کد خبر : 46993

همزمان با گذر عرضه از تقاضا بازار پی‌وی‌سی ترکیه سیری نزولی گرفت

قیمت محموله‌های مصری برنامه‌ریزی شده برای دسامبر با میزان 820 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه)، به سمت مرزهای نزولی جدیدی حرکت می‌کنند. مذاکراتی در بازار حول افت مضاعف قیمت‌ها تا 800 دلار در هر تن برقرار بود. این امر همچنان به طور گسترده تایید نشده است…

همزمان با گذر عرضه از تقاضا بازار پی‌وی‌سی ترکیه سیری نزولی گرفت

پتروتحلیل-قیمت‌ها همزمان با آغاز نوامبر روند نزولی خود را حفظ کردند، در حالی که افزایش عرضه از اروپا علاوه بر تقاضای ضعیف، فشار مشاعفی بر فروشندگان وارد کرد. بر اساس میانگین داده‌های هفتگی کموربیس، قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 وارداتی به کمترین سطوح خود در بیش از 2 سال گذشته افول کرده‌اند.

اما همزمان بر اساس داده‌های هفتگی، بازارهای تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای همچنان با قیمت‌هایی در حدود 630 دلار در هر تن، 200 دلار در هر تن از سطوح پیش از پاندمی بالاتر هستند.

قیمت‌های اروپایی در میان رشد عرضه شاهد رویه‌های نزولی قابل توجهی بودند

با حرکت به سمت زمستان، اکثر معامله‌کنندگان پیش‌بینی کرده بودند که شاهد سطوح عرضه محدودی از بازار اروپا باشند. بازار این امر را در نظر داشت که اروپا در مرز بحران شدید انرژی قرار داشته که منتج به تولیدات پایین‌تر رزین و پایین‌دستی شده است.

با این وجود، اوج‌گیری تقاضا و قیمت‌های سدیم هیدروکسید منجر به رشد عرضه پی‌وی‌سی در منطقه شد، و همین امر تاثیر افت نرخ‌های بهره‌برداری راتعدیل کرد. یکی از تولیدکنندگان غرب اروپا قیمت‌های جدید k67 خود به ترکیه را در میزان 990 تا 1000 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) ارائه داد، اما همزمان با وجود سطوح قیمتی جذاب‌تر، به خصوص از سوی یکی از تولیدکنندکان آلمانی که شامل تعرفه آنتی دامپینگ می‌شود، موفق به انعقاد قراردادی نشد.

قیمت‌های غرب اروپا در اواسط هفته گذشته به 930 تا 950 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) افت کردند، و همزمان تسهیل عرضه از این منطقه تاثیر دیرکرد محموله‌های مصری و آمریکایی تا اواخر سه ماهه چهارم یا حتی اوایل سه ماهه اول 2023 را تعدیل کرد.

قیمت محموله‌های دسامبر و ژانویه به سطوح ضعیف جدیدی افت کردند

قیمت محموله‌های مصری برنامه‌ریزی شده برای دسامبر با میزان 820 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه)، به سمت مرزهای نزولی جدیدی حرکت می‌کنند. مذاکراتی در بازار حول افت مضاعف قیمت‌ها تا 800 دلار در هر تن برقرار بود. این امر همچنان به طور گسترده تایید نشده است، اما افت تدریجی قیمت‌های این محموله، می‌تواند مبدأهای دیگر را تحت فشار قرار داده و موجب کاهش قیمت محموله‌های اروپایی و مکزیکی شود.

محموله‌های تعرفه‌ای k67 با افت 50 تا 100 دلار در هر تن در میزان 750 تا 850 دلار در هر تن ارزیابی شدند، و همزمان محموله‌های آمریکایی بازه پایینی ماه ژانویه را تشکیل دادند. با در نظر گیری کاهش قیمت‌های صادراتی و اوج‌گیری ذخایر در آمریکا همزمان با ضعف مصرف جهانی و تقاضای نزولی در داخل خود کشور، این قیمت‌ها با پیش‌بینی‌های قیمتی از محموله‌های آمریکایی تطبیق یافتند. در این میان، چندین پیشنهاد از سوی تولیدکنندگان تایوانی و چینی برای پی‌وی‌سی k67 در بازه بالایی بازار قرار گرفته و با میل خرید اندکی مواجه شدند.

چشم‌انداز تیره و تار تقاضا جو را کاهشی نگاه داشت

از آنجایی که تورم بالا و نگرانی‌ها از رکود، مصرف مشتقات در سراسر بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند، بهبود تقاضای رزین در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌شود. شروع ضعیف فصل زمستان نیز به این دورنمای ناامیدکننده تقاضا اضافه شد. علاوه بر این، شرکت پتکیم ترکیه نیز برنامه دارد تا همزمان با از سر گیری فعالیت‌ها در کراکر اتیلن، فعالیت واحد پی‌وی‌سی خود را از اواسط ماه جاری آغاز کند.

در روی دیگر سکه، صحبت‌هایی در رابطه با افت قیمت‌های سدیم هیدروکسید اروپا در ایام اخیر مطرح می‌باشد. این افت قیمتی در پی سیر صعودی تقاضا در ماه گذشته در نتیجه محدودیت دسترسی‌پذیری همزمان با کاهش تولیدات وینیل رخ داده است.

یکی از تاجران اظهار داشت: «از آنجایی که احتمالاً عرضه پی‌وی‌سی اروپا در کوتاه‌مدت تحلیل رود، برنامه داریم تا چشم‌انداز بازار سدیم هیدروکسید را مورد بررسی قرار دهیم. با این وجود، انتظار نداریم که شاهد تاثیر قابل توجهی بر جو بازار باشیم، زیرا تقاضای ضعیف در طی این سه ماهه بر بازار غالب خواهد بود.»

ارسال نظر