کد خبر : 46843

آیا فیلامنت نایلون شاهد تشدید عدم توازن در ژوئیه خواهد بود؟

مصرف کلی چین که تحت تاثیر اپیدمی در آوریل قرار گرفت، در مقایسه سالانه به میزان 11.1 درصد افت کرد.

آیا فیلامنت نایلون شاهد تشدید عدم توازن در ژوئیه خواهد بود؟

پتروتحلیل-مواد خام نایلون در ماه ژوئن به میزان قابل توجهی نوسان کرد. روند نزولی عمیق در نیمه دوم ژوئن، موجب از دست رفتن همه رویه‌های صعودی از ابتدای مه شد. فاصله قیمتی میان قراردادهای کاپرولاکتام و قیمت‌های نقدی شکل گرفته است. در همین زمان، تقاضای پایین‌دستی به روند ضعیف خود ادامه داد، و شرکت‌های فیلامنت نایلون همچنان قیمت‌های خود را با افزایش هزینه‌ها تطبیق نداده‌اند.

1. کاهش مواد خام نایلون، فروش نایلون فیلامنت را محدود کرده، اما فشار روند نزولی را کاهش داد

افت و خیز سریع مواد خام در ماه جاری، بیشترین تاثیر را بر فروش شرکت‌های فیلامنت نایلون داشت. در اوایل ماه جاری با توجه به محدودیت سفارش‌های شرکت‌های پارچه، قیمت‌های پارچه توان اوج‌گیری نداشته، و نایلون فیلامنت به تدریج با توجه به صعود قابل توجه مواد خام، اوج گرفت. بنابراین با توجه به سطوح قیمتی بالای شرکت‌های فیلامنت نایلون، سفارش‌ها کاهش یافت.

زمانی که مواد خام در اواسط و اواخر ژوئن سیری نزولی گرفتند، شرکت‌ها با موضع محافظه‌کارانه انتظار و رصد، خریدهای خود را کاهش داده، یا حتی تولیدات خود را کم کردند. فشارها بر شرکت‌های فیلامنت بسیار بیشتر از زمان اوج‌گیری قیمت‌ها بود. اگرچه، شرکت‌هایی که عمدتاً مواد خام خود را به صورت قراردادی تهیه کردند، شاهد ضرر کمتری بودند زیرا قیمت‌های قراردادی بسیار کمتر از قیمت‌های بازار بود. اگرچه ذخایر فیلامنت نایلون همچنان در حال اوج‌گیری بوده، و تردیدهای زیادی حول روند آن وجود داشت. شرکت‌های فیلامنت، بدون اطلاع از میزان موجودی انبارها، میزان سود و ضرر قطعی را نمی‌توانند مشخص کنند.

2. مصرف نهایی در حال بهبود می‌باشد، اما کافی نیست.

مصرف کلی چین که تحت تاثیر اپیدمی در آوریل قرار گرفت، در مقایسه سالانه به میزان 11.1 درصد افت کرد. اپیدمی در مه به تدریج تحت کنترل در آمد، و مصرف با بهبود ماهانه 13.8 درصدی به میزان چشم‌گیری بهبود یافت، اما در مقیاس سالانه افت قابل توجه 6.7 درصدی را به ثبت رساند. بهبود تقاضا کافی نبود.

اپیدمی مصرف منسوجات و پوشاک را به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از سطوح میانگین مصرف کلی تضعیف کرده است. روند مصرف منسوجات، پوشاک، کفش و کلاه همسان با مصرف کلی می‌باشد، اما در دسته‌بندی کالاهای ضروری، مصرف این دسته‌بندی به میزان بالایی در آوریل کاهش یافته است. مصرف در مه در مقیاس ماهانه 21.1 درصد افزایش یافت، اما در مقیاس سالانه با افتی بیش از مصرف کلی، روند کاهشی 16.2 درصدی را ثبت کرد.

کاهش سالانه مصرف انباشتی پوشاک از ژانویه تا مه کاملاً محسوس بود. مصرف کلی از ژانویه تا مه در مقیاس سالانه 1.5 درصد افت کرد، در حالی که مصرف پوشاک در مقیاس کلی سال با میزانی بسیار بالاتر از مصرف کلی، افت 10.5 درصدی را ثبت کرد. دلیل افت مصرف پوشاک عمدتاً شامل محدودیت مصرف فصلی پوشاک همزمان با اپیدمی، و درآمد مازاد کمتر در میان تورم و اپیدمی می‌باشد. برخی از این فاکتورهای تاثیرگذار موقتی بوده (مانند مصرف فصلی: بعد از تثبیت شرایط اپیدمی، فضا برای بهبود تقاضای فصلی فراهم است) در حالی که برخی از آن‌ها مانند تورم و فشار رشد درآمد مازاد، بلندمدت می‌باشند.

اپیدمی در چین وارد شرایط باثباتی شده است. بهبود تقاضای داخلی پوشاک چین قابل پیش‌بینی است، اما سرعت و شدت روند بهبود بسیار کمتر از سال 2021 می‌باشد.

3. شرکت‌های پارچه در حالت خود تطبیقی به سر می‌برند.

بعد از اپیدمی، تولیدات شرکت‌های پارچه بهبود یافته است، اما در مراحل اولیه بهبود، هزینه‌ها به میزان قابل توجهی اوج گرفته، که منجر به آن شد که این شرکت‌هایی که از انباشت ذخایر و رقابت سخت قیمتی به دلیل اپیدمی رنج برده بودند، در دو راهی تولیدات بسیار کمتر یا تضمین فروش به قیمت ضرر، گیر بیافتند.

بلافاصله بعد از آن، افت سریع مواد خام، ترس شرکت‌های پارچه و عملیا‌های محافظه‌کارانه برای کاهش تولیدات و افزایش خرید را تشدید کرد. اوج و فرود نابهنگام مواد خام، ریتم نرمال بهبود بازار پارچه را مختل کرد. سفارش‌گیری شرکت‌های پارچه در اواسط و اواخر ژوئن بهبود یافت، اما صنعت منسوجات در فصل رکود خود می‌باشد، و میزان بهبود سفارشات نمی‌تواند نهایتاً تا میزان بالایی موجودی‌های فیلامنت و پارچه را کاهش دهد.

در حال حاضر، بازار فیلامنت نایلون 6 بافندگی بسیار ضعیف است:

1. رقبا در قیمت‌های پایین رقابت می‌کنند، و فشار ضرر افزایش می‌یابد.

2. میل به خرید خریداران بالا نیست، و فشار ذخایر شرکت‌های فیلامنت نایلون افزایش یافته است.

3. بهبود بازار مصرف کنندگان نهایی ناکافی است، و سفارش‌گیری شرکت‌های پارچه کند می‌باشد. کاهش عدم توازن میان عرضه و تقاضا در زنجیره صنعت از سوی تقاضا، بسیار دشوار است.

4. جریان مالی بازار همچنان محدود است.

5. روند مواد خام کاهشی بوده، عمق بازار در حال حاضر نامشخص است، و احتمال می‌رود ذخایر با ریسک کاهش ارزش پول مواجه شوند.

6. در طی تابستان، هزینه‌های تولید از قبیل تهویه هوا به تدریج افزایش می‌یابد.

در حال حاضر، شرکت‌های فیلامنت نایلون بافندگی بی‌تردید در شرایط نامناسبی بوده، و ممکن است این فشار حتی تا اواخر ژوئیه تشدید شود. بنابراین، شرکت‌های فیلامنت نایلون بیشتری در حال کاهش تولیدات یا برنامه‌ریزی برای کاهش آن می‌باشند. اگرچه، تقاضای پارچه، منسوجات، و پوشاک به آرامی در حال بهبود بوده، و در واقع ژوئیه زمان بازمتوازن‌سازی میان فیلامنت، پارچه، منسوجات و پوشاک می‌باشد. احتمال می‌رود از اواخر ژوئیه به بعد، عدم توازن میان صنایع بالادستی و پایین‌دستی به تدریج کاهش یابد.

ارسال نظر