کد خبر : 46911

قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی زیر اتیلن نقدی؛

تداوم رویه نزولی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین علیرغم کاهش نرخ بهره‌برداری

قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در چین به ترتیب در میزان 7845 تا 8350 یوان در هر تن و 7685 تا 7925 یوان در هر تن (ex-warehouse، نقدی شامل مالیات ارزش افزوده 13 درصدی) قرار دارند.

تداوم رویه نزولی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین علیرغم کاهش نرخ بهره‌برداری

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین علیرغم کاهش تولیدات از ژوئیه همزمان با تلاش تولیدکنندگان برای تاب آوردن در برابر هزینه‌های بالا، از آوریل سیری نزولی را تجربه کرده‌اند. تقاضای ضعیف همزمان با تداوم محدودیت‌های کرونایی، و همچنین دورنمای نامشخص اقتصادی کشور، کاهش تدریجی عرضه داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده و قیمت‌های نقدی را تحت فشار قرار داد.

ذخایر پلی‌اولفین داخلی چین زیر 700 هزار تن باقی ماندند

مجموع ذخایر پلی‌اولفین دو تولیدکننده بزرگ داخلی کشور از اواخر مارس زیر 900 هزار تن باقی مانده بود.

از اواخر ژوئیه، سطوح ذخایر به حدود 700 هزار تن کاهش یافت؛ این مرز حساس نمایانگر کافی نبودن ذخایر داخلی کشور بوده، و از آن زمان در همین حدود شناور بوده‌اند. این امر با توجه به تداوم تقاضای کاهشی، به دلیل افت نرخ بهره‌برداری از سوی تولیدکنندگان داخلی در جهت به حداقل رساندن ضررهای حاشیه سود است.

در این میان، سطوح ذخایر در حدود 500 تا 600 هزار تن، نمایانگر سطوح بسیار پایین در داخل چین هستند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی زیر اتیلن نقدی

کاهش سطوح تولیدات همزمان با کاهش نرخ بهره‌برداری کراکرها در جهت اجتناب از افت قیمت‌های مونومر، در زنجیره تولیدات اعمال شده است.

با در نظر گرفتن قیمت‌های اخیر اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌ف‌آر) در حدود 970 دلار در هر تن و اضافه کردن هزینه تبدیل 200 دلاری، هزینه فرضی تولید پلی‌اتیلن بدون در نظر گرفتن حاشیه سود فروشنده به حدود 1170 دلار در هر تن می‌رسد.

اگرچه، قیمت‌های کنونی پلی‌اتیلن در حال حاضر در داخل چین همسطح اتیلن و حتی در بازار وارداتی زیر قیمت‌های اتیلن می‌باشند.

در این میان، قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در چین به ترتیب در میزان 7845 تا 8350 یوان در هر تن و 7685 تا 7925 یوان در هر تن (ex-warehouse، نقدی شامل مالیات ارزش افزوده 13 درصدی) قرار دارند. این قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به ترتیب در میزان 1006 تا 1071 دلار در هر تن و 986 تا 1016 دلار در هر تن قرار گرفته، که 100 تا 150 دلار در هر تن زیر هزینه‌های فرضی می‌باشند.

بالاترین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در بازار وارداتی به ترتیب در میزان 930 تا 950 دلار در هر تن و 910 تا 980 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) گزارش شده، که زیر قیمت‌های نقدی اتیلن قرار می‌گیرند.

اختلاف قیمت اندک پلی‌پروپیلن در برابر پروپیلن

بعد از اضافه کردن هزینه‌های تبدیل 200 دلاری بر روی قیمت‌های کنونی پروپیلن، هزینه فرضی تولیدات پلی‌پروپیلن سی‌ف‌آر شمال شرق آسیا برابر با 1080 دلار در هر تن قرار می‌گیرد.

با توجه به اختلاف قیمتی اندک، به نظر می‌رسد پلی‌پروپیلن نیز تحت فشار باشد. بالاترین قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا گزارش شده در چین در میزان 930 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) می‌باشد. یکی از تاجران گفت: «سطوح غالب بر بازار به کف قیمتی مشابه‌اند، اما هیچ بهبودی در تقاضا برای افزایش قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.»

در بازار داخلی، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی در هفته گذشته در میزان 8000 تا 8100 یوان در هر تن (ex-warehouse، نقدی شامل مالیات ارزش افزوده) (1026 تا 1039 دلار در هر تن بدون مالیات ارزش افزوده) گزارش شدند.

ارسال نظر