کد خبر : 7084

پذیرش ۱۷ شرکت تولیدی جدید در بورس کالا

۱۷ شرکت تولیدی جدید طی شش ماهه اول سال جاری برای عرضه محصولات در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، «منوچهر میرزایی» مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران طی گفتگویی با اعلام خبر فوق و با بیان اینکه اغلب شرکت های پذیرش شده مربوط به تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی است، گفت : در شش ماه اخیر، مجتمع پتروشیمی اصفهان و شرکت های پالایش نفت لاون و فرسا شیمی، در بورس کالا پذیرش شدند که به تبع آن پارازایلین و بنزن تولیدی مجتمع پتروشیمی اصفهان، وکیوم باتوم تولیدی پالایش نفت لاوان و اتیلن گلایکول تولیدی شرکت فرساشیمی به عنوان محصولات این شرکت ها نیز پذیرش شد.

این گزارش حاکی است، پارازایلین در ماده اولیه الیاف مصنوعی، ترفتالیک اسید، صنایع دارویی، حشره کشها و حلال ها مورد استفاده قرار می گیرد. بنزن نیز به عنوان یک حلال برای صمغ ها،روغن ها، پلاستیک ها، رنگ ها، چربی ها و لاستیک استفاده می شود. یکی از کابردهای عمده بنزن در تولید سایر ترکیبات شیمیایی مانند نایلون، رزین، پلاستیک ها، الیاف سنتزی، رنگینه ها، لاستیک ها، آفت کش ها، شوینده ها، داروها است.

گفتنی است، در حال حاضر بیشترین مصرف اتیلن گلایکول به منظور تولید سیال خنک کننده موتور است. از اتیلن گلایکول بعنوان ضدیخ در خودرو و ماشین آلات استفاده می‌شود. وکیوم باتوم نیز ماده اولیه تولید قیر و نفت کوره است و ۷۰ درصد ماده اولیه نفت کوره VB است.

مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه طی شش ماه اخیر، در گروه قیر، ۱۱ شرکت جدید پذیرش شده است، اعلام کرد : این شرکت ها شامل پویندگان فن و تجارت بین الملل، اصفهان قیر، کیهان توسعه البرز، عایق بام باستان، آذر دوام یول، قیر و عایق جنت آباد، ایزونام، پترو صنعت زمرد، توان گستران عایق، جلیس و مجتمع فرآورده های قیر کیمیا است.

« میرزایی» همچنین اظهار کرد : سه شرکت جدید نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی پذیرش شده که شامل مجتمع سنگ آهن سنگان، شرکت آذر فولاد امین و شرکت شمش روی میهن است و به تبع پذیرش این شرکت ها، محصولات آنها نیز که به ترتیب سنگ آهن دانه بندی، میلگرد و شمش روی است، نیز پذیرش شده اند.

وی گفت : لوبکات شرکت پالایش نفت تبریز و اسید کلریدریک مجتمع پتروشیمی آبادان به ترتیب در خرداد و شهریورماه سال جاری پذیرش شدند؛ شایان ذکر است، این دو شرکت قبلا در بورس کالای ایران پذیرش شده بودند.

لازم به ذکر است، لوبکات ماده اولیه جهت تولید انواع روغن های روان کننده و صنعتی است که خوراک کارخانجات روغن سازی است.

اسید کلریدریک یا هیدروکلرید اسید نیز ترکیبی از هیدروژن و کلر است که رایج ترین کاربرد آن تولید جوهر نمک می باشد. این اسید بسیار قوی و خورنده بوده و در از بین بردن جرم سرامیک ها بسیار مؤثر است. همچنین این محصول در پاک کردن فلزات، صنایع ساخت رنگ و در صنایع تولید دارو استفاده می شود.

مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه کالای مشابه به کالایی گفته می شود که نمونه مشابه آن پیش از این در بورس کالا پذیرش شده باشد، خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۰ کالای مشابه از ۱۹ شرکت تولیدکننده طی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۲ پذیرش شدند.
ارسال نظر