کد خبر : 10339

کمبود گاز گریبان گیر پتروشیمی ها شد

gaz4
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز نیز شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص به میزان ۱٫۲۵درصد بود.
در حالی که پس از توقف نمادهای پتروشیمی به ویژه طرحهای در حال اجرا در روز یکشنبه دیگر شرکتهای عمده گروه پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته بود سرمای شدید هوا و کمبود گاز دیروز کارخانه های سیمانی و پتروشیمی را گرفته و اکثر واحدها با کمبود گاز مواجه شدند. در این میان با توجه به سخنان پیشین وزیر نفت مبنی بر مشکل شدید گازی در سال جاری اکثر کارشناسان در انتظار این امر بودند که در روزهای اوج گیری سرما از خوراک واحدهای صنعتی کاسته شود در همین زمینه امروزشرکت پتروشیمی فن آوران در نامه ای توضیحاتی در خصوص قطع خوراک (گاز طبیعی) ارائه داده است.
همچنین در مورد خوراک مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون گفته است: اگرچه تاکنون "مارون" با مشکل قطعی گاز طبیعی مصرفی مواجه نشده، اما مشکل تأمین خوراک مصرفی و تأخیر در فرآیند دریافت آن یکی از مسائلی است که همواره شرکت های فعال در این حوزه با آن رو به رو بوده اند. به گونه ای که مشکل مذکور موجب شده تا "مارون" حدود ۱۲ الی ۱۷ درصد کمتر از ظرفیت اسمی تولید خود فعالیت کند.
مصطفی احمدزاده افزود: این شرکت گاز طبیعی مصرفی خود را از شرکت نفت ایران دریافت می کند و پس از استخراج گاز اتان از آن، خوراک دریافتی را به شرکت نفت به منظور استفاده از سایر عناصر موجود در گاز طبیعی در فرآیند تولید سایر شرکت های هم گروه، باز می گرداند. همانطور که گفته شد مشکل تأمین خوراک مصرفی طی سال جاری موجب کاهش اندک مقدار تولید محصولات شده است. وی با اشار به یکی از مزیت های شرکت پتروشیمی مارون بیان کرد: این شرکت برخلاف سایر شرکت های هم گروه خود دارای واحد مستقلی جهت بازیابی گاز اتان است که این امر موجب می شود تا خوراک مصرفی به طور مستقیم در واحد بازیابی اتان استفاده شود.
در گروه نفتی نیز امروزعرضه های سنگین صف خرید لاوان را از بین برد تا اکثر پالایشگاه متعادل رو به منفی باشند. در گروه روغن سازان افت ۱۲درصدی قیمت نفت پارس که به دلیل شمول این نماد در ضوابط رفع گره های معاملاتی رخ داد نیز نتوانست این نماد را کامل از صف فروش خارج کند این شرکت امروز مشمول ضوابط رفع گره های معاملاتی بود. از وس دیگر در گروه شیمیایی شوینده ها صف خرید داشتند.
ارسال نظر