کد خبر : 47038

دیدگاه: رشد قیمت‌های پی‌وی‌سی آمریکا و بهبود تقاضا در 2023

اختلاف گسترده میان قیمت‌های صادراتی و داخلی نیز، قیمت‌های آمریکا در سال 2022 را تحت فشار قرار داد. آخرین بار قیمت‌های داخلی در ماه نوامبر در حدود 1550 دلار در هر تن ارزیابی شدند، در حالی که قیمت‌های صادراتی چند صد دلار زیر این قیمت می‌باشند.

دیدگاه: رشد قیمت‌های پی‌وی‌سی آمریکا و بهبود تقاضا در 2023

پتروتحلیل-انتظار می‌رود پس از ماه‌ها روند کاهشی در قیمت‌های قراردادی، بازار پلی‌وینیل کلرید آمریکا حتی با وجود فشار تورم و اوج‌گیری نرخ بهره بر ساخت‌ و ساز مسکن، شاهد بهبود شرایط در 2023 باشد.

پس از این که بازار پی‌وی‌سی با بازار ناامیدکننده مسکن، تقاضای ضعیف جهانی و فراوانی عرضه قابل توجه مواجه شد، قیمت‌های قراردادی آن در طی شش ماه از 96.5 سنت در هر پوند به 70.5 سنت در هر پوند افت کرد. علیرغم ایفای نقش چند فاکتور منفی در بازار فعلی، معامله‌کنندگان صنعت اشاره داشتند که به چند دلیل قیمت‌ها می‌توانند در سال آتی رویه‌ای صعودی داشته باشند.

اصلی‌ترین عاملی که موجب افت قیمت‌ها در بازار فعلی شد، تقاضای ضعیف داخلی بود. افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در جهت کنترل تورمی که تقریباً به بیشترین میزان خود در چهار دهه گذشته رسیده، وام مسکن 30 ساله را تقریباً دو برابر کرد، و در نتیجه موجب کاهش تقاضای مسکن، تضعیف اعتماد سازنده و ساخت‌ و ساز خانه‌های جدید شد.

اما داده‌های اخیر نشان داد که تورم سرانجام روند کاهشی خود را آغاز کرده است. در واکنش به این امر، فدرال رزرو در 14 دسامبر نرخ وام هدف خود را پس از چهار افزایش متوالی 75 واحد پایه، 50 واحد پایه افزایش داد، و با این کار نشان داد که در سال آتی رویه‌های افزایشی خود را پایان خواهد داد، زیرا پیش‌بینی می‌کند اقتصاد کشور در سال آتی با وقفه مواجه شود.

در نتیجهٔ نرخ‌های بالاتر وام، قیمت‌های خانه از اوج خود در ابتدای سال، چندین ماه پشت سر هم افت کردند، و بسیاری از خریداران پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در میان‌مدت بیش از پیش کاهش یابند. علاوه بر این، رویه‌های کاهشی در تقاضای پی‌وی‌سی حداقل تا بخشی به دلیل دست نگه داشتن خریداران برای قیمت‌های بهتر است، که البته از ایام اخیر جذاب‌تر شده‌اند؛با این وجود اکثر خریداران همچنان محتاط هستند.

تعدادی از تولیدکنندگان پی‌وی‌سی با توجه به این عوامل تقاضای بازار را تا حدودی تحت فشار ارزیابی کرده، و پیش‌بینی می‌کنند با توجه به محدودیت قابل توجه موجودی انبارها، سفارشات اوج بگیرند.

همچنین تعدادی از تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌کنند، همزمان با تثبیت نرخ تورم و تطبیق مصرف‌کننده آمریکایی، تاثیر منفی اقتصادی تعدیل خواهد شد. بخش تعمیر و بازسازی مسکن همزمان با عقب‌نشینی مشتریان از هزینه‌کردهای بالا پس از چندین سال سرمایه‌گذاری توسط طبقه متوسط آمریکایی، متحمل آسیب شدیدی در چند ماه گذشته شد.

اما دیگر بخش‌های پی‌وی‌سی به مانند فیلم، سیم و کابل که به طور کامل با ساخت و ساز مسکن مرتبط نیستند، عملکرد بهتری داشته‌اند. عده‌ای دیگر به عملکرد خوب بخش لوله به دلیل فعالیت‌های زیرساختی در فضای شهری و عمومی اشاره داشتند، که در طی چند سال آتی تنها با بودجه قانون زیرساخت فراحزبی رشد خواهد کرد. 

یکی دیگر از عوامل اصلی افت قیمت‌ها در ماه‌های اخیر فراوانی عرضه در داخل آمریکا بوده است. تولیدکنندگان یکپارچه پلی‌وینیل کلرید حتی با وجود افت تقاضای پی‌وی‌سی، برای بهره‌برداری از قیمت‌های قابل ملاحظه سدیم هیدروکسید، با قدرت به تولیدات خود ادامه دادند.

اما پیش‌بینی نمی‌شود قیمت‌های سدیم هیدروکسید تا مدت زیادی بالا باقی بمانند. معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند قیمت این محصول در چند ماه آتی کاهش یافته که همین امر به تولیدکنندگان اجازه خواهد داد تا تعادل عرضه پی‌وی‌سی در زنجیره تولید را به طور مجدد در اولویت قرار دهند.

اختلاف گسترده میان قیمت‌های صادراتی و داخلی نیز، قیمت‌های آمریکا در سال 2022 را تحت فشار قرار داد. آخرین بار قیمت‌های داخلی در ماه نوامبر در حدود 1550 دلار در هر تن ارزیابی شدند، در حالی که قیمت‌های صادراتی چند صد دلار زیر این قیمت می‌باشند.

اما تاجران و صادرکنندگان اظهار داشتند که قیمت‌های صادراتی می‌توانند در سال جدید تقویت شوند. تقاضا در هفته‌های گذشته در هند و چین افزایش یافته و قیمت‌های آمریکایی در هر دو کشور رقابتی می‌باشند. هزینه‌های بالای انرژی و تولید در اروپا، پی‌وی‌سی وارداتی ارزان قیمت‌تر از آمریکا را جذاب خواهد کرد.

ارسال نظر