کد خبر : 46931

بازگشت اختلاف قیمتی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات چین به سطوح سه ماهه دوم

2 واحد تولیدی تراشه پلی‌اتیلن ترفتالات دیگر در آسیا برنامه دارند تا واحد خود را از سپتامبر تا اکتبر برای عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کرده، و همچنین از سر گیری فعالیت‌ها در واحد پلی‌اتیلن ترفتالات koksan ترکیه همچنان به تعویق افتاده است. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود بخش تقاضا به تدریج در سه ماه چهارم محدود شده، اما همزمان تقاضا نیز ضعیف می‌باشد.

بازگشت اختلاف قیمتی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات چین به سطوح سه ماهه دوم

پتروتحلیل-قیمت‌های معاملاتی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات از سپتامبر به تدریج تضعیف شده، و اختلاف قیمتی نقدی از 1000 یوان در هفته گذشته، و 700 و 800 یوان در آخر ماه گذشته، به 1300 تا 1400 یوان در هر تن محدود شده است. از طرفی، عملکرد اخیر تحویل سفارشات صادراتی و مصرف ضعیف بوده، و حمایت‌ها از فروش داخلی چین افت کرده است؛ از سوی دیگر، همزمان با سردتر شدن هوا، نرخ بهره‌برداری تولیدکنندگان نوشیدنی به تدریج کاهش یافته، و فعالیت خرید پایین‌دستی راکد شده است. در این میان، اگرچه هزینه خوراک پلی‌استر معاملات آتی یک‌بار افزایش یافت، و با تغییر جزئی قیمت‌های تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات، اختلاف قیمتی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت.

قیمت تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات چین و اختلاف قیمتی آن

5

در حال حاضر، تولیدکنندگان اصلی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات محموله‌های خود را تا دو ماه آتی فروخته‌اند. اگرچه، به دلیل نوسانات بسیار در برنامه‌های کشتیرانی، برخی از شرکت‌های تراشه بطری بیشتر مشغول فروش محصولات رنمینبی هستند. در رابطه با دریافت سفارشات صادراتی، تولیدکنندگان بزرگ تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات در حال بحث و مذاکره در رابطه با محموله‌های نوامبر تا دسامبر، و سه ماهه اول 2023 بوده، درحالی که وضعیت پیشنهادات برای سپتامبر تا اکتبر جالب به نظر نمی‌رسد.

با توجه به این‌که نرخ ارز رنمینبی در برابر دلار آمریکا به طور قابل توجهی نسبت به باقی ارزها بالاتر است، دریافت سفارشات صادراتی برای تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات توسط رقبای آسیایی از بین رفت. برای مثال، زمانی که قیمت‌های رنمینبی پیش از این در حدود 1150 دلار در هر تن (فوب) بود، قیمت رقبای آسیایی در حدود 1150 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) بود، که در مقیاس قیمت کلی، برتری قیمتی مناسبی را نسبت به کالای چینی ارائه می‌داد. براساس داده‌های آماری CCFGroup، دریافت سفارشات صادراتی در اوت سال جاری با افت قابل توجه 18.5 درصدی نسبت به سال گذشته به کمتر از 250 هزار تن افت کرد.

قیمت بطری پلی‌اتیلن ترفتالات در کشورهای اصلی تولیدکننده در آسیا

4

دریافت سفارشات صادراتی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی چین​

2

در سه ماه چهارم، تمرکز اصلی بر شروع فعالیت واحد جدید تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات شرکت Hanjiang New Materials در سیچوان، و ازسرگیری فعالیت خط تولید چنگ‌گولد شرکت China Resources می‌باشد. در حال حاضر، احتمال می‌رود دو شرکت همزمان با اقدام به شروع فعالیت‌ها با مشکل مواد خام مواجه شده، اما همچنان احتمال آغاز به کار هر دو شرکت در سه ماه چهارم وجود داشته که تاثیر به خصوصی بر عرضه و تقاضا خواهند داشت. علاوه بر این، واحدهایی نظیر ییشنگ، فار ایست، ییژنگ، سانفیم، و غیره، قصد عملیات تأمین و نگهداری در سه ماه چهارم را دارند. ظرفیت تولیدات هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

همچنین براساس داده‌های آماری CCFGroup، نرخ بهره‌برداری شرکت‌های نوشیدنی پایین‌دستی از اواسط سپتامبر از میزان کامل افت قابل توجهی کرده و به تدریج به سمت 90 تا 60 درصد افت کردند، در حالی که نرخ بهره‌برداری برخی از این شرکت‌ها شاهد افت چشمگیرتری تا حدود 50 تا 40 درصد می‌باشند. همچنین نرخ بهره‌برداری تولیدکنندگان ورق پلی‌اتیلن ترفتالات به 50 تا 70 درصد افزایش یافت، اگرچه برخی از آن‌ها همچنان با ظرفیت زیر 50 درصد به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. در رابطه با روغن‌های خوراکی، بعد از گذشت جشنواره‌های نیمه پاییز، میانگین نرخ بهره‌برداری به تدریج از بالاترین سطوح خود به حدود 50 تا 60 درصد کاهش یافته‌اند. براساس گزارش‌ها، ارزیابی‌ها از تقاضای روغن خوراکی در طی تعطیلات ملی به اندازه پیش‌بینی‌ها جالب نخواهد بود.

نرخ بهره‌برداری تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات پایین‌دستی

1

در بازار صادراتی، تمرکز اصلی بر تعطیلی شدید واحدها به دلیل عملیات تأمین و نگهداری در سه ماه چهارم می‌باشد. در حال حاضر، افت کلی ظرفیت تولیدات در منطقه اتحادیه اروپا به دلیل تعطیلی واحدها به 2.06 میلیون تن رسیده که بیش از 50 درصد از ظرفیت کلی تولیدات را تشکیل می‌دهند؛ واحدهای که اقدام به عملیات تأمین و نگهداری کرده‌اند شامل JBF، Plastipak، Equipolymers، NEO، Novapet، Indorama، و دیگر واحدها شده، و در این میان با توجه به این‌که عرضه مواد خام همچنان از سر گیری نشده، یکی از واحدهای JBF در همان مراحل اولیه کار تعطیل شد. علاوه بر این، 2 واحد تولیدی تراشه پلی‌اتیلن ترفتالات دیگر در آسیا برنامه دارند تا واحد خود را از سپتامبر تا اکتبر برای عملیات تأمین و نگهداری تعطیل کرده، و همچنین از سر گیری فعالیت‌ها در واحد پلی‌اتیلن ترفتالات koksan ترکیه همچنان به تعویق افتاده است. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود بخش تقاضا به تدریج در سه ماه چهارم محدود شده، اما همزمان تقاضا نیز ضعیف می‌باشد.

3

اگرچه، در صورت افزایش هزینه‌های انرژی و لجستیک در اروپا و ایالات متحده در ایام آتی، تقاضای داخلی برای محموله‌های وارداتی پرک بطری پلی‌اتیلن ترفتالات در چین و دیگر مناطق آسیا تداوم خواهد داشت. 

اگرچه تقاضا در سه ماه چهارم تا حدود مشخصی تضعیف خواهد شد، مذاکرات قراردادی در 2023، حوزه اصلی بازی بین دو طرف خواهد بود.

به بیانی ساده، تقاضای داخلی تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی چین در روندی تدریجی از سپتامبر به اکتبر تضعیف شده، و عوامل اصلی که بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند به مرور از عرضه و تقاضا به سمت عوامل هزینه‌ای جایگزین خواهند شد. اگرچه، در صورتی که اختلاف قیمتی به زیر 1000 یوان در هر تن کاهش یابد، دسترسی به امر فوق‌الذکر تا پیش از پایان سال دشوار خواهد بود. از طرفی، اگرچه فروش شرکت‌های تراشه بطری به اندازه نیمه اول سال مناسب نیست، سفارشات تحویل داده شده در حال حاضر نسبتاً کافی بوده؛ پذیرش بازار از کالاهای نوامبر تا دسامبر نسبتاً خوب بوده و حجم فروش تا پایان سال خیلی بدبینانه نیست. از طرف دیگر، در صورتی که مذاکرات خوبی در رابطه با قراردادهای سفارشات صادراتی 2023 صورت گیرد، ممکن است فشار فروش تراشه بطری در ایام آتی تا حدود مشخصی کاهش یابد. از آغاز 2023، بسیاری از واحدهای تراشه بطری پلی‌اتیلن ترفتالات تولیدات خود را از سر خواهند گرفت، و در مرحله بعد رقابت داخلی به شکل مضاعفی تشدید خواهد شد، و به احتمال قوی اختلاف قیمتی به زیر 1000 یوان در هر تن بازخواهد گشت.

ارسال نظر