کد خبر : 46858

چین و غرب هر دو خواهان تداوم جریان نفت قزاقستان هستند

از زمان تهاجم به اوکراین، مسکو دو بار صادرات نفت قزاقستان از خاک خود را قطع کرده است. آیا این انتقامی برای امتناع قزاقستان از تأیید جنگ است؟ یا تلاشی برای افزایش ارزش نفت خام خود؟

چین و غرب هر دو خواهان تداوم جریان نفت قزاقستان هستند

پتروتحلیل- از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه از طریق قلمرو خود دو بار صادرات نفت قزاقستان را قطع کرده است.

 دولت چین نشان داده که مداخله روسیه در صادرات نفت قزاقستان را تحمل نخواهد کرد. غرب و چین علاقه متقابلی به تداوم جریان نفت قزاقستان دارند.

از زمان تهاجم به اوکراین، مسکو دو بار صادرات نفت قزاقستان از خاک خود را قطع کرده است. آیا این انتقامی برای امتناع قزاقستان از تأیید جنگ است؟ یا تلاشی برای افزایش ارزش نفت خام خود؟

در هر صورت، این شرایط مورد علاقه پکن نیست. دولت چین نشان داده که مداخله روسیه در صادرات نفت قزاقستان را نمی‌پذیرد، و بی سر و صدا مسکو را بابت این اقدام نکوهش می‌کند.

قزاقستان روزانه در حدود 2 میلیون نفت استخراج کرده که سهمی دو درصدی در تولیدات جهانی نفت دارد. تقریباً 80 درصد از این نفت از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر که میادین اصلی نفت کشور را به بندر نووراسییک روسیه در دریای سیاه متصل کرده، به بازارهای جهانی صادر می‌شوند.

این اتفاق دست روسیه را برای اعمال قدرت باز می‌گذارد.

مقامات روسیه در 22 مارس ادعا کردند که دو واحد از سه واحد موجود در نووراسییک، به دلیل طوفان آسیب دیده‌اند. در حقیقت روسیه با این اقدام بهانه‌ای برای کاهش عرضه جهانی، افزایش قیمت‌های نفت و فشار به غرب برای تسهیل تحریم‌ها، و کمک به کاندیدای مورد نظر کرملین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه ابداع کرد. شرکت سی‌پی‌سی بعد از یک ماه صادرات کامل را از سر گرفت.

سپس در 6 ژوئیه، یک دادگاه روسی با ذکر نگرانی‌های محیط زیستی، به شرکت سی‌پی‌سی دستور داد تا عملیات خود را به مدت 30 روز تعلیق کند. اگرچه این دوره اختلال محدود بود زیرا دادگاه ارجح‌تری در 11 ژوئیه با صادر کردن جریمه اسمی، حکم به از سرگیری فعالیت‌ها داد.

هر دو بار، قیمت‌های نفت صعود کردند.

در حالی که کرملین از قزاقستان ترسی ندارد، آن‌ها به پکن احتیاج دارند. و قزاقستان به عنوان گذرگاهی برای کمربندی طرح زیرساخت جاده نقل و انتقال جهانی چین، از مناقع اقتصادی قابل توجهی برای این کشور برخوردار است. شرکت‌های چینی نقش مهی در صنایع نفت و گاز قزاقستان ایفا می‌کنند. چین از رساندن نفت صادراتی قزاقستان به بازار جهانی منفعت می‌برد؛ بدون این محموله‌ها، قیمت‌های نفت صعودی خواهند شد، تقاضای مصرف‌کننده جهانی برای کالا تضعیف خواهد شد، و رشد صادرات‌محور چین آسیب خواهد دید. نهایتاً، هر سه پای موجود خط لوله گاز آسیای مرکزی - چین از قزاقستان عبور کرده و منابع انرژی حیاتی را تامین می کند. با کاهش سرعت اقتصادی چین که تا بخشی در نتیجه افزایش قیمت‌های انرژی می‌باشد، پکن به صادرات قزاقستان تا آخرین ذره محتاج است. نننننننن

اگرچه پکن میلی به قطع علنی روابط با مسکو ندارد، به طور نامحسوسی در رابطه با مداخله بیش از اندازه مسکو در بازارهای جهانی نفت هشدار داده است. سه روز بعد از اولین تعطیلی شرکت سی‌پی‌سی، سینوپک سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در روسیه متوقف کرد.

به گزارش بلومبرگ، در همان روزی که شرکت‌ها و مقامات چینی به دنبال درک چگونگی تبعیت از تحریم‌های غرب بر روسیه بودند، وزارت خارجه چین به شرکت‌های انرژی دولتی در جهت اجتناب از هر گونه خرید عجولانه که بتواند به خطر تحریم‌های ثانویه منتج شود، هشدار دارد. علاوه بر این، شرکت ملی نفت چین، تاریخچه گاز طبیعی در پکن حاوی جزئیاتی در رابطه با شبکه خط لوله گاز آسیای مرکزی - چین را بازنشر کرد، اما آشکارا اطلاعات خط لوله 55 میلیارد دلاری روسیه به چین از طریق صربستان که در سال 2019 افتتاح شد را حذف کرد.

همزمان با دست و پنجه نرم کردن اقتصاد جهانی با تورم و کاهش سرعت رشد، و مواجهه چین با تبعات قرنطینه‌های کووید، پکن تحمل اختلالات اقتصادی بیش از این را ندارد. محدودیت‌های اضافی روسیه بر صادرات سی‌پی‌سی موجب حواس‌پرتی ناخوشایندی برای رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ همزمان با آماده‌سازی او برای کنگره آتی حزب کمونیست در اواخر سال جاری خواهد شد.

پکن در مناقشه اوکراین طرف غرب نیست. با این حال حتی در صورتی که تنش‌ها بر سر تایوان همکاری دو کشور را تهدید می‌کند، سیاست‌گذاران در چین و غرب باید متوجه این امر باشند که در صورت قطع مجدد صادرات از روسیه، منافع مشترکی در حفظ جریان نفت قزاقستان دارند.

ارسال نظر