کد خبر : 8742

بهره برداری از فاز دوم خط لوله اتیلن غرب

gharb

مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب گفت: فاز دوم این خط لوله در حال تکمیل بوده و پاییز امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید. مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب در گفت و گو با شانا اظهار کرد: عملیات ساخت و تکمیل فاز دوم خط لوله اتیلن غرب با شتاب ادامه داشته و این طرح ملی پاییز امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید.

مسعود میثمی افزود: قطعه کرمانشاه به سنندج آماده بهره برداری کامل بوده و تست هیدرو استاتیک این خط نیز با موفقیت انجام شده است و بخش هایی از قطعه سنندج به سقز که دارای معارض بود با مذاکره های انجام شده با مقام های محلی رفع معارض شده و عملیات ساخت و تکمیل ۴۶ کیلومتر باقیمانده خط در حال اتمام است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا آخر پاییز این خط به بهره برداری کامل برسد و با تزریق خوراک به باقیمانده مسیر خط لوله، مجتمع های پتروشیمی از خوراک بهره مند شده و تولیدشان افزایش یابد.

سه مجتمع پتروشیمی در اولویت تامین خوراک

میثمی ادامه داد: تامین خوراک پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان، اولویت های سه گانه در شتاب بخشی به ساخت خط لوله اتیلن غرب به شمار می رود و تکمیل این خط لوله می تواند سهم بزرگی در توسعه صنعتی غرب کشور و نیز اشتغال زایی در این منطقه داشته باشد.

وی با بیان این که خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل ظرفیت انتقال ٣,۵ میلیون تن اتیلن را دارد گفت: ٢.۵ میلیون تن از عسلویه و ١ میلیون تن خوراک از گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

مدیر پروژه خط لوله ایلن غرب افزود: ساخت قطعه های همدان،دهدشت، ممسنی ،بروجن و کازرون هنوز شروع نشده است و پتروشیمی تبریز نیز بر اساس مذاکره های انجام شده همانند پتروشیمی ایلام ،خود اقدام به احداث انشعاب خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح خط لوله اتیلن غرب شامل ٨ ایستگاه تقویت فشار اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و ۵ ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده است.

مدیر پروژه خط لوله ایلن غرب افزود:در ٨ ایستگاه مورد اشاره نصب ٢٣ کمپرسور پیش بینی شده که تاکنون ٨ عدد نصب شده است و ٣ ایستگاه عملیاتی شده و در حال فعالیت است.

میثمی افزود: خط لوله اتیلن غرب شامل ١۶ ایستگاه اندازه گیری است که ٢ ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه وگچساران و ١۴ ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور ساخته خواهد شد.

ساخت خط لوله اتیلن غرب با هدف محرومیت زدایی در غرب کشور

به گزارش شانا، ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هئیت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان غربی امتداد خواهد داشت.

طبق برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی کاویان ،اتان دریافتی از پارس جنوبی را تبدیل به اتیلن کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,۵ میلیارد دلار را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استان های خوزستان، فارس، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد،چهارمحال و بختیاری کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین کند هرچند که در حال حاضر پتروشیمی های اروند و آریا ساسول نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می کنند.

امسال قرار است پتروشیمی های لرستان و مهاباد که در امتداد این خط قرار دارند به بهره برداری کامل برسند و همانند پتروشیمی های کرمانشاه از اتیلن ارسالی از پتروشیمی کاویان بهره مند شوند و باید این نکته را نیز در نظر داشت که پتروشیمی ایلام نیز از هفته گذشته دریافت کننده اتیلن است.

بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله پتروشیمی کردستان نیز می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی در این منطقه ایجاد کرده ومنجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساخت های توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

بر پایه این گزارش فاز اول خط لوله اتیلن غرب نیز به عنوان طولانی ترین خط انتقال اتیلن جهان، سال گذشته از سوی دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت های نهم و دهم به طور رسمی افتتاح شد.

خط لوله تولید اتیلن غرب، محصول تولیدی پتروشیمی کاویان را با هدف توسعه صنعت پتروشیمی به مناطق غربی کشور منتقل خواهد کرد و فاز اول خط لوله تولید اتیلن غرب، با حدود یک هزار و ٢٠٠ کیلومتر، در قطرهای ٨ تا ٢۴ اینچ ساخته شده است.
ارسال نظر