کد خبر : 46912

افت نرخ کانتینرهای باربری قیر از ایران

افت نرخ باربری در نتیجه پیش‌بینی‌ها از تقاضای قابل توجه پسا-مانسون در هند از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر می‌باشد. براساس پیش‌بینی‌ها، حجم تجاری محموله‌های بشکه‌ای غرب آسیایی در هفته‌های اخیر افزایش یافت.

افت نرخ کانتینرهای باربری قیر از ایران

پتروتحلیل-بگفته معامله‌کنندگان غرب آسیا و بازار هند، نرخ کانتینرهای باربری قیر از بندرعباس ایران به بنادر سواحل غربی هند در طی دو هفته گذشته به پشتوانه افزایش دسترسی‌پذیری، در حدود 15 دلار در هر تن کاهش یافته است.

یکی از معامله‌کنندگان گفت: «دسترسی‌پذیری کانتینرها در بندرعباس افزایش یافته»، و افزود، شرکت‌های کشتیرانی در تلاش‌اند تا هنگام بازگشت از هند با واردات برنج از طریق این شناورها، هزینه‌های خود را کاهش دهند.

یکی دیگر از دلایل افزایش دسترسی‌پذیری کانتینرهای باربری قیر، کاهش تقاضای بازار هند از ژوئن سال جاری می‌باشد. آغاز فصل مانسون منتج به تقاضای ضعیف‌تر از سوی هندی شد که بزرگترین واردکننده قیر از غرب آسیا می‌باشد.

علیرغم رویه مستحکم قیمت‌های سوخت انباری، نرخ باربری کانتینرهای ایران به هند از اواسط مه به بعد در حدود 50 درصد کاهش یافته است. براساس ارزیابی‌های آرگاس، نرخ باربری از بندرعباس به موندرا/ ناواشیوا در 4 ماه اخیر با افت 26 دلار در هر تن، از 52.50 دلار در هر تن به حدود 26.50 دلار در هر تن در هفته منتهی به 9 سپتامبر نزول کرد.

یکی از تاجران هندی گفت: «قیمت‌های باربری به دلیل مسائل لجستیک و ترافیک بیشتر به سمت دریای جنوب چین، افزایش یافت. اما نرخ باربری کانتینرهای اقیانوسی در سطح جهانی رویه‌ای کاهشی دارد»، و افزود، روند کاهشی کنونی اصلاح نزولی قابل پیش‌بینی بود.

افت نرخ باربری در نتیجه پیش‌بینی‌ها از تقاضای قابل توجه پسا-مانسون در هند از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر می‌باشد. براساس پیش‌بینی‌ها، حجم تجاری محموله‌های بشکه‌ای غرب آسیایی در هفته‌های اخیر افزایش یافت.

شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ستاره آبی دریا در هفته گذشته، نرخ باربری کانتینرهای 20 فوتی را به 400 تا 420 دلار در هر کانتینر (20 تا 21 دلار در هر تن) کاهش دادند.

براساس ارزیابی‌های آرگاس، قیمت قیر بشکه‌ای در هفته منتهی به 9 سپتامبر در میزان 408.50 دلار در هر تن (فوب) قرار گرفت.

ارسال نظر