کد خبر : 10687

تصمیم گازی در مجلس، خوشحالی در قطر و عربستان

petroshimi1
پتروتحلیل- هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تصمیمی عجیب نظر خود را برای افزایش نرخ گاز متان مورد مصرف مجتمع های پتروشیمی معادل ۱۲ تا ۱۴ سنت اعلام کرد تا امیدها برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور کم رنگ شود.
در حالی که نرخ گاز در منطقه خلیج فارس در حال حاضر از سه سنت در عربستان تا ۷سنت در بحرین در نوسان است تصمیم تهران برای ۴برابر سازی نرخ ۳سنتی کنونی ضمن آنکه نامیدی سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی کشور را به همراه آورده است فرصتی کامل در اختیار قطر قرار داده است تا همانگونه ای که گوی رقابت در توسعه میدان گازی شاهین یا پارس جنوبی را از کشورمان ربود اینک عقب ماندگی خود را نیز در بخش پتروشیمی جبران کرده و با ارایه نرخهای ارزان تر از تهران هیچ شانسی برای تهران جهت توسعه صنعت پتروشیمی خود باقی نگذارد.
بر کسی پوشیده نیست که سنت پتروشیمی در ایران در خلال دو دهه گذشته پیشرفت کرده و به مدد مزیت اقتصادی سرمایه های خارجی و فایناسهای دریافتی از بانکهای اروپایی و آسیایی موجب توسعه این صنعت شده است اما اینک این شرایط تغییر کرده است.
مشکلات تحریم و محاصره اقتصادی موجب شده است از جذابیت بازار ایران برای سرمایه گذاری کاسته شود و سرمایه گذاران در صدد یافتن مناطق دیگری برای سرمایه گذاری باشند.مناطقی که همانند ایران مشکلات بانکی نداشته و شرکتهای خارجی به سهولت در آن حضور یابند.
در این شرایط است که کشورهای حاشیه خلیج فارس همانگونه که در زمینه توسعه صنعت نفت گوی سبقت را از ایران ربوده و میلیاردهای دلار سرمایه را برای توسعه این بخش در اختیار گرفته اند.اینک در بخش پتروشیمی نیز علاوه بر نبود مشکلاتی نظیر آنچه در ایران پیش روی سرمایه گذاران است مزیت قیمتی را نیز در خوراک بدست آورده اند تا شرکتی نظیر پتروشیمی خارک اینک مجبور به رقابت با شرکتهای در عربستان باشد که با نرخ یک سوم تا یک چهارم نرخ تهران می توانند خوراک پایدار بدست آورده و با اتکا به قراردادهای بلند مت حضور پایداری در این کشور بدست آوردند.
متاسفانه به نظر می رسد نیازهای فوری مجلس به بودجه جهت اجرای پروژه های منطقه ای و همچنین شاید ملاحظات سیاسی موجب شده است تا آینده صنعت پتروشیمی کشور به چالش کشیده شده و عملا این آینده در مقابل صنعت پتروشیمی ایران قرار گیرد که با نرخ ۱۲تا ۱۴سنت بهتر است هیچ واحد جدیدی در کشور ساخته نشده و سرمایه گذاران راهی قطر و عربستان شوند.
کشورهای که در آنها علاوه بر مزیت خوراک و امکانات بانکی، ریسک تصمیمات مقطعی و عجیب و غریب نیز نباشد. شاید دور از انتظار نباشد که به زودی ارایه سهام مجتمع های پتروشیمی قطر نظیر پذیره نویسی داناگاز امارات در دهه پیش شاهد حضور پررنگ سرمایه گذاران ایرانی باشد که نمی تواند در کشور خود مزیت اقتصادی را شاهد باشند.
ارسال نظر