کد خبر : 46961

بازار پلی‌پروپیلن همزمان با بهبود قابل توجه عرضه تحت فشار است

بر اساس پیش‌بینی‌ها، عملکرد صنایع پایین‌دستی در فصل اوج خود به خوبی سال‌های گذشته نخواهد بود، و جو روانی بازار خوش‌بینانه نیست. احتمال می‌رود اکثر خریداران بر اساس نیازهای اساسی خود دست به خرید بزنند.

بازار پلی‌پروپیلن همزمان با بهبود قابل توجه عرضه تحت فشار است

پتروتحلیل- در طی تعطیلات روز ملی، نفت خام بین‌المللی شامل نفت وست تگزاس اینترمدیت، اوج‌گیری 11 دلار در هر بشکه، یا 16.54 درصدی را به ثبت رساند. جو بازار با تکیه بر تقویت نفت خام مناسب بوده، روند بازار نقدی صعودی می‌باشد و رویه‌های افزایشی قابل توجه هستند. اگرچه بعد از تعطیلات، صعود قیمت‌های نفت خام بین‌المللی با انتظار رکود اقتصاد کلان متوقف شد و قیمت‌ها سیری نزولی گرفتند. در این میان، قیمت‌های پلی‌پروپیلن معاملات آتی داخلی در 11 اکتبر به میزان قابل ملاحظه‌ای افت کرده و قیمت‌های نقدی را نیز پایین کشیدند.

گمان می‌رود علاوه بر اخبار سطح کلان، تغییر الگوی عرضه و تقاضا دلیل اصلی عدم تداوم جریان قوی بازار است.

6F108ABC-EF71-4D33-88F1-85FCD5029AE5

D16876EC-1A3C-476D-B661-E54F69B5FB75

بعد از تعطیلات روز ملی، واحدهای نینگ‌شیا بوافنگ دو، اورینتال انرژی دو، فوجیان گولی پتروکمیکال، وانهوآ کمیکال، هبئی هایوی، چجیانگ پترولیوم و کمیکال دو، و بسیاری از واحدهای دیگر با قدرت بر سر کار بازگشتند، و تولیدات آن‌ها اکثراً حول محور هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا می‌باشد، که در مجموع نرخ بهره‌برداری پلی‌پروپیلن را افزایش داده و همزمان سهم تولیدات هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا نیز به سرعت اوج می‌گیرد. مجموع نرخ بهره‌برداری پلی‌پروپیلن از 90 درصد عبور کرده، و سهم تولیدات هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا نیز از 34 درصد گذر کرده است. تقاضای پایین‌دستی در کوتاه‌مدت به میزان چشم‌گیری بهبود نیافت، و با توجه به اوج‌گیری سریع مواد خام، تعدادی از واحدها همچنان در برابر خرید کالای گران قیمت مقاومت می‌کنند. می‌توان گفت که الگوی جاری بازار پلی‌پروپیلن، عرضه قوی و تقاضای ضعیف است.

580B42EC-E23E-48A1-8A68-1A28B6DA4CF5

علاوه بر این، با توجه به عملیات‌های تأمین و نگهداری در آینده، بسیاری از واحدها برنامه‌ای برای تعطیلی در اکتبر نداشته، که این امر یعنی، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد احتمالاً نرخ بهره‌برداری کلی پلی‌پروپیلن در بلندمدت در میزان 90 درصد یا بالای آن حفظ شود. همزمان، پیش‌بینی می‌شود از واحدهای جدید بهره‌برداری شده و عرضه به طور قطع افزایش یابد.

در طی این رویه، روند بازار در آینده تا حدود زیادی به تقاضای پایین‌دستی وابسته است. اما بر اساس پیش‌بینی‌ها، عملکرد صنایع پایین‌دستی در فصل اوج خود به خوبی سال‌های گذشته نخواهد بود، و جو روانی بازار خوش‌بینانه نیست. احتمال می‌رود اکثر خریداران بر اساس نیازهای اساسی خود دست به خرید بزنند. اگرچه، پلی‌پروپیلن در حال حاضر به خوبی از سوی هزینه‌هامورد حمایت قرار داشته، و احتمال افت شدید قیمت‌ها نیست، مگر اینکه حمایت هزینه‌ای سقوط کند.

همزمان با عرضه قوی و تقاضای ضعیف، همچنان بازار اکتبر تحت فشار است، اما نیازی به نگرانی نیست. بگفته تاجران باید به تقاضای جاری توجه کرد.
 

ارسال نظر