کد خبر : 46831

صعود 580 درصدی درآمدهای نفتی ایران همزمان با افزایش قیمت‌های نفت خام

• درآمد ایران از محل نفت و میعانات گازی بین 21 مارس تا 21 ژوئیه 580 درصد اوج گرفته است. • علیرغم صعود درآمدهای نفتی، تورم ایران در مقیاس سالانه به 40 درصد افزایش یافت. • ایران در ماه‌های اخیر صادرات به بازار اصلی خود یعنی چین را تقویت کرده است.

صعود 580 درصدی درآمدهای نفتی ایران همزمان با افزایش قیمت‌های نفت خام

پتروتحلیل-سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در روز پنج‌شنبه گفت، درآمد ایران از محل صادرات نفت و میعانات گازی در طی چهار ماه اول سال ایرانی، 580 درصد صعود کرد.   

به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین و اختلال به وجود آمده در جریان‌های تجاری جهانی به واسطه تحریم‌ها بر صادرات نفت روسیه، قیمت‌های نفت بین‌المللی از 21 مارس تا 21 ژوئیه عمدتاً بالای 100 دلار در هر بشکه بوده است.

به نقل از وزیر دارایی ایران در خبرگزاری ایرنا: «با توجه به افزایش صادرات نفت و نرخ تبدیل ارز در بودجه جدید، شاهد افزایش 580 درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماهه نخست امسال بودیم.»

وی افزود، به طور کلی درآمد بودجه ایران از مارس تا ژوئیه در مقایسه با زمان مشابه در سال 2021، 48 درصد افزایش یافت، در حالی که مصارف دولت نیز 16 درصد بیشتر شد.

وزیر اظهار داشت: «دولت بر مسئله کسب درآمد پایدار متمرکز بود. یعنی جبران کسری بودجه در دستور کار دولت قرار داشت و در 4 ماهه ابتدایی امسال محقق شد.»

داده‌های آماری ایران در هفته گذشته نشان داد، نرخ تورم 12 ماهه کشور در ژوئیه به 40 درصد رسید. بعد از حذف یارانه‌ها در اوایل سال جاری، قیمت کالا افزایش یافت.  

علیرغم بن‌بست دیپلماتیک بر سر توافق هسته‌ای، ایران در حال آماده‌سازی برای بازگشت به بازار جهانی نفت است. کشور تولیدات و همچنین صادرات به بازار اصلی خود یعنی چین را تقویت کرده است. بگفته تحلیل‌گران، در صورت دستیابی به توافق میان ایران و قدرت‌های جهان، جریان صادراتی نفت ایران بین 500 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.  

بعد از خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018، چین مقصد اصلی صادرات نفت خام ایران بوده است.  

ارسال نظر