کد خبر : 47003

شرکت توتال‌انرژیز بعد از توافق میان لبنان و اسرائیل خود را برای حفاری فراساحلی در لبنان آماده می‌کند

فراهم‌سازی دکل حفاری برای بلوک 9 لبنان. اسرائیل و لبنان در اواخر اکتبر به توافق‌نامه مرزی دست پیدا کردند. اسرائیل خانه میدان گازی عظیم، لویاتان و تامار.

شرکت توتال‌انرژیز بعد از توافق میان لبنان و اسرائیل خود را برای حفاری فراساحلی در لبنان آماده می‌کند

پتروتحلیل-به نقل از منابع توتال‌انرژیز در 15 نوامبر، به دنبال توافق‌نامه مرز دریایی میان لبنان و اسرائیل در اواخر اکتبر، این شرکت خود را برای حفاری فراساحلی در لبنان آماده می‌کند. 

لبنان و اسرائیل در 27 اکتبر توافق‌نامه مرزی با میانجیگری آمریکا را نهایی کردند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های به تعویق افتاده اکتشاف را از سر بگیرند.

بگفته شرکت فرانسوی: «توتال‌انرژیز و شریک خود شرکت اِنی تفاهم‌نامه‌ای با اسرائیل برای اجرای توافق مرزی حاصل شده میان اسرائیل و لبنان، را امضا کرده‌اند.» 

بگفته این شرکت، آن‌ها برنامه دارند تا چاه اکتشافی از قبل شناسایی شده‌ای در بلوک 9 حفاری کنند که می‌تواند تا خط مرزی آب‌های جنوبی اسرائیل که اخیراً ایجاد شده، ادامه داشته باشد.

بگفته شرکت: «آماده‌سازی فعالیت‌های اکتشافی با بسیج تیم‌ها، خرید تجهیزات مورد نیاز و تهیه دکل حفاری آغاز می‌شود.»

پاتریک پویان مدیر عامل این شرکت گفت، که توتال‌انرژیز مفتخر به همکاری در تعریف صلح مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان است.

پویان اظهار داشت: «ما به درخواست هر دو کشور برای ارزیابی اهمیت منابع هیدروکربن و پتانسیل تولیدات در این منطقه پاسخگو هستیم.»

لبنان تا به امروز هیچ میدان گاز تجاری در منطقه فراساحلی خود کشف نکرده، اما در مقابل اسرائیل به لطف آغاز فعالیت میادین تامار، لویاتان و کاریش، به یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده گاز بدل شده است.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی کشور، تولیدات گاز اسرائیل در سال 2021 تقریباً به 20 میلیارد متر مکعب رسید.

لبنان امیدوار است تا میدان گازی در شرق مدیترانه کشف کند، تا بحران انرژی کشور که به طبع آن شاهد خاموشی‌های پیاپی است، تا میزانی کاهش یابد.

چاه قبلی

شرکت‌های توتال‌انرژیز و اِنی به ترتیب با سهام‌های 60 درصدی و 40 درصدی، پیمان‌کاران بلوک 9 هستند. شرکت نواتک روسیه نیز سابقاً بخشی از این کنسرسیوم بود، اما بر اساس گزارش‌ها در اکتبر از سرمایه‌گذاری مشترک خارج شد.

توتال‌انرژیز، اِنی و نواتک اولین شرکت‌هایی بودند که در سال 2018 از طرف لبنان برای فعالیت در بلوک‌های 4 و 9 مجوز اکتشاف فراساحلی دریافت کردند.

این کنسرسیوم در ابتدای 2020 فعالیت خود را آغاز کرده و اولین چاه خود را تکمیل کرد، اما در آوریل گزارش داد که در اکتشاف میدانی تجاری شکست خورده است.

مرزهای جنوبی بلوک 8، 9 و 10 لبنان تا مناطق مورد مناقشه با اسرائیل ادامه دارد.

اسرائیل و لبنان در 11 اکتبر به پیش‌نویس توافق بر سر حل و فصل مناقشه طولانی‌مدت مرز دریایی دست یافتند.

به نظر می‌رسد حل و فصل مناقشات، هر نگرانی بر سر توسعه و اکتشافات جدید در منطقه غنی از گاز شرق مدیترانه در آب‌های فراساحلی لبنان و اسرائیل را برطرف کرده باشد.

این مناقشات به واسطه میانجیگری فرستاده آمریکایی آموس هوچستاین برطرف شد، و زیر نظر او هر دو طرف بر بخش‌هایی از شرق مدیترانه ادعای مالکیت کردند.

ادعای مالکیت دریایی لبنان در سال 2021 گسترش یافت و بخشی از میدان کاریش در منطقه فراساحلی اسرائیل را نیز در برگرفت.

کاریش در ماه گذشته به سومین تولیدکننده بزرگ در آب‌های اسرائیل تبدیل شد، و پیش‌بینی می‌شود این میدان در سال آتی تولیدات خود را به 6.5 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

همچنین از آنجایی که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه می‌باشد، اسرائیل در طی قراردادی اولیه با کمیسیون اروپا و مصر موافقت کرده تا گاز خود را از طریق تجهیزات تولید اِل‌اِن‌جی مصر به اروپا ارسال کند.

این در حالی است که قیمت‌های گاز اروپا همچنان به طور ثابت در سطوح بالا باقی مانده‌اند. بر اساس داده‌های پلتس، قیمت‌های گاز تی‌تی‌اف هلند در 26 اوت با میزان 319.98 یورو در هر مگاوات ساعت، به بیشترین میزان خود در تمام ادوار رسیدند. این قیمت آخرین بار در 14 نوامبر در میزان 114.83 یورو در هر مگاوات ساعت ارزیابی شد.

ارسال نظر