کد خبر : 46939

بهبود قیمت‌های استایرن آسیا همزمان با افزایش تقاضا و پیش خریدها

همزمان با افزایش هزینه‌های تولید در طی دو هفته گذشته، بهبود اخیر قیمت‌های خوراک بنزن، چندین تولیدکننده غیریکپارچه استایرن را تحت فشار قرار داد. بنزن 80 درصد از تولیدات استایرن را تشکیل داده، در حالی که اتیلن تنها سهمی 30 درصدی دارد.

بهبود قیمت‌های استایرن آسیا همزمان با افزایش تقاضا و پیش خریدها

پتروتحلیل-همزمان با افزایش ذخیره‌سازی استایرن از سوی خریداران پیش از هفته طلایی تعطیلات اکتبر، و به دنبال آن سیر صعودی خوراک بنزن و تجدید تقاضا، قیمت‌های نقدی استایرن آسیا توانستند از روند کاهشی خود در دو هفته گذشته بازگردند. سیر صعودی اخیر خرید مصرف‌کننده نهایتاً منتج به کاهش موجودی انبارهای ساحلی شد.

بگفته تاجران، پیش خریدها توسط تاجران بنزن و استایرن معاملات آتی روند قیمت‌های نقدی را افزایشی کرد. در این میان، همچنین روند صعودی قیمت‌های نفتا، سیر افزایشی قیمت‌های بنزن و استایرن را مورد پشتیبانی قرار داد. براساس داده‌های نرم‌افزار قیمت کموربیس، قیمت‌های نفتا با رشد 12 دلاری در هفته گذشته به 678 دلار در هر تن رسیدند.

استایرن معاملات آتی نیز از دوشنبه تا پنج‌شنبه گذشته صعود کرد. همزمان با کاهش ریسک‌گریزی، معامله‌کنندگان معاملات آتی دست به خریدهای بیشتری برای پوشش کاستی‌های خود زدند. بورس کالای دالیان اکتبر معاملات آتی با سیر افزایشی از 9 هزار یوان در هر تن در دوشنبه گذشته به 9096 یوان در هر تن رسیده و با کار خود را با روند صعودی به پایان رساندند.

بنزن معاملات آتی نیز با تکیه بر سیر صعودی نفت خام، از اوایل سه‌شنبه تا چهارشنبه روندی افزایشی را پشت سر گذاشت. همزمان با سیر صعودی نفت در چهارشنبه گذشته، بازار جوی افزایشی به خود گرفت، و در این میان خریدهای قوی موجب افزایش قیمت‌های بنزن معاملات آتی اکتبر از 920 به930 دلار در هر تن (فوب کره) در بورس کالای سنگاپور شد.

قیمت‌های نقدی بنزن با رشدی 15 دلاری در طی هفته گذشته در میزان 910 دلار در هر تن (فوب کره) ارزیابی شدند. همچنین قیمت‌های نقدی استایرن با اوج‌گیری 30 دلاری در هفته گذشته در میزان 1150 دلار در هر تن قرار گرفتند.

تولیدکنندگان مونومر استایرن غیریکپارچه با توجه به افزایش قیمت‌های بنزن با کاهش حاشیه سود مواجه شدند

همزمان با افزایش هزینه‌های تولید در طی دو هفته گذشته، بهبود اخیر قیمت‌های خوراک بنزن، چندین تولیدکننده غیریکپارچه استایرن را تحت فشار قرار داد. بنزن 80 درصد از تولیدات استایرن را تشکیل داده، در حالی که اتیلن تنها سهمی 30 درصدی دارد. قیمت‌های اتیلن نیز در طی سه هفته گذشته به دنبال اوج‌گیری خرید در شمال شرق و جنوب شرق آسیا در جهت پوشش کمبود ذخایر، بهبود یافته است.

با حضور قیمت‌های نقدی بنزن در میزان 920 تا 930 دلار در هر تن (فوب کره)، هزینه‌های تولید آن به 735 تا 745 دلار در هر تن افزایش یافته است. در این میان، قیمت‌های اتیلن شمال شرق آسیا به 930 تا 950 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر) افزایش یافته، و در حدود 280 تا 285 دلار از هزینه‌های تولید استایرن را تشکیل می‌دهند.

یکی از تاجران گفت: «با حضورقیمت‌های خوراک بنزن در سطوح بالاتر، هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان مستقل استایرن در میزان سربه‌سری، یا برای عده‌ای منفی می‌باشد. احتمال می‌رود این تولیدکنندگان تولیدات خود را به طور مضاعفی کاهش دهند.»

کاهش اختلاف قیمتی نفتا با استایرن در آسیا

در این بین، قیمت‌های نفتا به حمایت خود از قیمت‌های نقدی و معاملات آتی استایرن آسیا ادامه دادند. اختلاف قیمتی میان استایرن و نفتا در حال کمتر شدن بوده، که این امر نمایانگر کاهش حاشیه سود تولیدات در هفته‌های اخیر است. با این وجود، حاشیه سود تولیدات از نوامبر 2021 به میزان قابل توجهی بهبود یافته‌اند. براساس داده‌های نرم‌افزار قیمت کموربیس، اختلاف قیمتی نفتا با استایرن در 22 نوامبر 2021 با قیمت‌های نفتا در میزان 740 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر ژاپن)، و قیمت‌های استایرن در میزان 1046 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) به 306 دلار در هر تن کاهش یافته بود. از آنجایی که میانگین حاشیه سود باید در میزان 400 تا 450 دلار در هر تن باشد، حاشیه سود تولیدات منفی شده بود.

با حضور میانگین هفتگی قیمت‌های نفتا در میزان 678 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر ژاپن)، اختلاف قیمتی میان استایرن و نفتا در حال حاضر در میزان 472 دلار در هر تن می‌باشد.

یکی از تاجران اشاره داشت: «با معامله نفتا در حدود 680 تا 770 دلار در هر تن در دو ماه گذشته، تولیدکنندگان یکپارچه استایرن و چندین تولیدکننده مستقل، همچنان از حاشیه سودها بهره می‌برند. تولیدکنندگان یکپارچه استایرن معمولاً به اختلاف قیمتی در حدود 400 تا 450 دلار در هر تن با نفتا برای تولید سودمند احتیاج دارند. تولیدکنندگان هم‌اکنون از حاشیه سود 40 تا 50 دلار در هر تن بهره‌مند می‌شوند.»

ارسال نظر