کد خبر : 11362

بازگشت پالایشگاه بندرعباس

palaishgah2
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادر امروز شرایط مثبتی را تجربه کرد که همین شرایط به رشد یکپارچه قیمت سهام شیمیاییها منجر شد.
در بازار امروز معامله گران در تداوم بحث در مورد موضوع خوراک پتروشیمی ها شاهد اعلام زمان بررسی موضوع خوراک پتروشیمی ها در کمیسیون تلفیق بودند.دراین رابطه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی و تصمیم گیری درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها فردا در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد.
به گزارش تسنیم؛ در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور، نمایندگان مجلس روز پنج شنبه بندی از لایحه بودجه که مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بود را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارجاع دادند.
در این جلسه پاراگراف اول جزء ۳ بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه نیز برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد که قرار است در کمیسیون تلفیق این دو بند بار دیگر مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و دوباره به صحن علنی ارائه شود.
در این رابطه حسین‌علی حاجی دلیگانی در مورد برگشت موضوع تعیین نرخ خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به کمیسیون تلفیق گفت: اختلاف نظر نمایندگان مجلس در صحن علنی در مورد دو مصوبه مربوط به قیمت مواد اولیه پتروشیمی ها بود که کمیسیون تلفیق برای بررسی و اصلاح این دو بند، فردا(شنبه) تشکیل جلسه می دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: در این خصوص باید تصمیمی گرفته شود تا هم رعایت بیت الملل شود و هم شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی فراهم گردد.
به گفته نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس، نمایندگان سعی خواهند کرد با تعیین نرخی منطقی برای خوراک پتروشیمی شرایطی را فراهم کنند تا کشور از خام فروشی فرآورده های نفتی به سمت فرآوری و تولید محصولات پتروشیمی برود.
در همین رابطه امروز مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان با بیان اینکه از محل تحویل اوره به جهاد کشاورزی ۴۴۲ میلیون دلار عدم‌النفع داشته‌ایم: گفت: تعرفه آنتی‌دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی‌های گازی مانند متانول در کشورهای هدف صادرات ما وضع نشده است.به گزارش فارس مرتضی عزیزی در میز گرد بررسی خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: ۹۵ درصد واگذاری‌ شرکت‌های خصوصی به تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری،صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی نفت بوده است که ۴۸ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و این صندوق‌ها هر کدام کم آورده‌اند دولت بودجه آنها را داده است. وی تاکید کرد: تنها ۴ یا ۵ واحد پتروشیمی کاملا خصوصی شده‌اند که آنها نیز ظرفیت بسیار پایینی‌ دارند. مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان اضافه کرد: در سال ۹۱،‌ حدود ۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل پتروشیمی‌ها شده است و پتروشیمی‌ها با ۷۰ درصد ظرفیت عملیاتی کار کرده‌اند و بعضی از آنها چند روز خوراک نگرفته‌اند. وی افزود: فرض کنید اختلاف ما و دولت درباره قیمت خوراک بین ۷ تا ۱۳ سنت باشد که این به معنای ۳۰۰میلیون دلار در سال ۹۱ بوده است. عزیزی با بیان اینکه ما پرداخت ۷ سنت را برای هر متر مکعب گاز امسال قبول داریم، گفت : در سال ۹۱ حدود ۱ میلیون و ۶۱۷ هزار تن اوره با قیمت ۳۵۰ تومان در هر کیلو تحویل دولت داده‌ایم که با توجه به قیمت روز اوره نزدیک به ۴۴۲ میلیون دلار نسبت به قیمت روز ضرر کرد‌ه‌ایم و یا عدم النفع داشته‌ایم. وی ادامه داد:‌پیشنهاد ما آن است که هر میزان معدل کشورهای خلیج فارس است به شرکت‌های پتروشیمی هم در ایران به همان قیمت گاز بفروشند و در عین حال هزینه‌های حمل و نقل و کاتالیست ما به واسطه تحریم دو یا سه برابر است و نرخ سود بانکی ما هم با آنها قابل مقایسه نیست. عزیزی با طرح این پرسش که این گاز را به پتروشیمی ندهیم چه استفاده‌ای از آن می‌شود گفت: ما حدود ۵ درصد منابع هیدروکربوری و ۸ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنیم اما ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور متعلق به ماست. وی اضافه کرد: پتروشیمی کرمانشاه از هر متر معکب گازی که دریافت کرده ۵۰ سنت ارزش افزوده ایجاد کرده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزان‌فروشی محصولات پتروشیمی‌های گازی در بازار جهانی، تاکید کرد: تعرفه آنتی‌دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی‌های گازی مانند متانول در کشورهای هدف صادرات ما وضع نشده است و ما در بازارهای اروپا، چین و امثال آن در حال رقابت هستیم. در گروه پتروشیمی امروز شرکت بازرگانی پتروشیمی یک درصد سهام پتروشیمی پردیس را هلدینگ سرمایه گذاری ایرانیان منتقل کرد.با واگذاری این بلوک بازرگانی پتروشیمی با موقعیت شناسایی سود قرار می گیرد. در گروه پالایشگاهها امروز بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس با رشد قیمت و تشکیل صف خرید صورت گرفت نمادهای پالایشگاه لاوان و تهران نیز امروز با صف خرید همراه شدند.در گروه شیمیایی علی رغم اعلام گزارش شرکتهای کف و تولی پرس پس از سالها این دو نماد بازگشایی نشده است انتظار می رود این دو نماد در روزهای آینده بازگشایی شود.
ارسال نظر