کد خبر : 46838

آیا پلی‌استایرن گزینه پایداری برای بسته‌بندی غذاست؟

براساس پیش‌بینی‌ها، بازار پلی‌استایرن جهانی به ارزش 31.6 میلیارد دلار در سال 2021، تا سال 2028 براساس نرخ رشد مرکب سالانه 5.2 درصد (در طی بررسی صورت گرفته برای سال‌های 2022 تا 2028) به ارزش 44.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

آیا پلی‌استایرن گزینه پایداری برای بسته‌بندی غذاست؟

پتروتحلیل-مدیر بازرگانی استایرلوشن اینئوس آمریکا، کیسی بردلی، مزایای پلی‌استایرن و آینده آن در اقتصاد دورانی را به اشتراک می‌گذارد.

براساس پیش‌بینی‌ها، بازار پلی‌استایرن جهانی به ارزش 31.6 میلیارد دلار در سال 2021، تا سال 2028 براساس نرخ رشد مرکب سالانه 5.2 درصد (در طی بررسی صورت گرفته برای سال‌های 2022 تا 2028) به ارزش 44.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

این پلیمر دارای گریدهای زیادی از پلی‌استایرن مقاوم تا پلی‌استایرن انبساطی می‌باشد.

اگرچه ظروف و بسته‌بندی پلی‌استایرن قابل بازیافت هستند، نرخ‌های بازیافت در حال حاضر سر جای خود قرار ندارند. براساس داده‌های موثق سال 2018: 3.6 درصد از ظروف و بسته‌بندی پلی‌استایرن قابل بازیافت هستند. این میزان در زمان در نظرگیری پسماند جامد شهری به 0.9 درصد افت می‌کند.

برای افزایش این درصد چه کاری از دست ما بر‌می‌آید؟

بخش استایرلوشن اینئوس اینجا پا به عرصه می‌گذارد. کیسی بردلی، مدیر بازرگانی بخش پایداری استایرلوشن اینئوس آمریکا، تلاش وافر شرکت به سوی آینده‌ای خوش‌بینانه برای پلی‌استایرن در اقتصاد دورانی را توضیح می‌دهد.

این شرکت آلمانی یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان استایرنیک‌ها در دنیا (پیش ماده پلی‌استایرن) می‌باشد. این شرکت بین‌المللی در 20 واحد تولیدی در 10 کشور فعالیت دارد. بازار‌های آن شامل خودرو، الکترونیک، لوازم خانگی، ساخت‌وساز، خدمات درمانی و بسته‌بندی می‌شود.

شرکت مادر اینئوس، به طور متعهدانه به دنبال دستیابی به پنج هدف پایداری بلندپروازانه تا سال 2025 شامل استفاده حداقل 30 درصد از محتوای بازیافتی در محصولاتی برای بسته‌بندی پلی‌استایرن در اروپا، و تضمین امکان بازیافت 100 درصدی محصولات پلیمری خود می‌باشد.

برای دستیابی به این اهداف، اینئوس  در حال سرمایه‌گذاری بر واحدهای وابسپارش پلی‌استایرن، همکاری با دیگر طرح‌های بازیافت پیشرفته، و یکپارچه‌سازی خوراک تجدیدپذیر در محصولات خود می‌باشد.

با در نظر داشتن این موارد، کیسی بردلی در این مصاحبه ویژه، در رابطه با چرایی پایا بودن گزینه پلی‌استایرن برای فضای بسته‌بندی غذای امروز توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

پلی‌استایرن توجه ناخواسته‌ای را به عنوان هدف جنبش ضد پلاستیک شامل ممنوعیت کامل استفاده در برخی مکان‌ها به خود جلب کرده است. دلیلش چیه؟

بردلی: بسته‌بندی یک‌بار مصرف غذا یکی از موضوعات داغ بوده، و بیشتر اطلاعاتی که به دست عموم می‌رسد بر توهین‌های ناشایست بر مواد پلی‌استایرنی تمرکز دارد. بدون ارائه حقایق صحیح، راه‌حل‌هایی برای اجرای ممنوعیت‌های پلی‌استایرن پیشنهاد شده که به نفع رویکردهای غیر واقعی و نسخه واحد برای همه بوده، و استفاده از جایگزین‌های ناکارآمد را ترویج می‌کند که اغلب ردپایزیست‌ محیطی بزرگ‌تری نسبت به پلی استایرن دارند.

راه‌حل واقع‌گرایانه چیه؟ استفاده از نوآوری در جهت توسعه زیرساخت بازیافت منسوخ کشور و بهره‌وری از فناوری‌های بازیافت با هدف حفظ پلی‌استایرن در اقتصاد دورانی، تا همزمان با شریک کردن عموم در دفع صحیح زباله‌های پلاستیکی، جامعه مدرن بتواند همچنان از این ماده ارزشمند نفع ببرد.

چرا پلی‌استایرن همچنان گزینه مناسبی برای بسته‌بندی غذا در سال 2022 می‌باشد؟

بردلی:خواص سبک وزن پلی‌استایرن این ماده را قادر می‌سازد تا بهترین عایق‌بندی و نگهداری را برای مصارف غذا و نوشیدنی فراهم کرده و به مبارزه با یک مسئله مهم دیگر کمک کند: ضایعات مواد غذایی.

استحکام و خواص عایق آن به پلی‌استایرن اجازه می‌دهد تا به صورت تک‌لایه برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته، و به طور کلی به مواد کمتری نیاز دارد و در عین حال نیاز به چندین لایه مواد آمیخته را از بین می‌برد - که از جدا شدن کافی محصولات خاص در طول فرآیند بازیافت جلوگیری می‌کنند.  

پلی‌استایرن ماده‌ای پایدار، ایمن و بهداشتی است که برای بازیافت طراحی شده است. در حقیقت، ماهیت آن این اجازه را داده تا مواد در طی فرآیند بازیافت پیشرفته به مونومر مبدأ شکسته شود. این فرآیند مواد را قادر می‌سازد تا برای دفعات بسیاری به صورت دست‌نخورده در گرید غذا به کار گرفته شود -- این نقطه تمایز اصلی می‌باشد.

ممکنه شما بپرسید، «حالا مواد جایگزین چی؟» آن‌ها معمولاً زیست چرخه محدودی داشته، و در اکثر موارد، ردپای زیست محطیی شدیدتری را از خود به جای می‌گذارند. ناگفته نماند که آن‌ها می‌توانند با قیمت‌های گزافی ارائه شده که در نهایت هزینه‌های تجاری و مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند.

چرا شما در رابطه با بازیافت پلی‌استایرن خوش‌بین می‌باشین؟

بردلی:دانشمندان و مهندسان نود سال است که برای کمک به پیشرفت‌های مدرن در سراسر صنعت، شامل ایجاد مواد پایدار برای بسته‌بندی غذا از پلی‌استایرن استفاده می‌کنند. این ماده یکی از راحت‌ترین پلاستیک‌های قابل بازیافت است -- از طریق هر دو روش بازیافت مکانیکی و پیشرفته می‌توان آن را بازیابی کرد، و به لطف بسیاری از خواص پایدارش، نقشی کلیدی در ترسیم مسیر دست‌یافتنی به اقتصاد دورانی برای پلاستیک‌ها دارد.

صنایع غذایی برای اطمینان از ایمن بودن غذا برای مشتریان و مصرف کنندگان به مواد ایمن و استریل متکی هستند، به همین دلیل راه‌ حل‌های بازیافت پیشرفته پتانسیل بالایی برای این صنعت دارند. به عنوان مثال، با استفاده از فناوری بازیافت پیشرفته، می‌توان پسماند پسامصرف‌کننده پلی‌استایرن را بارها و بارها با همان خلوص بالا و عملکرد مواد بکر به طور مجدد استفاده کرد.

حقیقتاً راه حلی دورانی!

چه مواردی برای افزایش چرخه پلی‌استایرن احتیاج است؟

بردلی:بسته‌بندی غذا باید نیازهای کاربردی را محقق کرده و کمترین تاثیر را بر محیط داشته باشد. توسعه مواد مدرن با استفاده از پلی‌استایرن بدون ایجاد هیچ‌گونه تغییری در عملکرد خاص استایرن، بسته‌بندی گرید غذا با پایداری بیشتری را ارائه می‌کند.

همکاری مستمر بین صنعت، تجارت‌ها، تفکیک‌کننده‌گان پسماند، بازیافت‌کنندگان و متخصصان فناوری، برای اطمینان از درک بهتر رهبران تجارت‌ها و مصرف‌کنندگان از مزایای پلی‌استایرن در اقتصاد دورانی و اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بازیافت مدرن و مواد بازیافتی امری ضروری است.

ارسال نظر