کد خبر : 46848

ونزوئلا به دلیل مشکلات کیفی نفت خام ایرانی را به واحد دیگری ارسال کرد

ایران در حال ارسال رقیق‌ساز برای ترکیب با نفت سنگین ونزوئلا و همچنین نفت خام خود برای پالایش به این کشور می‌باشد.

ونزوئلا به دلیل مشکلات کیفی نفت خام ایرانی را به واحد دیگری ارسال کرد

پتروتحلیل-محموله‌های ارسالی اخیر نفت خام ایرانی برای فرآوری در پالایشگاه 140 هزار بشکه در روز ال پالیتو (پی‌دی‌وی) -- بخشی از قرارداد انرژی میان کاراکاس و تهران -- مشکلات عملیاتی به بار آورد، و بنابراین این محموله برای فرآوری به مجتمع پالایشگاهی پاراگونا تغییر مسیر داده شد.

ایوان فریتز رهبر اتحادیه نفت ونزوئلا گفت، با توجه به اسیدی بودن نفت خام ایرانی، پالایشگاه ال پالیتو برای فرآوری آن با مشکلات فراوانی مواجه شد، و این مشکلات مربوط به عملیات برج تقطیر بود.

او گفت: «بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند تا این محموله را به پالایشگاه جایگزین پاراگونا ارسال کنند.»

یکی دیگر از منابع گفت، نفت خام ایرانی قبل از ارسال به پاراگونا، خیلی وقت بود که ایجاد مشکل کرده بود.

پالایشگاه ال پالیتو در این رابطه توضیحی ارائه نداد.

نفت خام ایرانی دارای چگالی 28 ای‌پی‌آی بوده، که از گرید مری ونزوئلا با چگالی 16.2 ای‌پی‌آی سبک‌تر است. بگفته منبع دیگری، ابتداً با توجه به عدم عملیات تأمین و نگهداری در ال پالیتو که عمده آن به دلیل زنگ‌زدگی رها شده بود، این اسیدی بودن مشکل‌ساز شد.

در اوایل مه با ایران قراردادی در جهت تجهیز پالایشگاه‌های ونزوئلا و کمک به تعمیر ال پالیتو منعقد شد. ایران در حال ارسال رقیق‌ساز برای ترکیب با نفت سنگین ونزوئلا و همچنین نفت خام خود برای پالایش به این کشور می‌باشد.

از زمان توافق، ال پالیتو با مشکلات نیروی کار مواجه شده است. بگفته اتحادیه، صدها کارمند ونزوئلایی پی‌دی‌وی اخراج شده، و با کارمندان خارجی شامل ایرانی‌ها جایگزین شده‌اند.

همچنین صنعت نفت ونزوئلا در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات بزرگ و گاهاً کشنده، شامل انفجار مهیب در پالایشگاه Amuay پاراگونا در سال 2012 با ده‌ها کشته، و آتش‌سوزی سه هفته گذشته در قطب خط لوله اصلی گاز طبیعی بوده است. دولت مرتباً این اتفاقات را به اقدامات تروریستی نسبت می‌دهد، در حالی که منتقدان و تحلیل‌گران به کمبود سرمایه‌گذاری و تأمین و نگهداری اشاره دارند.

ارسال نظر