کد خبر : 8227

سهم ۳۰ درصدی هلدینگ خلیج فارس در صادرات پتروشیمی

تولید هلدینگ خلیج فارس با برنامه ریزی های انجام شده امسال به بیش از ١٨ میلیون و ٩٠٠هزارتن خواهد رسید. به گزارش شانا در سال گذشته هلدینگ خلیج فارس ۴٠درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داد و ظرفیت تولید مجموع شرکت های عضو این هلدینگ به ٢١,٩ میلیون تن رسید.

در سال ١٣٩١ طبق برنامه قرار بود بیش از ١٨ میلیون و ۵۵٠ هزار تن محصول تولید شود ولی به دلیل وجود برخی چالش های موجود و نیز تحریم های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی کشورمان، این رقم به حدود ١۵ میلیون و ١٠٠ هزارتن رسید.

میزان فروش محصولات تولید شده در هلدینگ خلیج فارس در سال گذشته به بیش از ۵٨ هزار میلیارد ریال رسید که سهم بزرگی از فروش را در میان شرکت های پتروشیمی به خود اختصاص داد و بیش از ۴ میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار نیز صادرات هلدینگ خلیج فارس بوده است. با توجه به ارقام اعلام شده ٢٩درصد از صادرات پتروشیمی کشور متعلق به هلدینگ بوده و توانست ٣٣ درصد از کل فروش داخلی را به خود اختصاص دهد.

در ۶ ماه نخست سال گذشته میزان تولید هلدینگ به ٧,٧ میلیون تن رسد و در مدت مشابه و در۶ ماه اول سال جاری با رشدی ۶درصدی میزان تولید به ٨.٢ میلیون تن رسیده است. ١۵ شرکت پتروشیمی دولتی در قالب این هلدینگ حضور دارند. این شرکت ها شامل مجتمع های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی اروند، شهید تندگویان، بوعلی سینا، پتروشیمی فجر، پتروشیمی خوزستان، شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی، شرکت ره آوران فنون جنوب، شرکت پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی مبین، شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت پتروشیمی بین الملل هستند. از مجموع شرکت های عضو هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس،٧ شرکت تولیدی، ٢ شرکت تامین کننده یوتیلیتی و مابقی بازرگانی و خدماتی هستند.

ارسال نظر