کد خبر : 47029

بازارهای نفت با نوسانات بیشتری در ایام آتی مواجه خواهند شد

مصر میدان گازی عظیمی را کشف کرد. تارک المولا وزیر نفت مصر اعلام کرد که شرکت آمریکایی شورون، میدان گاز طبیعی بزرگی در بلوک اکتشافی فراساحلی نرگس در شرق مدیترانه با ذخایر بالقوه 3.5 تریلیون فوت مکعب کشف کرده است.

بازارهای نفت با نوسانات بیشتری در ایام آتی مواجه خواهند شد

پتروتحلیل-قیمت‌های نفت با توجه به افزایش نرخ بهره بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا تا حدودی تحت فشار قرار گرفته و کاهش یافتند، اما همچنان فاکتورهای افزایشی بسیاری وجود دارد که باید تحت بررسی قرار گیرند. به نظر می‌رسد پیش از پایان سال، بازارهای نفت با نوسانات بیشتری مواجه شوند. 

قیمت‌های نفت پس از افت جزئی در هفته گذشته تا حدودی بهبود یافته‌اند، اما فشارهای نزولی همچنان وجود دارند. افزایش نرخ‌های بهره از بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا، از جهش صعودی قیمت‌های نفت در روز پنج‌شنبه جلوگیری کرد. اگرچه توقف ادامه‌دار فعالیت خط لوله Keystone، می‌تواند امیدواری برای فاکتورهای صعودی را افزایش دهد، زیرا در طی این اتفاق قاره آمریکا که تا کنون سال آرامی داشته، با محدودیت عرضه مواجه شده است. با توجه به تداوم تردیدها بر سر بازگشایی پسا کووید در چین، شاید در هفته‌های باقی‌مانده از این سال شاهد بی‌ثباتی‌های بیشتری در 2022 باشیم.

افزایش نرخ بهره بانک‌ مرکزی سرمایه‌گذاران را می‌ترساند. پس از افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو که روند افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، سوئیس، مکزیک، نروژ و تایوان (همگی در یک روز) را به دنبال داشت، سهام‌ها و اوراق عرضه در روز جمعه به کمترین میزان خود در یک ماه گذشته افت کرده، و این امر توفانی جدید از فروش اوراق عرضه و سهام را ایجاد کرد. 

قیر رقیق، خبری بد در مسیر پاکسازی خط لوله Keystone. بر اساس داده‌های سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، نفتی که از خط لوله Keystone نشتی پیدا کرده، قیر رقیقی بوده که تمایل به نفوذ در آب دارد، و همین امر تلاش‌ها برای پاکسازی بدنه آب تحت تماس را به خصوص با نزدیکی موج هوای سرد، دشوارتر ساخته است.

پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال 2023 توسط آژانس بین‌المللی انرژی. آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که با بهبود شرایط چین در سال آتی، پس از روند انقباضی سال جاری، بازار شاهد رشد تقاضای مضاعف 1.7 میلیون بشکه در روز خواهد بود، و به همین ترتیب تقاضای نفت با میزان 101.6 میلیون بشکه در روز به بیشترین میزان خود در تمام ادوار خواهد ‌رسید. 

کانادا مجدداً تعمیر و نگهداری توربین را تحریم کرد. بر اساس گزارشات بلومبرگ، دولت کانادا معافیت توربین‌های نورد استریم از تحریم‌های روسیه را ابطال خواهد کرد، که در نتیجه آن، شرایط در آینده برای تعمیر و نگهداری مجموعه سیمنز پیچیده خواهد شد. 

مصر میدان گازی عظیمی را کشف کرد. تارک المولا وزیر نفت مصر اعلام کرد که شرکت آمریکایی شورون، میدان گاز طبیعی بزرگی در بلوک اکتشافی فراساحلی نرگس در شرق مدیترانه با ذخایر بالقوه 3.5 تریلیون فوت مکعب کشف کرده است. 

جریان پتروشیمی آرامکو توقف‌ناپذیر است. شرکت‌های سعودی آرامکو و توتال‌انرژیز فرانسه در طی مشارکتی، مجموعه پتروشیمی در سواحل شرقی عربستان در نزدیکی پالایشگاه SATORP با ارزش 11 میلیارد دلار خواهند ساخت؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این مجموعه در سال 2027 به بهره‌برداری خواهد رسید.

نروژ نسبت به عواقب سقف قیمتی گاز هشدار داد. شرکت دولتی اکوینور نروژ هشدار داده است که طرح سقف قیمتی کمیسیون اروپا، خطر کاهش شدید نقدینگی را به همراه دارد، زیرا تجارات از مبادلات به معاملات دوجانبه خارج از بورس منتقل می‌شوند. 

اقدام مصر برای صادرات همه گاز خود. مصر مصرف نفت کوره خود در سراسر نیروگاه‌های برق کشور را به حداکثر رسانده تا به اندازه ممکن گاز طبیعی را به پایانه‌های صادراتی اِل‌اِن‌جی خود ارسال کند، و با خرید حداکثر پس‌ماند تقطیر روسیه، سهم تولید انرژی نفت کوره را به 21 تا 22 درصد افزایش داده است. 

روابط گرم روسیه با ونزوئلا. همزمان با آماده‌سازی شرکت نفت شورون آمریکا برای افزایش تولیدات در پروژه مشترک خود با ونزوئلا، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در هفته گذشته به آمریکای لاتین سفر کرده و اظهار داشت، مسکو برای بازپرداخت بخشی از بدهی‌های کشور علاقه‌مند به افزایش تولیدات نفت می‌باشد.  

راکتور شرکت Gates-Backed با دیرکرد تحویل سوخت مواجه شد. از آنجایی که در حال حاضر، روسیه تنها کشوری در سطح جهان است که اورانیوم با خلوص بالا و غنی‌سازی پایین را به فروش می‌رساند، پروژه انرژی هسته‌ای 4 میلیارد دلاری راه‌اندازی شده توسط شرکت Bill Gates-backed TerraPowerحداقل تا دو سال (2028) به تعویق افتاد.

اتحادیه اروپا برای نهمین بسته تحریمی روسیه به توافق رسید. در آخرین اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل، بر سر حمایت 18 میلیارد یورویی از اوکراین، تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری در بخش معادن روسیه، و ایجاد چارچوبی برای اعمال سقف قیمتی بر گاز روسیه، موافقت شد. 

توقف پروژه پالایشگاه عظیم هند. پس از تلاش‌ها برای فائق آمدن بر چالش خرید زمین، هند در حال بررسی ساخت چندین پالایشگاه کوچک‌تر در سراسر کشور به جای یک مجموعه پایین‌دستی عظیم با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز می‌باشد، که شرکت‌های آرامکو و ادنوک نیز هر کدام، 25 درصد در آن سهیم خواهند بود.

راه‌اندازی فاز دوم بزرگ‌ترین میدان نفتی اروپا. شرکت اکوینور نروژ تولیدات فاز دوم میدان نفتی یوهان اسوردراپ، بزرگ‌ترین میدان نفتی اروپا، را آغاز کرده است؛ همزمان با شروع فعالیت این فاز مجموع تولیدات این میدان به 720 هزار بشکه در روز افزایش یافته که 6 درصد از تقاضای اروپا را تامین می‌کند. 

توقف حفاری در تگزاس به دنبال خطر زلزله. زلزله 5.4 ریشتری اواسط نوامبر مقامات تگزاس و اوکلاهاما را مجبور کرد تا مقدار فاضلاب قابل تزریق به چاه‌ها، به خصوص چاه‌های عمیق را تا حدود 60 الی 70 درصد محدود کنند، که همین امر به طور اجتناب‌ناپذیری از رشد تولیدات شیل آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

ارسال نظر