کد خبر : 46807

قیمت‌های رقابتی محموله‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن بازار ترکیه را تحت فشار بیشتری قرار دادند

حجم‌های صادراتی از اروپا علیرغم حاشیه سود نامطلوب در ترکیه، افزایش یافته است. بازارهای نقدی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن اروپا همواره بر بازار ترکیه برتری داشته‌اند، اگرچه این فاصله قیمتی کاهش یافته است.

قیمت‌های رقابتی محموله‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن بازار ترکیه را تحت فشار بیشتری قرار دادند

پتروتحلیل-بازارهای پلی‌اولفین وارداتی ترکیه در چند ماه گذشته تحت فشار شدید تقاضای ضعیف رزین بوده‌اند. تورم بالا همراه با محدودیت نقدینگی و فاکتورهای ناامیدکننده فصلی قیمت‌ها را روی روند کاهشی نگاه داشته‌اند. علاوه بر این، محموله‌های رقابتی اروپایی فشار را بیشتر کردند.

عرضه‌کنندگان منطقه‌ای برای کاهش فشار بر صادرات متمرکز شده‌اند

بازارهای پلی‌اولفین نقدی اروپا همزمان با بالاترین نرخ‌های تورم در چند دهه گذشته که مصرف را تحت تاثیر قرار داده، از ماه مه عمدتاً روندی منفی داشته‌اند. روند کاهشی در ژوئن همزمان با بهبود عرضه‌های وارداتی و روند نزولی جهانی شدت گرفت.

در این میان، همزمان با کاهش محسوس کاربرد پلی‌پروپیلن در مقایسه با بازارهای پایین‌دستی پلی‌اتیلن، این کالا افت قیمت شدیدتری را در مقایسه با پلی‌اتیلن تجربه کرد. اگرچه قراردادهای اولفین‌ها در ژوئن عمدتاً ثابت بوده یا تغییرات جزئی را شاهد بودند، روند نزولی در بازارهای پایین‌دستی تداوم یافت.

این روند نزولی به واسطه افت قیمت‌های قراردادی اتیلن و پروپیلن ژوئیه تشدید شد. نزدیکی تعطیلات تابستان، در کنار تداوم فعالیت‌های ضعیف و اوج‌گیری هزینه‌های خدمات شهری، تولیدکنندگان اروپایی را بر آن داشت تا صادرات خود را به کشور ترکیه افزایش دهند. معامله‌کنندگان تایید کردند: «فروشندگان در نظر دارند تا با توجه به نزدیکی تعطیلات تابستان در منطقه، فشار ذخایر خود را کاهش دهند.»

حجم‌های صادراتی از اروپا علیرغم حاشیه سود نامطلوب در ترکیه، افزایش یافته است. میانگین داده‌های هفتگی کم‌اوربیس نشان می‌دهد، بازارهای نقدی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن اروپا همواره بر بازار ترکیه برتری داشته‌اند، اگرچه این فاصله قیمتی کاهش یافته است.

پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سبک اروپایی فروشندگان معمول را تحت فشار قرار داده است

فشار قیمت‌های رقابتی اروپایی بیش از همه در بازارهای پلی‌اتیلن سبک و هموپلیمر پلی‌پروپیلن احساس شده است. قیمت‌های رقابتی فشار بیشتری را بر تولیدکنندگان غرب آسیایی وارد کرده و منتج به ضررهای قابل توجهی در این بازار شده است.

قیمت‌های اروپایی پلی‌اتیلن سبک ژوئیه در مقیاس ماهانه 100 یورو در هر تن کاهش یافته و در میزان 1520 تا 1570 یورو در هر تن (1550 تا 1601 دلار در هر تن) (سی‌آی‌اف ترکیه، نقدی بدون تعرفه) قرار گرفتند. قیمت‌ها در مقیاس دلاری 50 تا 70 دلار در هر تن کاهش یافته و زیر میزان تعرفه‌ای غرب آسیایی ایستادند.

به همین ترتیب، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی بازه پایینی کل بازار را شکل دادند. قیمت‌ها در مقایسه با ژوئن افت کرده، و در میزان 1280 تا 1300 یورو در هر تن (1303 تا 1324 دلار در هر تن) (سی‌آی‌اف ترکیه، بدون تعرفه) ایستادند. این قیمت‌ها حداقل 80 دلار در هر تن زیر پیشنهادات عرضه‌کنندگان معمول قرار گرفتند. قیمت‌های همبسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی نیز به همین شکل با میزان 1350 تا 1400 یورو در هر تن (1377 تا 1426 دلار)، 100 دلار زیر قیمت‌های سعودی معامله شده، و رقابتی را در بازه پایینی بازار شکل دادند.

معامله‌کنندگان اشاره داشتند: «افزایش تعداد پیشنهادات از اروپا، کساد جاری در بازارهای پایین‌دستی منطقه را ثابت می‌کند. در واقع، اکثر مصرف‌کنندگان اروپایی توجه خود را از کالاها به خدمات متمرکز کرده‌‌اند.»

کمترین میزان یورو در برابر دلار در دو دهه گذشته فشار را تشدید می‌کند

همزمان با افزایش نرخ بهره فدرال و کاهش قیمت‌های نفت معاملات آتی، ارزش دلار در برابر دیگر ارزها تقویت شده است. اخیراً، میزان برابری یورو در برابر دلار به حدود 1.02 رسیده، که کمترین میزان در 20 سال گذشته می‌باشد. این امر قدرت رقابتی قیمت‌های یورویی در ترکیه را افزایش داد.

ارسال نظر