کد خبر : 6326

صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شد

saderat12

با توافق جدید وزارت‌خانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت، صادرات اکثر محصولات پتروشیمی تا اطلاع ثانوی و به صورت مشروط آزاد شده، ضمن آنکه برای تمامی مجتمع‌های پتروشیمی یک سهمیه به‌منظور صادرات پتروشیمی تعریف و مصوب شده است.

به گزارش مهر، پائیز سال گذشته صادرات ۵۲ قلم کالا از جمله چندین محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری کشور همچون استایرن مونومر، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلین، پلی‌اتیلن ترفتالات، PVC، پلی‌استایرن، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، کریستال ملامین، سودکاستیک، اسیدسولفوریک، LAB و بنزن ممنوع شد. همزمان با تدوین و ابلاغ این لیست، مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به توقف صادرات محصولات پتروشیمی انتقاد کردند و حتی مسئولان وزارت نفت نسبت به عدم دستیابی به درآمد ۱۴ میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در سال ۹۱ هشدار دادند. با این وجود پس گذشت چند هفته از این تصمیم دولت، مذاکرات متعددی بین وزرای وقت نفت، صنعت، معدن و تجارت برای خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعه‌ها انجام شد که در نخستین توافق، صادرات ۷ محصول پتروشیمی سودکاستیک، بنزن، استایرن منومر، گریدهای PVC، کریستال ملامین، LAB و پلی اتیلن آزاد شد. با این وجود از ابتدای سالجاری تاکنون هم صادرات محصولات پتروشیمی با فراز و فرودهای متعددی همراه بود و در نهایت با توافق جدید وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات محصولات پتروشیمی ایران به صورت مشروط آزاد شده است. از این رو در صورت تامین کامل نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی داخلی همچون انواع صنایع پلاستیک، لاستیک، پلیمرهای مهندسی، صنایع بهداشتی، شوینده، آرایشی، غذایی و کشاورزی ومجتمع‌های پتروشیمی مجاز به صادرات محصولات خود به بازارهای جهانی هستند. در شرایط فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکسری سهمیه‌هایی برای صادرات تمامی مجتمع‌های پتروشیمی در نظر گرفته شده است به طوری‌که مجتمع‌های پتروشیمی اروند، غدیر، بندرامام، آبادان، شازند، ارومیه، خراسان، شیراز، پردیس، اصفهان، کرمانشاه، رازی، بوعلی و نوری (برزویه) مجاز به صادرات حد مجازی از محوصلات تولیدی خود به صورت ماهانه و ۶ ماهه هستند.

جزئیات سهمیه‌بندی فروش محصولات پتروشیمی به گزارش مهر، از این رو هم اکنون صادرات انواع گرید پی.وی.سی، کریستال ملامین، اتانول آمین و تری اتانول آمین، کود اوره، الکیل بنزن خطی، بنزن، اسید سولفوریک، دی اکتیل فتالات، استایرن منومر رابر و برخی از محصولات شیمیایی آزاد شده است. بر این اساس، مجتمع‌های پتروشیمی اروند، غدیر، بندر امام و آبادان به صورت ۶ ماهه مجاز به صادرات به ترتیب ۱۸ هزار، ۱۲ هزار، و ۶ هزار تن انواع گریدهای پی.وی.سی شده اند. همچنین به منظور صادرات کریستال ملامین مجتمع های پتروشیمی ارومیه و خراسان شمالی در مدت ۶ ماه مجاز به صادرات به ترتیب ۱۷۰۰ و ۶ هزار تن از این محصول پتروشیمیایی هستند. با توجه به نیاز صنایع کشاورزی کشور به کود اوره هم پس از تامین نیازهای داخلی، شرکت های پتروشیمی پردیس، شیراز، خراسان شمالی، رازی و کرمانشاه برای یک دوره ۶ ماهه به ترتیب می توانند ۴۵۰، ۱۳۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و ۱۶۰ هزار تن کود اوره پتروشیمی صادر کنند. صادرات آلکیل بنزن خطی "ال.ای.بی" هم ازاد شده است به طوری که پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه برای مدت ۶ ماه در مجموع به ترتیب هشت و سه هزار تن این محصول پرطفدار در صنایع شوینده و بهداشتی را به خارج از کشور صادر کنند. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهایی برای صادرات ۶ هزار تن اتانول آمین و تری اتانول آمین به پتروشیمی شازند، صادرات بنزن توسط پتروشیمی های اصفهان به ترتیب ۶ و ۱۷ هزار تن برای یک دوره ۶ ماهه را صادر کرده است. صادرات دی اکتیل فتالات، اسید سولفوریک و استایرن بوتادین رابر هم برای مدت ۶ ماه آزاد شده است. علی محمد بساق‌زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم بهار سالجاری از صدور مصوبه به منظور صادرات ٢ میلیون تن محصول پلیمری و پتروشیمی در سالجاری خبر داده و تاکید کرده بود: این کمیته مجوز برای یک میلیون تن محصول پلیمری را برای ۶ ماه نخست سال صادر و بخشنامه مربوطه به گمرک ایران ارسال شد.

جدول سهمیه بندی صادرات پتروشیمی مجتمع‌ها

نام محصول

نام مجتمع پتروشیمی

میزان سهمیه تعیین شده برای مدت ۶ ماه/ تن

پی.وی.سی

اروند

۱۸۰۰۰

پی.وی.سی

غدیر

۱۲۰۰۰

پی.وی.سی

بندر امام

۶۰۰۰

پی.وی.سی

آبادان

۶۰۰۰

کریستال ملامین

ارومیه

۱۷۰۰

کریستال ملامین

خراسان شمالی

۶۰۰۰

اتانول آمین و تری اتانول آمین

شازند

۶۰۰۰

کود اوره

پردیس

۴۵۰۰۰۰

کود اوره

شیراز

۱۳۰۰۰۰

کود اوره

خراسان شمالی

۱۲۰۰۰۰

کود اوره

رازی ماهشهر

۱۴۰۰۰۰

کود اوره

کرمانشاه

۱۶۰۰۰۰

الکیل بنزن خطی

اصفهان

۸۰۰۰

الکیل بنزن خطی

بیستون کرمانشاه

۳۰۰۰

بنزن

اصفهان

۶۰۰۰

بنزن

بوعلی سینا

۱۷۰۰۰

بنزن

نوری

۱۷۰۰۰

اسید سولفوریک

مجتمع‌های متعدد پتروشیمی

نا محدود

دی اکتیل فتالات

فارابی

۵۰۰۰

استایرن منومر رابر

بندر امام

۵۰۰۰

ارسال نظر