کد خبر : 46804

تجارت قیر فرا اطلس جان گرفت

محموله‌های اخیر به آمریکا از مدیترانه شامل محموله 37 هزار تنی از ترکیه می‌باشد که ابتدا در 14 ژوئیه به نیو همپشایر رسید. محموله 46 هزار تنی از یونان که بعد از تحویل یک محموله به آفریقا در 12 ژوئیه به مریلند آمریکا رسید. و محموله 37 هزار تنی دیگری که ابتدا از ترکیه به نیویورک رفته و سپس در اوایل ژوئیه به فلوریدا رسید.

تجارت قیر فرا اطلس جان گرفت

پتروتحلیل-تقاضای آمریکا برای قیر مازاد جنوب اروپا در چند هفته گذشته به سرعت افزایش یافته، زیرا شرایط اقتصادی برای جابجایی محصولات به فرا اطلس به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

براساس ارزیابی‌های آرگاس، فاصله قیمتی میان شاخص قیر مدیترانه و ساحل خلیجی آمریکا در 8 ژوئیه در مقایسه با اوایل مه با میزانی زیر 100 دلار و اوایل سال جاری با میزان حدودی 30 دلار، به 200 دلار در هر تن افزایش یافت. در سال گذشته، میانگین قیمت قیر فوب خلیج آمریکا تنها 5 دلار از قیمت‌های مدیترانه بالاتر بود، و همین امر آربیتراژ را تقریباً بسته نگاه می‌داشت.

آربیتراژ فرا اطلس در بازار قیر آخرین بار در میان سال‌های 2017 تا 2020 همزمان با تعطیلی چندین پالایشگاه در ساحل شرقی آمریکا در میان تقاضای بالا برای هموارسازی جاده‌ها در بیشترین میزان‌های خود به سر می‌برد، که همین امر به جذب عرضه‌های فراوانی از اروپا - عمدتاً از اسپانیا و همچنین یونان، ترکیه، ایتالیا و بلژیک کمک کرد. در حال حاضر، ترکیه و یونان عرضه مازاد بیشتری برای صادرات دارند.

تا ماه آوریل سال جاری، آمریکا تنها در حدود 18 هزار تن قیر از اروپا وارد کرد، اما محموله‌های اخیر این میزان را به بالای 100 هزار تن رسانده‌اند. براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات در تمام سال 2021 در میزان 53 هزار تن قرار گرفت، در حالی که این میزان در سال 2020 و 2019 به ترتیب در میزان حدودی 228 هزار تن و 445 هزار تن قرار گرفتند. صادرکنندگان مدیترانه‌ای برای سهم بازار آمریکا با رقابت شدیدی با کانادایی مواجه هستند که تولیدات قیر خود را افزایش داده است. کانادا در ماه دسامبر در حدود 325 هزار تن قیر به آمریکا صادر کرد، که بیشترین میزان از زمان جمع‌آوری داده از سال 1993 توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌باشد.

در آمریکا، موجودی‌های زیر میانگین، اوج تقاضای فصلی و محدودیت نسبی در ته‌ماند فرآورده‌های پالایشگاهی، به حمایت از قیمت‌های قیر ادامه می‌دهند. اما در منطقه مدیترانه، تقاضا به واسطه دیرکردها برای فعالیت در بازار آفریقای شمالی و شروع کند مصرف قیر در جنوب اروپا، با مانع مواجه شده است. ضعف اخیر در قیمت‌های نفت کوره با گوگرد بالا در اروپا نیز به افت ارزش قیر منطقه‌ای کمک کرد، زیرا قیر عموماً با تفاضلی به نسبت محصول ذکر شده فروخته می‌شود. پالایشگاه‌های اروپا با تمام سرعت در حال فعالیت بوده تا تقاضای بالا برای فرآورده‌های نفتی میانی را برآورده کنند، و در طی این فرآیند، آن‌ها همچنین میزان زیادی نفت کوره با گوگرد بالا و قیر تولید کرده، که تقاضای نسبتاً کمتری دارند.

محموله‌های اخیر به آمریکا از مدیترانه شامل محموله 37 هزار تنی از ترکیه می‌باشد که ابتدا در 14 ژوئیه به نیو همپشایر رسید. محموله 46 هزار تنی از یونان که بعد از تحویل یک محموله به آفریقا در 12 ژوئیه به مریلند آمریکا رسید. و محموله 37 هزار تنی دیگری که ابتدا از ترکیه به نیویورک رفته و سپس در اوایل ژوئیه به فلوریدا رسید.

آمریکای لاتین نیز با محدودیت دسترسی‌پذیری و قیمت‌های بالا، نظر عرضه‌کنندگان آربیتراژ از مدیترانه و به خصوص آرژانتین را به خود جلب کرده است. علیرغم هزینه‌های بالای باربری در سال جاری، صادرات قیر به مسیرهای طولانی‌تر رواج بیشتری پیدا کرده است. آفریقای جنوبی نیز غالباً به یک بازار وارداتی بدل شده، زیرا تنها یک پالایشگاه در کشور همچنان قیر تولید کرده، و عرضه از مدیترانه و آسیا - اقیانوسیه شامل سنگاپور و مالزی نیز اخیراً از راه رسیده است.

ارسال نظر