کد خبر : 46927

فراز و نشیب بازار پی‌وی‌سی ترکیه همزمان با تقاضای آرام و افت عرضه/حاشیه سود ضعیف فروشندگان را از ارائه پیشنهادات به ترکیه منصرف کرد

تداوم بحران انرژی در اروپا، افت قیمت‌ها از سوی تولیدکننده تایوانی برای ششمین ماه متوالی، حاشیه سود‌های پایین در ترکیه، و تردیدها در رابطه با جریان مواد، معامله‌کنندگان را از پیش‌بینی جو اکتبر دور نگاه داشته است.

فراز و نشیب بازار پی‌وی‌سی ترکیه همزمان با تقاضای آرام و افت عرضه/حاشیه سود ضعیف فروشندگان را از ارائه پیشنهادات به ترکیه منصرف کرد

پتروتحلیل-همزمان با تعادل بازار میان عرضه کمتر و محدودیت مصرف در ترکیه، قیمت‌های پی‌وی‌سی وارداتی اخیراً مسیر یک‌سویه‌ای را طی کرده‌اند. کاهش فشار عرضه، فروشندگان را به اتخاذ سیاست‌های صعودی‌تر قیمتی تشویق کرده، و همین امر خریداران را در اوایل سپتامبر به بازار جذب کرد. با این وجود، به نظر می‌رسد تلاش‌های صعودی با توجه به تقاضای نهایی ضعیف ناموفق بوده‌اند.

حاشیه سود ضعیف فروشندگان را از ارائه پیشنهادات به ترکیه منصرف کرد

غیاب عرضه‌کنندگان همیشگی شامل اروپایی، مکزیکی، و روسی از اوایل سپتامبر، جو را به نفع فروشندگان تغییر داده است. نه تنها ترکیه شامل نرخ تولیدات کمتر و یا تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده در میان تولیدکنندگان پی‌وی‌سی بود، بلکه حاشیه سود ضعیف‌تر در کشور منتج به کاهش حجم صادراتی به آن شد.

براساس داده‌ها، میانگین قیمت‌های هفتگی k67 معاف از مالیات ترکیه در اواسط سپتامبر 750 دلار در هر تن زیر قیمت‌های نقدی اروپایی قرار گرفت. برتری قیمتی ترکیه بر بازار k67 وارداتی چین در میزان 100 دلار در هر تن قرار گرفته در حالی که اختلاف آن با جنوب شرق آسیا در میزان 80 دلار در هر تن ایستاد. برتری قیمتی آن بر هند در میزان اندک 30 دلار در هر تن قرار گرفت.

افت قیمت‌های تولیدکننده تایوانی فضا را برای رویه‌های صعودی آمریکایی ناخوشایند کرد

از هفته‌های گذشته تاجران قصد داشتند قیمت محموله‌های آمریکایی را افزایش دهند. فروشندگان اذعان داشتند، به دنبال خرید با قیمت‌هایی در حدود 850 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه)، قیمت 900 دلار در هر تن یا بالای آن در جذب نظر بازار شکست خوردند. یکی از تولیدکنندگان گفت: «تولیدکنندگان آمریکایی مشغول صادرات اتیلن دی‌کلرید به اروپایی بوده‌اند که معامله‌کنندگان آن در ماه‌های گذشته از هزینه‌های بالای برق و کمبود تولیدات بالادستی رنج برده‌اند. ممکن است این امر مسیر را برای قیمت‌های بالاتر پی‌وی‌سی آمریکایی فراهم کرده باشد.»

جدا از بحث افت تقاضا، ارائه قیمت‌های پایین‌تر از سوی تولیدکننده تایوانی برای ماه اکتبر، فضا را برای تلاش‌های صعودی عرضه‌کنندگان پی‌وی‌سی آمریکایی ناخوشایند کرده است. به دنبال این خبر، یکی از تولیدکنندگان اصلی آمریکایی محموله‌های خود را با تخفیفات قابل توجهی به چین ارائه کرد.

به همین ترتیب، تلاش‌های صعودی برای محموله‌های مصری با توجه به افول فعالیت‌ها، دوام نداشتند. به دنبال فروشی پویا در اوت، یکی از تولیدکنندگان مصری قیمت‌های صادراتی خود به ترکیه را افزایش داد. با این وجود، رویه‌های صعودی اخیر مورد پذیرش بازار واقع نشده، و تعدادی از تاجران، اصلاح نزولی قیمت‌های خود تا 950 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه) را تایید کردند.

آیا افت نرخ باربری تولیدکنندگان چینی را جذب بازار خواهد کرد؟

با در نظر گرفتن کاهش تخصیصات از سوی چندین تولیدکننده پی‌وی‌سی، عرضه پی‌وی‌سی چینی به ترکیه در مقایسه با ماه‌های تابستان، کمیاب می‌باشد. پیشنهادات اندک بوده، و همزمان سطوح قیمتی 1050 تا 1100 دلار در هر تن کارآمد نیستند.

با توجه به افت بیش از پیش نرخ باربری از آسیا به ترکیه، معامله‌کنندگان سوالاتی در رابطه با احتمال کاهش قیمت‌های چینی در ایام آتی مطرح کرده‌اند. یکی از تاجران جهانی اذعان داشت: «این محموله‌ها حتی در صورت شرایط ارسال فله ناکارآمد می‌باشند. با توجه به عدم اعتماد در رابطه با تقاضای ترکیه در سه ماهه چهارم، تاجران از مشارکت در معاملات راه دور اجتناب می‌کنند.»

عده‌ای از معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند، در صورتی که تقاضای هند همزمان با تعرفه‌های قریب‌الوقوع برای این مبدأ نمایانگر احیای باثباتی نباشد، فروشندگان چینی در ایام آتی محموله‌های بیشتری را به ترکیه ارسال کنند.

ارائه محموله‌های روسی پس از چند هفته دوباره از سر گرفته شد

ارائه محموله‌های روسی با پیشنهادات محدودی در میزان 1000 تا 1020 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، شامل 6.5 درصد مالیات) به طور موقت از سر گرفته شد. معامله‌کنندگان تایید کردند: «این سطوح قیمتی در مقایسه با محموله‌های آمریکایی جذاب به نظر نمی‌رسند.»

دو تولیدکننده روسی فعالیت‌های خود را از سر گرفته، در حالی که واحد دیگری براساس برنامه‌ریزی‌ها فعالیت خود را از اکتبر به طور مجدد آغاز خواهد کرد. عده‌ای از تاجران با اشاره به احتمال بازگشت محموله‌های روسی به بازار ترکیه تا اکتبر همزمان با بازگشایی‌هایی اخیر و پیش‌رو، ابراز نگرانی کردند.

افزایش 5 درصدی قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 داخلی در مقیاس ماهانه

کاهش عرضه داخلی و وارداتی، بازار داخلی k67 ترکیه را در ماه جاریتقویت کرده، و ناگفته نماند که شرکت پتکیم سیاست‌های قیمتی صعودی‌تری را اعمال کرده است. یکی از منابع شرکت گفت، این تولیدکننده داخلی اخیراً واحد کراکر اتیلن خود را به دلیل سازماندهی مجدد تعطیل کرده، در حالی که تولیدات پی‌وی‌سی پایین‌دستی آن تاکنون تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند.

براساس داده‌ها، بازار داخلی پی‌وی‌سی k67، شاهد رشد 5 درصدی (70 دلار در هر تن) در مقیاس ماهانه بوده و همزمان قیمت‌های زیر 1400 دلار در هر تن ارائه شده، و محموله‌های مالیات ارزش افزوده کمیاب می‌باشند. قیمت‌ها در میانگین هفتگی از مارس تا اوت، 46 درصد (1185 دلار در هر تن) سقوط کرده‌اند.

دورنمای مبهم ایام آتی

پیش‌بینی می‌شود بازار در کوتاه‌مدت عمدتاً به دلیل تعادل میان شاخص‌های بنیادین عرضه و تقاضا، هیچ حرکت صعودی یا نزولی قابل توجهی را تجربه نکرده و بیشتر حرکتی یک‌سویه داشته باشد.

تداوم بحران انرژی در اروپا، افت قیمت‌ها از سوی تولیدکننده تایوانی برای ششمین ماه متوالی، حاشیه سود‌های پایین در ترکیه، و تردیدها در رابطه با جریان مواد، معامله‌کنندگان را از پیش‌بینی جو اکتبر دور نگاه داشته است.

عملکرد پسا مانسون تقاضای هند از عوامل کلیدی است که باید از نزدیک تحت بررسی قرار گیرد. این‌که منابع چینی و روسی همزمان با حاشیه سودهای اندک به بازار ترکیه بازخواهند گشت یا خیر نیز در هفته‌های آتی تحت مشاهده و بررسی قرار خواهد گرفت.

معامله‌کنندگان امیدوارند، پروژه مسکن عظیم اخیر وزارت محیط زیست، شهری‌سازی و تغییرات اقلیمی ترکیه، در بلندمدت تا حدودی فعالیت‌ها را تقویت کند.

ارسال نظر