کد خبر : 46930

تداوم روند نزولی بازارهای پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن خارجی به سمت سطوح چین

با توجه به تورم جهانی و تغییرات بزرگی که در چین در حال رخ دادن است، متاسفانه شرایط سخت بی‌سابقه‌ای در انتظار صنعت شیمیایی جهانی است…

تداوم روند نزولی بازارهای پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن خارجی به سمت سطوح چین

پتروتحلیل-براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصاد جهانی آوریل 2022، چین براساس برابری قدرت خرید، 18.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2022 را تشکیل خواهد داد.

براساس داده‌های آماری در مقاله‌ای در ژوئن 2022، در دو دهه پیش، زمانی که چین تنها 8.1 درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌داد، آمریکا و اتحادیه اروپا در دورنمای اقتصادی بسیار جلوتر از این کشور بودند.

بگفته این داده‌های آماری: «احتمال می‌رود فاصله میان چین، آمریکا و اتحادیه اروپا در طی چند سال آتی بیش از پیش افزایش یابد، زیرا دورنمای اقتصادی دوتای آخر با احتمال رکود تیره و تار بوده، در حالی که پیش‌بینی می‌شود چین با نرخی تک‌رقمی به سیر رشد خود ادامه دهد.»

با توجه به تاثیر فوری اهرام‌زدایی املاک و مستغلات، و سیاست‌های کووید صفر بر اقتصاد چین، منتظر به حقیقت پیوستن این باور قدیمی نباشید. تهدید‌های بلندمدت بر تلاش چین در جهت ساخت مدل رشد اقتصادی جدید متمرکز هستند. مطمئن نیستیم که این تلاش به موفقیت بیانجامد.

همچنین ما در رابطه با ویژگی‌های جمعیت شناختی، در قلمرو کاملاً ناشناخته‌ای هستیم. پیش از تبدیل شدن چین به کشوری کاملاً توسعه‌یافته، جمعیت آن به سرعت در حال پیر شدن است. آیا چین ابزاری برای تامین افزایش قابل توجه هزینه‌های خدمات درمانی و بازنشستگی را خواهد داشت؟

تصور می‌شود که جمعیت چین احتمالاً در سال گذشته به اوج خود رسیده باشد؛ بسیار جلوتر از پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر این‌که این اتفاق تا دهه 2030 رخ نخواهد داد.  

من از موضوع پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن تا حدودی خارج شدم، و هدف اصلی پست امروز راه‌اندازی دو شاخص مقایسه قیمتی براساس داده‌های قیمت‌گذاری تاریخی آیسیس می‌باشد.

از آنجایی که بازارهای پلی‌اولفین در هر کشور و منطقه‌ای تحت تاثیر این واقعیت‌های اقتصادی هستند، نکات فوق‌الذکر با بحث اصلی پست امروز مرتبط می‌باشند.

چین بزرگترین پیشرو تقاضای پلی‌اولفین در جهان است. در همه جا از صنایع پایین‌دستی و بازارهای شیمیایی، شاهد نقش فزاینده چین در اقتصاد جهانی بوده، و صندوق بین‌المللی پول در گزارش آوریل نیز به آن اشاره داشته است. به طور مثال پلی‌اتیلن سنگین را در نظر بگیریم؛ پیش‌بینی می‌شود تقاضای چین با افت 4 درصدی در سال 2022، بیشترین رویه نزولی از سال 2000 را رقم بزند. تقاضای پلی‌پروپیلن به سمت افت 1 درصدی حرکت کرده، که رتبه دوم ضعیف‌ترین عملکرد از سال 2000 را به خود اختصاص خواهد داد.

رشد سیری ناپذیر اقتصاد چین، آن را به بزرگترین واردکننده نفت، گاز، پلیمر و مواد شیمیایی تبدیل کرده است.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد، خالص واردات پلی‌اتیلن سنگین چین در سال 2022 با روند نزولی از میزان 6.4 میلیون تنی در 2021 و 8.7 میلیون تنی در 2020، به 5.5 میلیون تن افت خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود خالص واردات پلی‌پروپیلن کشور در سال جاری در طی رویه‌ای نزولی از 3.4 میلیون تن در 2021 و 6.1 میلیون تن در 2020، به 2.4 میلیون تن افت کند.

کاهش مصرف داخلی و افت واردات در چین (در نتیجه کاهش تقاضا و افزایش خودکفایی کشور) به فراوانی عرضه جهانی در نتیجه بحران تورم دنیا افزوده شده است. اقتصاد کشورهایی که شرکت‌های پلی‌اولفین خارجی در آن مشغول به فعالیت هستند نیز در حال آسیب دیدن از کندی بازار در چین می‌باشد.

به طور مثال، اتکای آلمان به صادرات محموله‌هایی با ارزشِ بالا به چین، و اتکای ویتنام به صادرات کالاهای ارزان‌تر به چین و دیگر کشورها را در نظر داشته باشید.

به نظر می‌رسد فروکش شدید قیمت‌ها در راه است

توجه داشته باشید که من به‌روزرسانی‌های هفتگی نمودارهای قیمتی زیر را ارئه خواهم کرد.

اولین نمودار امروز نشان‌دهنده قیمت گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین (سی‌ف‌آر) چین در مقابل میانگین قیمتی گرید فیلم شمال غرب اروپا، جنوب شرق آسیا، خصوصاً ویتنام، هند، پاکستان و ترکیه است. 

شاخص جدید مقایسه هفتگی قیمت‌ها

تداوم روند نزولی قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین خارجی به سمت سطوح چین

CA50718E-413F-419E-A574-F96F41256898

آبی: گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین سی‌ف‌آر چین / نارنجی: میانگین قیمت‌‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین کشورها و مناطق منتخب

*قیمت‌های سی‌ف‌آر جنوب شرق آسیا، ویتنام، ترکیه، هند و پاکستان و اف‌دی شمال غرب اروپا

همانطور که مشاهده می‌فرمایید، میانگین قیمتی این کشورها و مناطق از آوریل سال جاری به سطوح چین نزدیک شده است. پیش از این بازار شاهد رویه صعودی تا برتری‌های قیمتی بی‌سابقه‌ای بود که از ژانویه 2021 آغاز شد.

برتری قیمتی بی‌سابقه در نتیجه شرایط اقتصادی قوی‌تر در خارج از چین و محدودیت توانایی صادرکنندگان آسیایی و غرب آسیایی برای تعدیل فراوانی عرضه به خارج از شمال شرق آسیا به دلیل سیر صعودی نرخ‌ کانتینرهای باربری رخ داد.

همانطور که نمودار پایین هزینه باربری چین به اروپا را نشان می‌دهد، نرخ کانتینرهای باربری در سال 2022 افت کرده است.

کشتیرانی آسیا به اروپا

شاخص نرخ باربری – نرخ باربری هفتگی چین/شرق آسیا به شمال اروپا برای کانتینرهای 40 فوتی

88CF18FD-6345-46E3-8A9E-1BE5261E8522

حالا بیایید فیلم پلی‌اتیلن سنگین را از لحاظ تخفیفات و برتری‌های قیمتی ماهانه میان چین و دیگر کشورها و مناطق مورد مقایسه قرار دهیم. 

برتری قیمتی و تخفیفات میانگین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین تزریقی کشورها و مناطق منتخب در مقایسه با چین

D4FB91F5-7DDA-4A12-B37C-7CB5976607A5

برتری قیمتی چین در آوریل 2021 با میزان 354 دلار در هر تن به بیشترین میزان خود در تمام ادوار رسید، و بعد از روند نزولی جزئی، این میزان در آوریل سال جاری مجدداً با 354 دلار در هر تن به اوج خود بازگشت.

از آن موقع، برتری قیمتی به شدت افت کرده، و تا 16 سپتامبر در میزان 136 دلار در هر تن قرار داشت. 

حالا بیایید در مرحله بعد به میانگین قیمتی پلی پروپیلن تزریقی همان کشورها و مناطق در مقایسه با چین نگاهی بیاندازیم.

قضیه در رابطه با پلی‌پروپیلن نیز مشابه است

2C12E435-C9BD-4C9E-8FAE-E8F81AE85D38

آبی: قیمت‌های گرید پلی‌پروپیلن تزریقی سی‌ف‌آر چین / نارنجی: میانگین قیمت‌های پلی‌پروپیلن تزریقی کشورها و مناطق منتخب

نمودار پایین نشان‌دهنده برتری قیمتی/ تخفیفات می‌باشد؛

برتری‌های قیمتی و تخفیفات میانگین قیمت‌‌های پلی‌پروپیلن تزریقی کشورها و مناطق منتخب در برابر چین

70121087-24C4-4A2D-BD10-95EA215E8BD6

برتری‌های قیمتی در نوامبر 2021 با میزان 389 دلار در هر تن به بیشترین میزان خود در همه ادوار دست یافتند. این برتری قیمتی تا مدتی در محدوده اندکی نوسان کرده و سپس از آوریل سال جاری به بعد به شدت عقب‌نشینی کرد. تا 16 سپتامبر 2022، این برتری‌ها در میزان 154 دلار در هر تن قرار گرفتند.

ارزش داده‌های قیمت‌گذاری‌های تاریخی آیسیس

در طی 20 سال گذشته، اقتصاد پررونق چین، بازارهای شیمیایی را در حالت آسوده نگاه داشته است. عرضه جهانی همواره برای حرکت موازی با تقاضا در کشمکش بوده، که همین امر منتج به آن شده که قیمت‌های چینی در اکثر اوقات به طور مثبتی پایه و اساس قیمت‌گذاری‌ها در کشورهای دیگر را تشکیل دهند.

اما نگرانی من از این است که چین چه به طور مستقیم از طریق صادرات محصولات خود نظیر پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن، و چه به طور غیرمستقیم از طریق تاثیر اقتصاد خودش بر دیگر اقتصاد‌ها، منجر به تقلیل قیمت‌های محصولات شیمیایی در دیگر بازارها شود.

ای کاش شرایط به گونه دیگری بود. اما با توجه به تورم جهانی و تغییرات بزرگی که در چین در حال رخ دادن است، متاسفانه بر این باورم که شرایط سخت بی‌سابقه‌ای در انتظار صنعت شیمیایی جهانی است. 

البته لازم نیست که حرف من را قبول کنید. به جای آن، تنها نمودارهای هفتگی را دنبال کنید. 

این چهار نمودار نشان‌دهنده ارزش داده‌های قیمت‌گذاری ما نه تنها برای تولیدکنندگان شیمیایی و خریداران، بلکه برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در پایین زنجیره‌های ارزش تولیدات می‌باشد. دلیل این ارزش مضاعف آن است که مواد شیمیایی، پایه‌های سازنده همه کالاهایی هستند که ما خریداری می‌کنیم، بنابراین شاخص‌های درجه یکی هستند.

ارسال نظر