کد خبر : 46859

افت قیمت‌های استایرن آسیا به دنبال رویه نفت خام

شرکت فورموسا کمیکال و فیبر، بزرگترین تولیدکننده مونومر استایرن در تایوان، دارای سه مجموعه با ظرفیت مجموع 1.2 میلیون تن در سال می‌باشد. واحد مونومر استایرن 350 هزار تنی مجموعه از اوایل فوریه دوره یک ماهه عملیات تأمین و نگهداری را آغاز خواهد کرد.

افت قیمت‌های استایرن آسیا به دنبال رویه نفت خام

پتروتحلیل-قیمت‌های نقدی استایرن آسیا بعد از رسیدن به بیشترین میزان خود در 5 سال گذشته در اوایل ژوئن، و علیرغم رویه‌های صعودی کوتاه‌مدت در اوایل و اواخر ژوئیه، از آن موقع تاکنون در حال عقب‌نشینی هستند. افت انباشتی قیمت‌های نقدی استایرن همراستا با روند نزولی نفت خام، به 25 درصد رسیده است.

استایرن نقدی در هفته‌های گذشته تحت فشار معاملات اندک و افت بنزن معاملات آتی، رویه‌های افزایشی خود را از دست داد و در قیمت‌های کمتری معامله شد. بنزن معاملات آتی همزمان با روند صعودی نفت معاملات آتی در اواخر ژوئیه، تا میزانی بهبود یافته بود. در دو هفته گذشته منحنی آتی بنزن، منحنی آتی استایرن را تا گران‌آتی تحت فشار قرار داد، اما در هفته گذشته، هر دو منحنی آتی برای سپتامبر به وارونگی بازگشتند.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی بنزن با افت 80 دلاری یا 7 درصدی در هفته گذشته در میزان 1010 دلار در هر تن (فوب کره) قرار گرفتند. قیمت‌های نقدی استایرن سی‌ف‌آر چین در هفته گذشته با افت 80 دلاری در مقایسه هفتگی در میزان 1100 دلار در هر تن ایستادند.

کاهش عرضه از کراکرهای تایوانی، جریان اتیلن به شرکت‌های استایرن را مختل کرد

تولیدکنندگان آسیایی در جهت به تعادل رساندن عرضه با افت تقاضا، تولیدات خود را از طریق کاهش نرخ بهره‌برداری یا تعطیلی واحد کاهش داده‌اند.

شرکت پتروشیمی تایوانی فورموسا به دلیل حاشیه سود منفی کراکر، از اواسط ژوئیه اقدام به عملیات تأمین و نگهداری در واحد کراکر شماره 2 مایلیائو با ظرفیت 1.03 میلیون تن در سال اتیلن کرده است. تعطیلی این واحد تا اواخر سپتامبر به طول خواهد انجامید. همچنین کراکرهای بخار نفتا شماره 1 و شماره 3 این مجموعه واقع در مایلیائو با نرخ بهره‌برداری اندک مشغول فعالیت هستند.

شرکت پتروشیمی فورموسا دارای سه واحد کراکر نفتا در مایلیائو، با ظرفیت مجموع 2.93 میلیون تن در سال اتیلن، و 1.465 میلیون تن در سال پروپیلن می‌باشد.

در این میان، شرکت دولتی تایوانی سی‌پی‌سی نیز بیش از پیش نرخ بهره‌برداری کراکر نفتا شماره 4 خود واقع در کائوسیونگ را کاهش داده است. این کراکر در سال جاری به دلیل مشکلات متعدد اعم از آتش‌سوزی در 8 ژانویه و بعد از آن به دلیل مشکلات فنی تعطیل شده است. این واحد کراکر سالانه 385 هزار تن اتیلن و 230 هزار تن پروپیلن تولید می‌کند.

تاجران پیش‌بینی می‌کنند در طی این دوره، مشتریان تولیدکننده مونومر استایرن فورموسا و سی‌پی‌سی محموله‌های کمتری از اتیلن دریافت کنند. یکی از خریداران تایوانی گفت: «عرضه قراردادی مشتریان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اما کاهش تولیدات به زمان راه‌اندازی مجدد کراکر شماره 3 مایلیائو بستگی خواهد داشت. با رکود قیمتی صنایع پایین‌دستی، و عرضه کمتر اتیلن، ما ترجیح می‌دهیم نرخ بهره‌برداری خود را پایین نگاه داریم.»

تایوان دارای سه تولیدکننده استایرن شامل بخش خصوصی شرکت فورموسا کمیکال و فیبر (بخشی از گروه پلاستیک فورموسا)، شرکت مونومر استایرن تایوان، و شرکت گرند پسیفیک پتروکمیکال می‌شود.

شرکت فورموسا کمیکال و فیبر، بزرگترین تولیدکننده مونومر استایرن در تایوان، دارای سه مجموعه با ظرفیت مجموع 1.2 میلیون تن در سال می‌باشد. واحد مونومر استایرن 350 هزار تنی مجموعه از اوایل فوریه دوره یک ماهه عملیات تأمین و نگهداری را آغاز خواهد کرد.

این شرکت همچنین دارای دو واحد مونومر استایرن دیگر با ظرفیت‌های 250 هزار تن در سال و 600 هزار تن در سال واقع در مایلیائو می‌باشد.

شرکت مونومر استایرن تایوان دارای دو واحد مونومر استایرن با ظرفیت‌های 180 هزار تن در سال و 160 هزار تن در سال می‌باشد. هر دو واحد در لین‌یوان، کائوسیونگ واقع شده‌اند. شرکت گرند پسیفیک پتروکمیکال نیز دارای دو واحد مونومر استایرن با ظرفیت‌های 240 هزار تن در سال و 140 هزار تن در سال می‌باشد. هر دو این واحدها در تاشه، کائوسیونگ واقع شده‌اند.

ارسال نظر