کد خبر : 46853

تقاضای پلی‌اتیلن ۲۰۲۲ چین: انتظار انقباض ۲ درصدی در پی بالا رفتن ابهامات درباره چشم‌انداز آینده

در زمینه تقاضای پلی‌اتیلن، چین به معنای حقیقی کلمه، بطور کامل بر خالص واردت پلی‌اتیلن بازار جهانی مسلط است. در ۲۰۲۱، چین در میان کشورها و مناطقی که واردات‌شان بیشتر از صادرات‌شان است، ۵۰ درصد از کل خالص واردات را به خود اختصاص داد.

تقاضای پلی‌اتیلن ۲۰۲۲ چین: انتظار انقباض ۲ درصدی در پی بالا رفتن ابهامات درباره چشم‌انداز آینده

پتروتحلیل-اکثر ما پیش از این با چنین خطری مواجه نشده‌ایم: احتمال می‌رود که مصرف‌کنندگان چینی تمایلی به باز کردن کیف پول‌شان نداشته باشند.

مارک تَنِر، مدیر عامل مرکز مشاوره بازاریابی و پژوهش چاینا اسکینی (China Skinny) مستقر در شانگهای، در مصاحبه با آسیا فایننشال گفت: «مصرف‌کنندگان چینی دچار ترس و لرز شده‌اند.

آن‌ها دیگر اعتماد به نفسی که پیش‌تر داشتند را ندارند؛ تاحدودی بخاطر تردیدهایی که حول سویه بسیار واگیردار اُمیکرون و طولانی شدن قرنطینه وجود دارد، و البته این‌که در مجموع به نسبت کشورهای دیگر، حس مطلوبی ندارند.»

این جو روانی ضعیف، می‌تواند کارامدی اقدامات محرک «در سمت تقاضا» را که اخیراً اعلام شده‌اند، محدود کند؛ از جمله کاهش مالیات فروش بر خودرو و تخصیص یارانه برای جایگزینی اسباب و اثاثیه قدیمی با وسایل جدید.

در مجموع، ۳۳ اقدام محرک از سوی شورای دولتی چین در پایان ماه مه اعلام شد که در شش فاز مورد اجرا قرار خواهند گرفت.

جو روانی مصرف‌کننده چین در شرایط عادی قوی است، اما جهش نرخ بی‌کاری، بویژه در میان جوانان، از عوامل دیگری خواهد بود که تأثیری منفی بر این وضعیت می‌گذارد.

در مقاله‌ای دیگر از آسیا فایننشال، با ارجاع به گزارش بانک آمریکا، ذکر شده است که طبق پیش‌بینی‌ها نرخ کل بی‌کاری چین در ماه‌های آتی شاهد رکوردی صعودی خواهد بود و در این میان بی‌کاری جوانان به رقم ۲۳ درصد خواهد رسید. این مسئله ناشی از تأثیر قرنطینۀ کرونا بر کسب‌وکارها است.

اما همان‌گونه که بلومبرگ در این مقاله نوشته است:

• به نظر می‌رسد که پکن علی‌الحساب شیوع کووید را مهار کرده است؛ یعنی آن نوع قرنطینه‌هایی که در جاهای دیگر شاهدش بودیم، در این شهر پیاده نخواهد شد.
• انتشار اوراق قرضه املاک و مستغلات چین با حمایت حکومت این کشور در حال احیا بود. این کار می‌تواند بخش رو به افت مستغلات چین را که موتور محرک ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به‌حساب می‌آید، تقویت کند.

وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که مقررات‌گذاران چینی در حال آماده شدن برای جمع‌بندی تحقیق و تفحص‌شان از «دیدی گلوبال اینک» (Didi Global Inc) و صدور اجازه بازگشت به اپلیکیشن‌های اصلی این غول حوزه حمل و نقل مسافر به بازارهای اپلیکیشن موبایل هستند. شاید این علامتی مبنی بر کاهش فشارهای پکن بر بخش تکنولوژی و احیای یک منبع رشد مهم دیگر باشد.

اما همانطور که در مقاله ۷ ژوئن توضیح دادم، بیرون آمدن از قرنطینه، به‌خاطر مسائل سیاسی و به سبب امکان تحت فشار قرار گرفتن سیستم درمانی در نتیجه یک همه‌گیری دیگر، می‌تواند فرایندی نه‌چندان سریع (یک قدم به جلو و یک قدم به عقب) داشته باشد.

سردرگم شدید؟ اگر این‌گونه است، باید بدانید که فقط شما این‌طور نیستید. چشم‌انداز چین هیچ‌گاه تا این حد مبهم نبوده است، و به همین دلیل به چندین سناریو برای درک اتفاقات آینده نیاز داریم.

در این راستا، نمودار بالا را ببینید. همان‌طور که در زمینه پلی‌پروپیلن اشاره کردیم، تنها یک ماه هم می‌تواند اهمیت داشته باشد. آمار ژانویه تا آوریل پلی‌اتیلن — وقتی سالانه شود (تقسیم بر چهار و ضربدر ۱۲) — حاکی از برونداد بسیار وخیم‌تری برای کل سال نسبت به آمار سالانه‌شدۀ ژانویه تا مارس خواهد بود.

بین ژانویه تا مارس، براساس آمار خالص واردات از طرف اداره گمرک چین و همچنین برآورد ما در آیسیس در مورد تولید داخلی پلی‌اتیلن این کشور، به نظر می‌رسید مصرف امسال سه گرید این محصول بطور متوسط شاهد رشد ۴ درصدی باشد. اما آمارهای ژانویه تا آوریل، رشدی کمتر از ۲ درصد را نشان می‌دهند.

از این منظر احتمال دارد آوریل وخیم‌ترین ماه باشد زیرا در آن ماه قرنطینه در اوج خود قرار داشت؛ بنابراین باتوجه به دلایل فوق‌الذکر، ممکن است که شاهد بازگشت رشد باشیم. البته باتوجه به دلایل فوق‌الذکر، به همان اندازه نیز احتمال وجود دارد که بازار پلی‌اتیلن چین از این‌جا به بعد دچار وضعیت وخیم‌تری پیدا کند.

لذا، سه سناریوی بنده برای کمک به فرایند برنامه‌ریزی‌های شما از این قرار است. مجدداً باید تأکید کنم که این سناریوها صرفاً دیدگاه‌های شخصی من هستند و نمونه‌هایی هستند از سناریوهای عمیق‌تر و گسترده‌تری که ما در آیسیس می‌توانیم به شما ارائه کنیم. تحلیل بنده حاکی از آن است:

• در بهترین سناریو، به فرض پایان قرنطینه‌های اصلی پیش از سه ماهه سوم و همچنین احیای قدرتمند هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و حوزه املاک، شاهد رشد مثبت ۲ درصدی خواهیم بود. در این صورت، میزان کل مصرف ۷۰۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود.
• در سناریوی حد وسط، وضعیت همسان آمار ژانویه تا آوریل (رشد منفی ۲ درصد) خواهد بود. در چنین حالتی، تقاضا ۵۵۰ هزار تن کمتر از آمار ۲۰۲۱ خواهد بود. در این سناریو، قرنطینه‌های اصلی حداقل تا بعد از سه ماهه سوم ادامه پیدا خواهد کرد و احیای بازار فروش خرد و بازار املاک نیز شاهد سکون بیشتری خواهد بود.
• در بدترین سناریو نیز که رشد منفی ۴ درصدی در آن پیش‌بینی می‌شود، قرنطینه‌ها تا پایان سال جاری تداوم خواهد داشت. در چنین حالتی، مجموع تقاضا ۱.۳ میلیون تن کمتر از آمار ۲۰۲۱ قرار خواهد گرفت.

ما باید در بررسی این سناریوها، رقم‌های مختلف برای میانگین نرخ بهره‌برداری سالانه را نیاز به محاسبات اضافه کنیم، و تبعات آن برای خالص واردات پلی‌اتیلن چین را در نظر بگیریم.

در زمینه تقاضای پلی‌اتیلن، چین به معنای حقیقی کلمه، بطور کامل بر خالص واردت پلی‌اتیلن بازار جهانی مسلط است. در ۲۰۲۱، چین در میان کشورها و مناطقی که واردات‌شان بیشتر از صادرات‌شان است، ۵۰ درصد از کل خالص واردات را به خود اختصاص داد.

95795A31-44B5-422E-BC4B-D55C79269DAB

نمودار بالا نشان می‌دهد:

• در بهترین سناریو از منظر یک واردات‌کننده شاهد رشد مثبت ۲ درصد و میانگین نرخ بهره‌برداری داخلی ۸۰ درصد برای هر سه گرید خواهیم بود. اما به سبب اضافه شدن ظرفیت‌های تولید بزرگ در داخل، بویژه در گرید پلی‌اتیلن سنگین، حتی با این‌حال نیز خالص واردات پلی‌اتیلن ۹۰۰ هزار تن کمتر از ۲۰۲۱ خواهد بود.
• سناریو بعدی، شاهد رشد منفی ۲ درصد و مجدداً میانگین نرخ بهره‌برداری داخلی ۸۰ درصدی خواهد بود. برآوردهای ما از تولید داخلی ژانویه تا آوریل، میانگین نرخ بهره‌برداری برای کل سال را معادل ۸۰ درصد نشان می‌دهد. در این صورت، خالص واردات ۱ میلیون تن کمتر از سال گذشته خواهد بود.
• در بدترین سناریو نیز شاهد رشد منفی ۴ درصدی و باتوجه به استفاده تولیدکنندگان داخلی از مزیت کاهش یوآن نسبت به دلار، و افزایش دادن تولید برای جبران وضعیت ضعیف رشد داخلی، همچنین شاهد نرخ بهره‌برداری ۸۴ درصدی خواهیم بود. در این حالت، خالص واردات پلی‌اتیلن در حدود ۲.۹ میلیون تن کمتر از ۲۰۲۱ خواهد بود.

 جمع‌بندی: آمارهای خارج از دسترس

خوانندگان پای ثابت این بلاگ متوجه شده‌اند که من در چند ماه اخیر در ارائه رایگان آمار بیش از پیش محدودیت به خرج می‌دهم. در صورتی که در رابطه با این تحلیل، به آمار هر کدام از گریدهای پلی‌اتیلن نیاز داشتید با من تماس بگیرید تا سرویس‌های مربوطه آیسیس را به شما معرفی کنم.

همینطور برای کسب اطلاعات میدانی بیشتر در مورد مهمترین بازار پلی‌اتیلن جهان، بنده می‌توانم شما را به تیم عالی تحریریه و تحلیل‌گران‌مان بویژه تیم استثنایی‌مان در چین، وصل کنم.

 مترجم: مهدی کائینی

ارسال نظر