کد خبر : 46946

هشدار صندوق بین‌المللی پول در رابطه با شیب تند افزایش نرخ بهره می‌تواند فشار را بر قیمت‌های سوخت حفظ کند؛

تاثیر سهمیه صادراتی چین بر آروماتیک‌ها

به تعویق انداختن خرید 1.5 میلیون بشکه بنزین برای تحویل در سپتامبر تا اکتبر توسط اندونزی، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان بنزین، مشکلات بازار را تشدید کرد.

تاثیر سهمیه صادراتی چین بر آروماتیک‌ها

پتروتحلیل-برنامه دولت چین برای افزایش سهمیه صادراتی تحت عنوان محموله صادراتی پنجم با عرضه 14.4 میلیون تن محصولات پالایشی، جنجال زیادی در بازار آسیا-اقیانوسیه در ماه سپتامبر ایجاد کرد. پکن همچنین قصد دارد با افزایش سهمیه صادراتی اقتصاد خود را تحریک کند.

این طرح توسعه با افزایش عرضه جهانی و تحت فشار قرار دادن قیمت‌های سوخت، تغییر شاخصی در سیاست صادرات محصولات پالایشی کشور می‌باشد. پکن پیش از این با هدف اطمینان حاصل کردن از تداوم عرضه در کشور همزمان با درگیری اوکراین و روسیه، صادرات خود را محدود کرده بود. همچنین از آنجایی که شرکت‌های داخلی چین با محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 و همچنین موج گرمای غیرمنتظره دست و پنجه نرم می‌کنند، کشور روند کندی اقتصادی را آغاز کرده است.

شکاف قیمتی گازوئیل و سوخت جت

DC6D16E5-551E-4064-8147-6628D266128E

تاثیر این اقدام در افت قابل توجه شکاف قیمتی گازوئیل و سوخت جت به ترتیب تا 25.45 دلار در هر بشکه و 17.7 دلار در هر بشکه در 19 سپتامبر، محسوس است. در مقایسه، میانگین شکاف قیمتی گازوئیل و سوخت جت در ماه اوت در میزان 40.95 دلار در هر بشکه و 33.58 دلار در هر بشکه بود. در طی زمان مشابه، شکاف قیمتی بنزین نیز شاهد روند نزولی بوده است. مهم‌تر آنکه، سرعت افت شکاف قیمتی گازوئیل و سوخت جت نشان‌دهنده تاثیر چین به عنوان عرضه‌کننده چرخشی بر دیگر بازارهای آسیا و اقیانوسیه می‌باشد. همچنین به تعویق انداختن خرید 1.5 میلیون بشکه بنزین برای تحویل در سپتامبر تا اکتبر توسط اندونزی، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان بنزین، مشکلات بازار را تشدید کرد.

اگرچه حجم سهمیه صادرات فرآورده‌های پالایشی کمتر از مقدار اولیه تقاضای پالایشگاه‌ها است، همچنان می‌تواند به طور بالقوه نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های چین را افزایش داده و عرضه آروماتیک‌ها در داخل کشور را ارتقاء دهد. با افزایش عرضه محصولات پالایشی در منطقه، در کوتاه‌مدت، ریفورمیت بیشتری می‌تواند به شکل جایگزین در محصولات آروماتیک به کار گرفته شود.

اگرچه بسیاری از تاجران آسیا-اقیانوسیه همزمان با جو صعودی در بازار بنزین اقدام به بیش خرید کرده، طرح چین در جهت افزایش سهمیه صادراتی تاجران را بر آن داشت تا با عجله اقدام به فروش کنند. امکان آن وجود دارد که افزایش تولیدات آروماتیک‌ها منتج به افزایش صادرات کشور شود. اگرچه، صادرات بالقوه پتروشیمی چین بستگی به آن دارد که پس از نشست حزب کمونیست چین، تقاضا افزایش یابد.

C7FB9EE8-4E20-4C76-B747-1CD016F347AD

آنچه که شرایط را بدتر می‌کند شکاف قیمتی نسبتاً مناسب گازوئیل و سوخت جت است. اگرچه شکاف قیمتی گازوئیل و سوخت جت اخیراً افت کرده، اما آن‌ها همچنان از میانگین هفت ساله 12.74 دلار در هر بشکه برای گازوئیل و 10.42 دلار در هر بشکه برای سوخت جت، بالاتر هستند. پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه خارج از چین، که بسیاری از آن‌ها برای تولیدات فرآورده‌های نفتی میانی طراحی شده، نرخ بهره‌برداری بالای خود را حفظ کرده و سود خود را به حداکثر برسانند.

اختلاف قیمتی پارازایلن-نفتا و بنزن-نفتا در مقابل بنزین از 1 تا 19 سپتامبر، به ترتیب در میزان 38.01 دلار در هر بشکه و 18.15 دلار در هر بشکه قرار گرفتند. در مقایسه با سال گذشته زمانی که میانگین اختلاف قیمتی در میزان 13.96 دلار در هر بشکه و 9.13 دلار در هر بشکه بود، شاهد تفاوت چشم‌گیری هستیم. همچنین میانگین برتری قیمتی پارازایلن-نفتا در برابر شکاف قیمتی بنزین از سال 2019 در میزان 20.37 دلار در هر بشکه بود. این امر نشان می‌دهد که جریان ریفورمیت به تولیدات آروماتیک‌ها می‌تواند تداوم داشته باشد.

مقایسه برتری قیمتی پارازایلن-نفتا و بنزن-نفتا در برابر بنزین

88883928-20BA-45F6-BA4F-234570239382

دیگر عوامل به مانند هشدار صندوق بین‌المللی پول در رابطه با شیب تند افزایش نرخ بهره می‌تواند فشار را بر قیمت‌های سوخت حفظ کند. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در جهت مهار تورم بالا، نرخ‌های بهره خود را افزایش داده‌اند. این امر منتج به افزایش خطرات نزولی و همچنین تردیدهایی در سراسر جهان شده است.

پیدا کردن آگاهی در رابطه با پویایی بازارهای نوظهور امری حیاتی برای اطمینان از اطلاعات دقیق بازار است.

ارسال نظر