کد خبر : 46953

تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن اروپا درگیر هزینه‌ها و افت تقاضا

همزمان با آغاز سه ماه چهارم، دورنمای تقاضا ناامیدکننده به نظر می‌رسد. با توجه به آسیب وارد شده به مصرف از سوی تورم افسار گسیخته، تولیدکنندگان خبر از تقاضای پایین در سراسر حوزه‌های بازار می‌دهند.

تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن اروپا درگیر هزینه‌ها و افت تقاضا

پتروتحلیل-تمام معامله‌کنندگان با پشت سر گذاشتن یک ماه روند نزولی، در حال بحث در رابطه با نحوه پیش‌روی بازار در اکتبر همزمان با اوج‌گیری هزینه‌های انرژی، نگرانی‌ها از رکود و افت قراردادهای مونومر هستند. بسیاری از معامله‌کنندگان اشاره داشتند که بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در سپتامبر به کف خود رسیدند.

قیمت‌ها افت 30 تا 40 درصدی را ثبت کردند

بازارهای پلی‌اولفین منطقه‌ای بعد از رسیدن به بیشترین میزان‌های خود در مه، رویه نزولی ثابتی را تجربه کرده و افت انباشتی آن‌ها در اواخر سپتامبر به حدود 30 تا 40 درصد رسید.

بر همین اساس، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن و همبسپار دسته‌‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی نقدی از مه در حدود 40 درصد افت کرده و به ترتیب در میزان میانگین 1250 تا 1330 یورو در هر تن، و 1350 تا 1400 یورو در هر تن (ایتالیا و غرب اروپا) گزارش شدند. گریدهای پلی‌اتیلن در زمان مشابه در حدود 30 تا 35 درصد افت کرده، و پلی‌اتیلن سبک در میزان 1450 تا 1480 یورو در هر تن، فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 در میزان 1350 یورو در هر تن و فیلم پلی‌اتیلن سنگین در میانگین هفتگی در میزان 1370 تا 1400 یورو در هر تن گزارش شدند.

معامله‌کنندگان بر این باروند، اگرچه شاخص‌های بنیادین ضعیف همچنان قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند، هزینه‌های بالای تولیدات از افت بیش از پیش قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد، و حتی موجب اعمال کاهش نرخ بهره‌برداری از سوی عرضه‌کنندگان خواهد شد. به عبارت دیگر، آن‌ها معتقدند، علیرغم کاهش 45 یورویی قیمت‌های قراردادی اتیلن و 50 یورویی پروپیلن، بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن با کمترین میزان خود در 20 ماه گذشته به کف خود رسیده‌اند.

قیمت‌ها براساس داده‌های تاریخی در سطوح بالاتری قرار دارند. با این وجود، تا زمانی که هزینه‌های انرژی رویه‌ای صعودی داشته و کاهش نرخ‌های بهره‌برداری اعمال شود، این روند تداوم خواهد داشت.

بوریالیس بعد از لیوندل‌باسل اضافه‌ بهای انرژی را اعلام کرد

بگفته منابع بازار، لیوندل‌باسل در 1 سپتامبر تصمیم گرفت اضافه بهای انرژی از جمله گاز طبیعی، الکتریسیته و هزینه‌های باربری را با میزان 160 یورو در هر تن بر عرضه پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در اروپا اعمال کند. شرکت همچنین اشاره داشت که اضافه بهای انرژی براساس جابجایی قیمت‌ها در بورس انرژی اروپا دستخوش تغییرات خواهد شد.

به دنبال همین اتفاق، بوریالیس در طی نامه‌ای مشتریان خود را از اعمال اضافه بهای 180 یورویی از 1 اکتبر به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی مطلع کرد. این اضافه بها تا اطلاع ثانوی معتبر خواهد بود.

علیرغم افت 45 تا 50 یورویی قیمت‌های قراردادی مونومر، تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن این رویه نزولی را بر قیمت‌های خود اعمال نخواهند کرد. با توجه به عملکرد ضعیف بازارهای مشتقات، باید منتظر بود و دید که آیا اعمال اضافه بها در میان تولیدکنندگان مورد پذیرش خواهد بود یا خیر.

بررسی سریع پویایی عرضه و تقاضا

همزمان با آغاز سه ماه چهارم، دورنمای تقاضا ناامیدکننده به نظر می‌رسد. با توجه به آسیب وارد شده به مصرف از سوی تورم افسار گسیخته، تولیدکنندگان خبر از تقاضای پایین در سراسر حوزه‌های بازار می‌دهند. علیرغم افت بازار رزین که مصرف را تحت تاثیر قرار داد، قیمت محصولات نهایی به دلیل اوج‌گیری هزینه‌های خدمات شهری بالا ماند. انتظار نمی‌رود که در کوتاه‌مدت شرایط تغییر قابل توجهی داشته باشند.

در طرف عرضه، تولیدکنندگان منطقه‌ای از حوالی تابستان نرخ بهره‌برداری خود را کاهش داده تا با تقاضا همراستا شود. احتمال می‌رود هزینه‌های بالای انرژی بسیاری از عرضه‌کنندگان را بر آن دارد تا نرخ بهره‌برداری خود را تا پایان سال کاهش دهند.

براساس داده‌ها، تقریباً 400 هزار تن از ظرفیت پلی‌پروپیلن در طی سه ماه آتی تعطیل خواهد بود. به همین صورت، بازارهای پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن سنگین، و پلی‌اتیلن سبک خطی از ماه اکتبر تا دسامبر به ترتیب با ظرفیت از دست رفته 270 هزار تن، 235 هزار تن و 115 هزار تن مواجه خواهند بود.

ارسال نظر