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که سرمایه گذاران در بازار سهام نسبت به این خبر عکس العملی منفی نشان دادند و سهام شرکت‌هایی هم که با این مصوبه ارتباطی نداشتند مانند بانک‌ها، شرکت‌های سنگ آهنی، فولادی‌ها و ساختمانی‌ها با ریزش همراه شدند.
وی خاطرنشان کرد: از همین رو شرکت خواستار توقف نماد معاملاتی شد و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به منظور شفافیت بیشتر، نماد شرکت‌های پتروشیمی را متوقف کرد.
نژادسلیم با اشاره به اینکه بازکردن این نمادها باید متناسب با بازار سهام باشد، افزود: بهتر است تا حالت روانی بازار تا حدودی از وضعیت فعلی خارج شده و سپس نماد این شرکت‌ها به تابلوی بورس اوراق بهادار برگردد.
وی به جلسه با وزیر امور اقتصادی اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد تا بازار سهام شرایط سختی را تجربه کند. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه بازگشایی نمادهای معاملاتی در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: این سازمان هر زمان صلاح بداند، نماد را بازگشایی می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت شرکت هلدینگ خلیج فارس مناسب است، به علاوه تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی در خوراک مایع برای شرکت ما نیز درنظر گرفته شده که به طور قطع بر روی سودآوری شرکت اثر دارد و این امر پس از محقق شدن، به بازار نیز منعکس خواهد شد.
در بازار امروز در گروه پالایشگاهی نماد پالایشگاه شیراز متوقف شد تا احتمالا کاهش ۱۸درصدی سود را اعلام کند این کاهش به دلیل الزام پرداخت هر سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده رخ می دهد که به شرکت اجازه نمی دهد سود بانکی را محل این نقدینگی شناسایی کند در همین حال دیروز پالایشگاه بندرعباس شرایط مثبتی را با صف خرید تجربه کرد پالایشگاه تهران نیز در گزارش سال آینده خود رشد ۱۱درصدی سود را اعلام کرد. در گروه شیمیایی هم مجمع پاکسان با تقسیم سود ۳۵۰تومانی به ازای هر سهم و افزایش سرمایه ۳۰۰درصدی موافقت کرد.
ارسال نظر