کد خبر : 46808

همزمان با تشدید کمبود رانندگان کامیون زنجیره عرضه شیمیایی اروپا در وضعیت فاجعه قرار گرفت

معامله‌کنندگان بازار در صنعت پتروشیمی اروپا شرایط لجستیک را «وحشتناک» شرح داده‌اند، و هیچ‌گونه چشم‌انداز برای تغییر شرایط در کوتاه‌مدت موجود نیست.

همزمان با تشدید کمبود رانندگان کامیون زنجیره عرضه شیمیایی اروپا در وضعیت فاجعه قرار گرفت

پتروتحلیل-تنگناها همچنان تولیدات شیمیایی در اروپا را مختل می‌کنند، و همزمان بسیاری از منابع اظهار داشتند که کمبود رانندگان کامیون در طی ماه‌های تابستان، دلیل اصلی اختلال در این زنجیره عرضه فاجعه‌بار می‌باشد.

اگرچه، کمبود رانندگان تنها فاکتوری نیست که این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معامله‌کنندگان بازار در صنعت پتروشیمی اروپا شرایط لجستیک را «وحشتناک» شرح داده‌اند، و هیچ‌گونه چشم‌انداز برای تغییر شرایط در کوتاه‌مدت موجود نیست.

یکی از تاجران پلی‌اتیلن ترفتالات گفت: «وضعیت ترابری فاجعه است. در فصل تعطیلات قرار داریم و رانندگان راهی خانه‌های خود شده‌اند. محموله‌ها مدام افزایش یافته، و آن‌ها تحویل این محموله‌ها را کنسل کرده یا تاریخ آن را جابجا می‌کنند و یا اتفاقات دیگر.»

تاجر اذعان داشت که اگر تقاضا اندک بود، کمبود کامیون نگرانی زیادی به وجود نمی‌آورد، اما در عرصه بین‌المللی همه با این دیدگاه موافق نبودند.

یکی از تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات گفت: «وضعیت ترابری حقیقتاً وحشتناک است. من در آمریکا و آسیا فعالیت داشته، و این‌چنین محدودیت بی‌دلیلی را ندیده بودم.»

وی افزود: «این اتفاق به دلیل تقاضا نیست، بلکه به خاطر کاستی شدید رانندگان است... آن‌ها همراه با بسته حمل و نقل جدید اتحادیه اروپا، به این زخم نمک پاشیده‌اند.»

شرایط حمل و نقل تنها فروش پلی‌اتیلن ترفتالات را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. به طور مثال، حمل و نقل یکی از فاکتورهای اساسی است که بازارهای پروپیلن اکسید نقدی و قراردادی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از تولیدکنندگان پروپیلن اکسید گفت: «این اتفاق به حمل و نقل ختم می‌شود. هیچ‌گونه ظرفیت اضافه حمل و نقل موجود نیست، بنابراین حتی در صورتی که موادی برای عرضه داشته باشیم، به ندرت فرصتی برای معامله نقدی پروپیلن اکسید فراهم می‌شود.»

یکی دیگر از تولیدکنندگان هزینه‌های بالای انرژی را به عنوان فاکتور دیگری برای کمبود رانندگان به خصوص آن‌هایی که خویش‌فرما بوده یا به صورت پیمانی کار می‌کنند عنوان داشت.

منبع گفت:‌ «شرایط لجستیک وحشتناک بوده، و هر روز بدتر می‌شود. دلیل این اتفاق افزایش هزینه‌ها نیست، بلکه وضعیت خدمات‌رسانی رو به وخامت گذاشته است.»

یکی دیگر از منابع به کمبود رانندگان و همچنین نبود ظرفیت اضافی اشاره داشت؛ وی افزود، شاهد دیرکرد متناوب در خط ریلی نیز می‌باشیم.

فشارهای لجستیک برون جاده‌ای

مشکلات مربوط به خط ریلی به طور گسترده در بازار مورد بحث و گفتگو قرار گرفته، زیرا دیرکردها در تأمین و نگهداری، خدمات این سیستم را تحت تاثیر قرار داده، و هوای گرم تحویل محموله‌ها را با تعویق مواجه کرده است.

تراکم در جاده‌ها تنها مسئله‌ای نیست که زنجیره عرضه را مختل کرده، و همزمان سطوح پایین آب در رودخانه راین به این معنی است که کشتی‌های باری توان حمل محموله‌های زیادی را نخواهند داشت، و این گزینه جایگزین ناکارآمدی برای کامیون‌ها خواهد بود.

شرکت‌های شیمیایی سرمایه‌گذاری سنگینی در طراحی کشتی‌های باری کرده‌اند که بتواند از پس این شرایط بربیاید، اما تا به حال راه حلی برای فائق آمدن بر این حجم بالای ترافیک ارائه نشده است.

بندرها نیز از جهت نیروی کار تحت فشار قرار گرفته، زیرا کارگران بنادر و اسکله‌ها اخیراً برای افزایش حقوق خود اعتصاب کرده، که همین امر می‌تواند زمان تخلیه بار را افزایش داده یا در بلندمدت هزینه‌ها را تحت فشار قرار دهد.

همچنان ترافیک کشتی‌ها و پایانه‌ها بسیار بالا بوده، و همزمان یکی از تولیدکنندگان متانول در رابطه با تاثیر بر صنعت نظراتی را مطرح کرد.

یکی از منابع در پایانه کشتی‌رانی گفت: «سابقاً پایانه شدیداً شلوغ بود و این شرایط همچنان پابرجاست. با کارهای تلمبار شده بسیاری مواجه بودیم که اخیراً شرایط تا میزانی بهبود یافت، اما نمی‌دانیم تا چه زمانی این شرایط به طور کامل مرتفع شود.»

منبع تکمیل کرد: «بازار متانول تنها بازار فعال نیست. دیگر بازارها نظیر اتانول و استایرن نیز شرایط مشابهی دارند.

من 37 سال است که در این تجارت فعالیت دارم. آن‌چه که در چند هفته گذشته شاهدش بودم اتفاقی بی‌سابقه بوده، و مطمئن نیستم که چقدر زمان خواهد برد تا مشکلات به طور کامل برطرف شود.»

ارسال نظر