کد خبر : 46947

افت قیمت‌های اتیلن آسیا به دلیل هجوم محموله‌های دریابرد؛ پایداری روند پروپیلن

تاجران خبر از محموله‌های آمریکایی بسیاری در سپتامبر داده، و همچنین محموله‌های بسیاری در اکتبر بارگیری شده و روانه آسیا خواهند شد. یکی از تاجران چینی محموله 11500 تنی آمریکایی برای تحویل در نوامبر را با میزان 920 تا 940 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر) خریداری کرد. محموله آمریکایی 11500 تنی دیگری توسط تولیدکننده پی‌وی‌سی چینی با بارگیری در اواسط سپتامبر خریداری شد.

افت قیمت‌های اتیلن آسیا به دلیل هجوم محموله‌های دریابرد؛ پایداری روند پروپیلن

پتروتحلیل-قیمت‌های اتیلن آسیا در هفته گذشته تحت فشار خبر هجوم محموله‌های دریابرد به شمال شرق آسیا برای تحویل در اکتبر و نوامبر به میزان مضاعفی افت کردند. بگفته تاجران، بازار از اوت شاهد تحویل محموله‌های اتیلن دریابرد به آسیا بوده، و این رویه تا دسامبر تداوم خواهد داشت.

افت قیمت‌های اتیلن C2 برای دومین هفته؛ محدودیت‌ها همچنان پروپیلن را حمایت می‌کنند

همزمان با افت تقاضا از چین - بزرگترین خریدار اتیلن - به دلیل قرنطینه‌های کووید، قیمت‌های اتیلن نقدی از اوایل مارس تا اوت بر روی روند نزولی بوده‌اند. اگرچه در اواسط اوت، بازار به پشتوانه کاهش نرخ‌های بهره‌برداری در کراکرهای منطقه‌ای رویه صعودی را تجربه کرده، و مجدداً این روند در ایام اخیر نزولی شد.

یکی از تاجران غربی گفت: «اگرچه عرضه منطقه‌ای از اوایل 2022 همزمان با نرخ بهره‌برداری اندک کراکرها محدود باقی مانده، قیمت‌های اتیلن به دلیل تقاضای ناچیز چین، فروپاشیدند. بهبود قابل توجه قیمت‌ها در اواخر اوت در نتیجه سیر صعودی خرید مصرف‌کننده نهایی و پیش خریدها رخ داد. تاجران همانطور که پیش از آن عرضه محموله‌های دریابرد بسیاری را از سپتامبر تا دسامبر پیش‌بینی کرده بودند، با افت ناگهانی عرضه مواجه شدند.»

در این میان، همزمان با تداوم تعطیلی چندین واحد هیدروژن‌زدایی پروپان و نرخ بهره‌برداری اندک چند واحد دیگر، قیمت‌های پروپیلن در میان تداوم محدودیت عرضه در چین، ثابت باقی ماندند.

قیمت‌های اتیلن نقدی در هفته گذشته 30 دلار کاهش یافته و در چین و جنوب شرق آسیا (هر دو سی‌ف‌آر) در میزان‌های 910 دلار در هر تن و 920 دلار در هر تن ارزیابی شدند. همچنین قیمت‌های نقدی پروپیلن ثابت مانده، و در چین و جنوب شرق آسیا (سی‌ف‌آر) در میزان‌های 900 دلار در هر تن و 920 دلار در هر تن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محموله‌های دوربرد از آمریکا اتیلن را تحت فشار قرار دادند

بازار اتیلن آسیا به دنبال ماه‌ها افت قیمتی، شاهد دوره تنفس کوتاه‌مدتی از اواخر اوت تا اواسط سپتامبر بودند. همزمان با ثبات عرضه محموله‌های دریابرد و همچنین کاهش تقاضای منطقه‌ای، قیمت‌ها مجدداً به طور مضاعف افت کرده‌اند.

تاجران خبر از محموله‌های آمریکایی بسیاری در سپتامبر داده، و همچنین محموله‌های بسیاری در اکتبر بارگیری شده و روانه آسیا خواهند شد.

یکی از تاجران چینی محموله 11500 تنی آمریکایی برای تحویل در نوامبر را با میزان 920 تا 940 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر) خریداری کرد. محموله آمریکایی 11500 تنی دیگری توسط تولیدکننده پی‌وی‌سی چینی با بارگیری در اواسط سپتامبر خریداری شد.

همچنین قراردادهای صادراتی «دریافت یا پرداختی» موجود بوده، که خود تاجران متعهد به حمل آن هستند. یکی از تاجران شرح داد: «این قراردادها باید محقق شده، یا جریمه‌هایی برای عدم تحویل‌گیری بار وجود دارد. این‌ها قراردادهای صادراتی بوده، اما لزوماً قراردادهای فروش به چین نیستند.»

چندین تاجر در حال سنجیدن ارسال این محموله‌های آمریکایی به اروپا به جای آسیا بودند. تاجران اظهار داشتند، اگرچه با بسته شدن آربیتراژ در اروپا، فروش محموله‌های اتیلن اضافی به این منطقه چالش‌برانگیز خواهد بود. یکی از تاجران غربی گفت: «خریداران چینی با بودجه خرید نقدی بیشتری در بازار وجود دارد.»

همچنین تاجران اشاره داشتند، شش شناور در سپتامبر، محموله‌های 9 تا 11500 تنی اتیلن را برای تحویل در اکتبر بارگیری کرده‌اند. همچنین در اکتبر، شش تا هفت شناور محموله‌های 9 تا 15 هزار تنی اتیلن را بارگیری خواهند کرد. بگفته یکی از تاجران، اکثر این محموله‌ها روانه آسیا هستند.

محموله‌های دوربرد اتیلن از آمریکا، اروپا و غرب آسیا، برای تحویل در سپتامبر به آسیا بسیار بالا بوده، و در حدود 87 تا 90 هزار تن تخمین زده شده است. محموله‌های تحویل داده شده در اوت، در میزان کمتر 50 تا 55 هزار تن بودند. از محموله‌های ورودی به آسیا در سپتامبر، در حدود 30 تا 35 هزار تن مبدأ غرب آسیایی داشته و به مقصد هند، پاکستان و اندونزی ارسال شدند. محموله‌های ورودی اوت از اروپا در حدود 28 تا 30 هزار تن ارزیابی شد.

ارسال نظر