کد خبر : 11489

شوک خرد کننده به صنعت پتروشیمی: کف خوراک ۱۵سنت

gaz9
پتروتحلیل- مجلس شورای اسلامی عصر امروز در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه موضوع قیمت خوراک پتروشیمی ها را تصویب کرد.
احمد توکلی در نشست علنی عصر امروز ( سه شنبه ۱۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تبصره های الحاقی به ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور بند ج تبصره الحاقی ۲۱ را تصویب کردند که بر اساس این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای تعیین می گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار (IRRE) این واحدها تا بیست و پنج درصد (۲۵%) باشد به شرط آنکه از ۱۵ سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.
همچنین قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذار تا ۳۰ درصد باشد.
با توجه به این شرایط صنعت پتروشیمی ایران مشکل اساسی را در سطح منطقه خواهد داشت که همین امر نیز برگ برنده ای را در اختیار کشورهای قطر و عربستان قرار می دهد.
در همین حال امروز در گروه پتروشیمی در کنار بحث خوراک مصاحبه رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری قریب الوقوع بلوک ۱۷درصد هلدینگ خلیج فارس بود. دکتر پوری حسینی گفت: هیات واگذاری بلوک ۱۷ درصدی این شرکت را برای واگذاری تصویب کرده است و قرار است سه درصد این سهم به صورت تدریجی واگذار شود. که سازمان خصوصی سازی در حال تهیه مقدمات واگذاری است تا به طور همزمان هم واگذاری بلوکی را انجام دهد و سهام این شرکت را به صورت تدریجی واگذار کند.
پوری حسینی یادآور شد: واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس در اجرای قانون بودجه ۹۲ صورت می گیرد و شورای رقابت نیز تایید می کند که نباید اجرای قانون متوقف شود و سهام هلدینگ خلیج فارس باید واگذار شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال ایسنا که مهمترین واگذاری های سازمان خصوصی سازی تا پایان سال چه خواهد بود توضیح داد: تا پایان سال قرار است نیروگاه شهید رجایی، نیروگاه مفتح، نیروگاه سلطانیه، نیروگاه برق آبی کوهرنگ و نیروگاه صوفیان تبریز به همراه پالایشگاه لاوان، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه کرمانشاه واگذار شود.
ارسال نظر