کد خبر : 46932

دیرکرد کشتیرانی، بازار قیر آسیا را تحت فشار گذاشت

قیمت محموله‌های سنگاپوری در ماه‌های اخیر به طور غیرمعمولی مقاومت کرده، و از محموله‌های کره‌ای و به خصوص ایرانی پیشی گرفتند.

دیرکرد کشتیرانی، بازار قیر آسیا را تحت فشار گذاشت

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود کمبود شناور و دیرکرد در تحویل محموله‌های قیر در سراسر آسیا و اقیانوسیه، قیمت‌های نقدی بازار سنگاپور را در کوتاه‌مدت کاهشی کند.

با توجه به محدودیت تدریجی دسترسی‌پذیری شناور در طی سپتامبر، بازار با دیرکرد بارگیری مواجه شده است.

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور و مالکان کشتی گفت: «از آنجایی که شناورهای جدید کمتری داریم، با محدودیت شناور مواجه هستیم.»

وی افزود، احتمالاً در طی دوره پاندمی کووید شناورهای جدید کمتری ساخته شده، در حالی که تعدادی از شناورهای قدیمی از دور خارج شده‌اند. افت جایگزینی کشتی‌های جدید همراه با دیرکرد در بازگشت کشتی‌ها از سفر‌های خود به شمال شرق آسیا، تاثیر دوچندانی را به وجود آورده است.

خریداران بازار منطقه‌ای به مانند اندونزی، شاهد دیرکرد یک هفته‌ای بارگیری محموله‌ها از سنگاپور به دلیل ازدحام لنگرگاه و کمبود شناور هستند.

یکی از واردکنندگان مستقر در اندونزی گفت: «این عقب‌افتادگی از برنامه‌ها عمدتاً به دلیل دیرکرد در بارگیری اواخر ماه گذشته بوده، زیرا زمانی که قرار بود بارگیری در 1 سپتامبر صورت گیرد، به دلیل ازدحام لنگرگاه و آماده نبودن محموله‌ها، تا 8 سپتامبر به تعویق افتاد.»

اما دیرکردهای اوایل سپتامبر همچنان در سنگاپور تداوم داشته، زیرا برنامه بارگیری شناورها همچنان محدود است. تاجران مستقر در سنگاپور اضافه کردند، شناورهایی در شمال شرق آسیا به دلیل آب و هوای بد یا مسائل لنگرگاهی، با دیرکرد مواجه شده یا به کل گیر کرده‌اند.

همچنین شناورها در شمال شرق آسیا به خصوص مسیر کره جنوبی به شرق چین، به دلیل تاثیر طوفان تایفون با دیرکرد مواجه شده‌اند.

یکی از واردکنندگان و مالکان بزرگ کشتی در شرق چین گفت، همزمان با محدودیت دسترسی‌پذیری شناورها، دیرکردهای 8 تا 10 روزه در بارگیری و تخلیه بار در شرق چین وجود داشت.

معامله‌کنندگان منطقه‌ای گفتند، همچنین بنادر شرق چین و کره جنوبی در هفته گذشته با اختلالاتی مواجه شده که ممکن است دیرکردها را به طور مضاعف تشدید کرده باشد. عملیات‌ها در بنادری نظیر اولسان در کره جنوبی و شانگهای در شرق چین، تحت تاثیر تافون قرار گرفته، و این طوفان برنامه کشتیرانی را مختل کرده است.

کاهش قیمت‌ها

به دنبال دیرکردها در بارگیری شناورها از بنادر، احتمال می‌رود قیمت‌های قیر در سنگاپور به دلیل افزایش عرضه کاهش یابند. براساس ارزیابی‌های آرگاس، قیمت‌های نقدی قیر فوب سنگاپور با نزول به 550 دلار در هر تن در 21 سپتامبر، به کمترین میزان خود از 5 اوت رسیدند.

پالایشگاه‌های مستقر در سنگاپور در هفته گذشته قیمت‌های 550 تا 560 دلار در هر تن (فوب) را برای محموله‌های بارگیری اکتبر ارائه داده، و همزمان عده‌ای پیش‌بینی کردند که در صورت تداوم شرایط موجود، احتمالاً قیمت‌ها بیش از پیش کاهش یابند. براساس ارزیابی‌های آرگاس، قیر نقدی کره جنوبی با افت 40 دلاری در مقایسه ماهانه، در میزان 510 دلار در هر تن (فوب) ارزیابی شد.

قیمت محموله‌های سنگاپوری در ماه‌های اخیر به طور غیرمعمولی مقاومت کرده، و از محموله‌های کره‌ای و به خصوص ایرانی پیشی گرفتند. قیمت‌های فوب سنگاپور از مه سال جاری علیرغم نوسانات شدید نفت برنت معاملات آتی و محصولات پالایشی سنگین، در میزان بالای 550 تا 600 دلار در هر تن مقاوم ماندند. اختلاف قیمتی میان قیر فوب سنگاپور و کره جنوبی در 21 سپتامبر در 40 دلار در هر تن قرار گرفت، در حالی که این اختلاف با قیمت‌های ایرانی در میزان 250 دلار در هر تن ایستاد.

دیرکرد شناورها نرخ باربری قیر در سراسر منطقه را تحت تاثیر قرار داد، اما مالکان کشتی، یا در حال بازنگری نرخ‌های کنونی و یا مدیریت حجم بالای استعلامات از سوی معامله‌کنندگان منطقه‌ای می‌باشند.

ارسال نظر