کد خبر : 11421

افت سهام پتروشیمی ها با چاشنی عوارض گازی

petroshimi00
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز با افت شاخص همراه شد که بخشی از آن به دلیل نگرانی از روند مصوبات مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی لایحه بودجه رقم خورد.
مجلس شورای اسلامی در یک مصوبه ۱۳۰ریال عوارض برای مصرف هر متر مکعب گاز تعیین کرده است که این مساله شرکتهای بورسی و شرکتهای پتروشیمی را متاثر خواهد کرد هر چند که رقم این عوارض چندان قابل ملاحظه برای پتروشیمی ها نیست اما نشانه ای دیگر از نگرانی بازار سرمایه در مورد تصمیمات مجلس است.
در گروه پتروشیمی امروز صبح نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان متوقف شد.پس از دو ماه بحث واگذاری پتروشیمی پارس، سرانجام به نظر می رسد این وگذاری به نفع هلدینگ پارسیان خاتمه یافته است امری که هم ارزش دارایی پارسان را بالا برده و هم سود این شرکت را افزایش می دهد.
در همین حال با سابقه هلدینگ پارسان انتظار می رود شرکت پتروشیمی پارس به زودی در بورس نیز عرضه شود.پارسان دیروز در اطلاعیه ای از شرکت در مزایده خرید تعداد بیش از ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون سهم از شرکت پتروشیمی پارس به عنوان تنها شرکت کننده مزایده خبر داده که مبلغ آن ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
در صورت تایید نهایی این واگذاری پارسان با تعدیل سود ناشی از لحاظ سود پتروشیمی پارس مواجه خواهد شد.در بازار دیروز همچنین اعلام شد هلدینگ نفت و گاز پارسیان که هم اکنون دو طرح یک میلیون تنی اوره و آمونیاک در شرکتهای پتروشیمی شیراز و پردیس در حال اجرا دارد برای سومین واحد موفق به دریافت وام شده است.
به گزارش مهر بانک توسعه صادرات ایران به شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به منظور تولید سالانه یک میلیون تن اوره و آمونیاک، ۲۴۰ میلیون یورو تسهیلات می‌دهد. در صورت ساخت این مجتمع جدید تولید اوره پتروشیمیایی، ارزش محصولات این مجتمع سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می شود و از این رو بانک توسعه صادرات تسهیلات ۲۴۰ میلیون یورویی را در اختیار این طرح بزرگ پتروشیمی در غرب کشور می‌گذارد. همزمان با تامین منابع مالی پتروشیمی جدید اوره کرمانشاه، منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس از صدور مجوزی به منظور گشایش اعتباری ۵۴۵ میلیون دلاری برای تامین منابع مالی پتروشیمی اردبیل از محل صندوق توسعه ملی خبر داده است. از سوی دیگر با منتفی شدن پرداخت وام ۵۰۰ میلیون دلاری ایران به پاکستان برای تامین منابع مالی ساخت خط لوله انتقال گاز در خاک این کشور، با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت وام ۲۷۷ میلیون یورویی برای تکمیل و راه‌اندازی به پتروشیمی گلستان اختصاص یافته است. الطفات کامیاب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی گلستان با اشاره به تصویب وام ارزی پتروشیمی گلستان به ارزش تقریبی ۲۷۷ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، گفته است: با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، با اختصاص این وام ارزی، ساخت و راه اندازی پتروشیمی گلستان شتاب می‌گیرد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این وام ارزی با توجه به تشکیل سندیکای بانکی و سایر مقدمات به زودی نهایی خواهد شد، اظهار داشت: این وام با حمایت مستقیم وزیر نفت پرداخت شده است. هدف از ساخت پتروشیمی گلستان تولید سالانه یک میلیون و ۱۵۰ تن اوره و آمونیاک است که قرار است لیسانس این مجتمع پتروشیمی توسط استامی کربن و آمونیاک کازاله سوئیس تامین شود.دیروز در فرابورس نیز بلوک ۲۰درصدی پتروشیمی سلمان فارسی به فروش رفت. دیروز تعداد ۱۶۰ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سلمان فارسی به ارزش ۳۰۴٫۹۶ میلیارد ریال به فروش رسید.
این شرکت که به قیمت هر سهم ۱۹۰۶ ریال به فروش رفت، در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار دارد و عرضه ۲۰ درصد از سهام آن به‌صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط با شرایط ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله با نرخ ۱۵ درصد انجام گرفت.انتظار می رود این بلوک توسط سهامداران دیگر شرکت یعنی گروه رجال اصفهان خریداری شده باشد.
در گروه تصفیه نفت دیروز اعلام شد:
عرضه اولیه نفت سپاهان در این هفته و با توجه به تعطیلات هفته بعد قطعاً انجام نمی گیرد.
به گزارش سنا، علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: با توجه به عدم ارائه عملکرد ۹ ماهه شرکت و همچنین تعطیلات ۲۲ بهمن تا پایان هفته بعد عرضه اولیه نفت سپاهان انجام نمی گیرد
ارسال نظر