کد خبر : 47078

تقاضای پلی‌اتیلن علیرغم فشار عرضه علائمی از بهبود را بروز داد

در مجموع شاخص‌های بنیادین نشان می‌دهند که عرضه و تقاضا در حال افزایش هستند، و بازار در حال حاضر تحت تسلط فشار عرضه می‌باشد، اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا در کوتاه‌مدت بهبود یافته و بازار پلی‌اتیلن همچنان رشد یابد.

تقاضای پلی‌اتیلن علیرغم فشار عرضه علائمی از بهبود را بروز داد

پتروتحلیل-بعد از جشنواره بهاره، بازار پلی‌اتیلن عمدتاً با توجه به فشار عرضه در نیمی از ماه گذشته و همچنین بهبود کمتر از انتظار تقاضا، پس از روند صعود جزئی، سیر کاهشی را در پیش گرفت. بنا بر این بازار در آینده به چه شکل رشد خواهد کرد؟ پیش‌بینی می‌شود علیرغم پابرجا بودن فشار عرضه، تقاضا در آینده افزایش یابد.

بُعد تقاضا

انتظار می‌رود در سه ماهه اول، عمدتاً پنج واحد با ظرفیت مجموع 2.2 میلیون تن از فوریه تا مارس فعالیت خود را آغاز کنند. در میان آن‌ها، شرکت سینوپک هاینان در مراحل اولیه دور آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، و پتروچین گوانگ‌دونگ نیز اخیراً تولیدات خود را آغاز کرد، اما ثبات تولیدات واحدها عمدتاً برای مارس برنامه‌ریزی شده است.

شرکت

واحد

ظرفیت (تن در سال)

شاندونگ جینهای کمیکال

پلی‌اتیلن سنگین

400

پتروچین گواندونگ

پلی‌اتیلن سنگین

400

پتروچین گواندونگ

پلی‌اتیلن سنگین – پلی‌اتیلن سبک خطی

800

سینوپک هاینان

پلی‌اتیلن سنگین

300

سینوپک هاینان

پلی‌اتیلن سنگین – پلی‌اتیلن سبک خطی

300

مجموع

 

2200

این امر را نمی‌توان نادیده گرفت که واحدهای جدید با قدرت بر سر تولیدات بازخواهند گشت، و عرضه کلی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر چه، فشار جاری ذخایر پتروشیمی نسبت به چند سال گذشته کمتر می‌باشد. در حال حاضر، ذخایر پتروشیمی در حدود 810 هزار تن می‌باشد، که نسبت به دوره قبل از تعطیلات به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، اما در مقایسه با داده‌های تاریخی مشخص می‌شود که مجموع ذخایر 2022 نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده، و موجودی‌های کنونی پتروشیمی همچنان در مرحله جذب هستند. فشار در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کمتر است.

تقویم چین

قبل از سال نوی چینی

هفتمین روز اولین ماه قمری

روز بیست و پنجم اولین ماه قمری

2021

2021.2.5

2021.2.18

2021.3.8

 

520

940

975

2022

2022.1.27

2022.2.7

2022.2.25

 

510

990

905

2023

2023.1.16

2023.1.28

2023.2.15

 

505

840

810

بسیاری از واحدهای پتروشیمی داخلی چین برنامه دارند تا در طی فصل تعطیلات بهاره، واحدهای خود را برای عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کنند. برای مثال شرکت‌های ZRCC، ستلایت پتروکمیکال و پتروچین سیچوان واحدهای خود را برای دوره فوریه تا مارس تعطیل خواهند کرد. علاوه بر این، احتمال می‌رود شرکت‌های سینوپک مائومینگ، سینوپک گواگنژو و چجیانگ پترولیوم اند کمیکال دوره کوتاهی از تأمین و نگهداری را سپری کنند.

بُعد تقاضا

اول از همه این که، اگر چه بهبود تقاضا پس از چشنواره بهاره کمتر از انتظار ظاهر شد، نرخ بهره‌برداری کلی همچنان در حال افزایش است. در گام اول، بهبود کند تقاضا، عمدتاً در نتیجه بازگشت کند کارگران می‌باشد. پس از جشن فانوس‌ها، نرخ بهره‌برداری به تدریج افزایش یافت و شرکت‌ها اساساً از ذخایر خریداری شده پیش از بهار استفاده کردند. بنا بر این، احتمالاً افزایش خرید در مراحل بعدی خوش‌بینانه باشد.

دوماً، پس از جشن‌های بهاره شخم زدن در این فصل به تدریج آغاز شده، و هم‌اکنون شلوغ‌ترین زمان آن است. اخیراً، یکی از رسانه‌های رسمی گزارش‌های جدید بسیاری در رابطه با فصل شخم بهاره در نقاط مختلف منتشر کرده، و در پی این امر تقاضا برای فیلم پلاستیک کشاورزی افزایش یافته است. همچنین شرکت‌های پایین‌دستی فیلم بسیاری خبر از تقاضای نسبتاً بالا داده‌اند؛ همچنین نرخ بهره‌برداری بالاست و تقاضا برای خوراک پلی‌اتیلن در کل مناسب است.

علاوه بر این، با توجه به قیمت اندک خوراک و اوج‌گیری قیمت فیلم کشاورزی و فیلم مالچ پاشی، جریان نقدی به طور کلی به تدریج در حال بازگشت به نقطه سر به سری است. این امر بسیار محتمل است که صنایع پایین‌دستی از این فرصت برای ذخیره‌سازی با قیمت پایین بهره ببرند.

در کل، موجودی کنونی پتروشیمی بالا باقی مانده، و از ظرفیت‌های جدید در ماه‌های آتی بهره‌برداری خواهد شد، اما برخی شرکت‌ها در طی فصل تأمین و نگهداری بهاره واحدهای خود را تعطیل خواهند کرد. همچنین در رابطه با تقاضا، نرخ بهره‌برداری پایین‌دستی به سیر افزایشی خود ادامه داده، و در رابطه با فصل شخم بهاره، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فیلم کشاورزی و مالچ پاشی همچنان توسعه یابد. تقاضا برای دیگر محصولات پلی‌اتیلن پایین‌دستی نیز به حدود نرمال خود بازخواهد گشت. در مجموع شاخص‌های بنیادین نشان می‌دهند که عرضه و تقاضا در حال افزایش هستند، و بازار در حال حاضر تحت تسلط فشار عرضه می‌باشد، اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا در کوتاه‌مدت بهبود یافته و بازار پلی‌اتیلن همچنان رشد یابد.

 

ارسال نظر