کد خبر : 47059

محدودیت عرضه پیش‌بینی بازار پی‌وی‌سی ترکیه را صعودی نگاه داشت

قیمت‌های پی‌وی‌سی k70 اروپایی در این ماه تا 1130 الی 1150 دلار در هر تن اوج گرفتند، اما فروشندگان مدت کوتاهی بعد از آن در تلاشی برای تحریک خریداران قیمت‌ها را تا 1100 دلار در هر تن کاهش دادند.

محدودیت عرضه پیش‌بینی بازار پی‌وی‌سی ترکیه را صعودی نگاه داشت

پتروتحلیل-بازارهای پی‌وی‌سی ترکیه از زمان به کف رسیدن قیمت‌ها در اواخر نوامبر، روی روند صعودی بوده‌اند. قیمت‌ها تحت جریان عرضه از نیمه دوم ژانویه شاهد تداوم روند صعودی بوده‌اند، در این بین پیش‌بینی‌های فوریه همزمان با محدودیت غالب بر بازار خبر از صعود مضاعف می‌دهند.

جهش 28 تا 30 درصدی قیمت‌های پی‌وی‌سی وارداتی در یک ماه و نیم

بازار پس از 7 ماه روند کاهشی در اواسط سه ماهه چهارم از کف خود خارج شد. قیمت‌ها به کاهش عرضه از اروپا و آمریکا، و همچنین اثر سرریز از سیر صعودی پی‌وی‌سی آسیا در نتیجه اوج‌گیری قابل توجه قیمت‌های پیشنهادی تولیدکننده تایوانی و احیای تقاضا از هند، واکنش نشان داده و صعود کردند.

بر اساس داده‌ها، قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 وارداتی (سی‌آی‌اف ترکیه) از آن موقع در میانگین هفتگی 220 تا 230 دلار در هر تن (28 تا 30 درصد) اوج گرفته‌اند. به عبارت دیگر، بازار به سطوح مشاهده شده در اوت 2022 بازگشته است. 

جهش صعودی همچنین توسط تقاضا مورد حمایت قرار گرفت؛ نگرانی‌های عرضه موجب خرید هراس‌انگیز تبدیل‌کنندگان ترکیه در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه شد. این امر به آن خاطر بود که چندین مصرف‌کننده در طول روند نزولی چند ماهه، خریدهای خود را در حداقلی‌ترین حالت ممکن نگه داشته بودند.

در این میان، تولیدکنندگان پایین‌دستی همچنان خبر از رکود تقاضا در داخل و در بازارهای صادراتی دادند.

مقصر اصلی اوج‌گیری سریع قیمت‌ها: افت عرضه وارداتی

جشن‌های سال نو، همراه با تاثیر هوای سرد بر نرخ بهره‌برداری واحدها در منطقه خلیجی ایالات متحده، منتج به آن شد که تولیدکنندگان پی‌وی‌سی اروپایی و آمریکایی دیرتر از معمول قیمت‌های جدید خود را ارائه کنند. در اکثر موارد قیمت‌ها در مقیاس ماهانه تا 100 دلار در هر تن جهش کرده، در حالی که کمبود پیشنهادات وارداتی بر بازار چیره است. 

تعدادی از محموله‌های k67 اروپایی با افزایش قیمت در میزان 1050 تا 1060 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، بدون تعرفه) معامله شدند، در حالی که یکی از تولیدکنندگان با شرایط یکسان به دنبال قیمت‌های بالاتر در سطوح 1100 دلار در هر تن بود، و مقصر آن را محدودیت تخصیصات عرضه عنوان کرد.

معامله‌کنندگان اظهار داشتند: «افزون بر غیاب عرضه‌کنندگان همیشگی، باید به فقدان مداوم پی‌وی‌سی روسی از تابستان گذشته اشاره کرد. در حقیقت، با در نظرگیری تقاضای سالم و حاشیه سود بهتر در مقایسه با ترکیه، هند بازار وسوسه‌کننده‌تری برای روسیه بوده است.»

همزمان با ضعف تقاضا، پی‌وی‌سی k70 برتری قیمتی خود را نسبت به پی‌وی‌سی k67 از دست داد

در این میان، چند معامله‌کننده گزارش دادند که میل خریداران به گرید k70در میان ضعف بازار مشتقات و ذخایر کافی، ناامیدکننده بوده است. قیمت‌های پی‌وی‌سی k70 اروپایی در این ماه تا 1130 الی 1150 دلار در هر تن اوج گرفتند، اما فروشندگان مدت کوتاهی بعد از آن در تلاشی برای تحریک خریداران قیمت‌ها را تا 1100 دلار در هر تن کاهش دادند.

یکی از توزیع‌کنندگان گفت: «عملکرد پی‌وی‌سی k67 با توجه به محدودیت عرضه نسبت به پی‌وی‌سی k70 بهتر بوده است. ضعف تقاضا روند صعودی دومی را تحت کنترل نگاه داشت.»

معامله‌کنندگان: احتمالاً قیمت‌ها تا ماه فوریه به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند

از آنجایی که محدودیت عرضه همچنان ادامه داشته و تاثیر تقاضای ضعیف مشتقات را خنثی کرده، پیش‌بینی‌های اولیه خبر از سیر افزایشی قیمت‌ها در ماه آتی می‌دهند. افزون بر این شرایط، ذخایر شرکت پتکیم (تولیدکننده داخلی) نیز کافی نیست. 

یکی از تاجران اظهار داشت: «تا زمانی که دسترسی‌پذیری محموله نگران‌کننده باشد، قیمت‌های k67 بدون تعرفه می‌توانند در ماه آتی به حدود سطوح 1100 تا 1150 دلار در هر تن برسند. احتمال می‌رود بازار تا اواخر سه ماهه اول عوامل حمایتی فصلی را احساس کند، اگر چه این حمایت‌ها همزمان با چالش‌های اقتصادی و دورنمای تیره و تار ناشی از انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن، محتاطانه خواهند بود.»

ارسال نظر