کد خبر : 46798

با کاهش هزینه‌ها، قیمت‌های الیاف پلی‌استر به روند نزولی خود ادامه دادند

همزمان با پیش‌بینی از رکود اقتصاد جهانی، احتمال می‌رود قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت به روند نزولی خود ادامه داده، و حمایت هزینه‌های نهایی از الیاف پلی‌استر نیز تضعیف خواهد شد. در آمریکا صحبت بر سر این است که تعرفه‌های اضافی بر چین لغو شده، و ممکن است تقاضای پایین‌دستی بهبود یابد.

با کاهش هزینه‌ها، قیمت‌های الیاف پلی‌استر به روند نزولی خود ادامه دادند

پتروتحلیل-قیمت‌های نقدی داخلی الیاف پلی‌استر استیپل چین روند نزولی یکجانبه‌ای را تجربه کردند. براساس داده‌های منبع خبری سان‌سرز، قیمت‌های الیاف پلی‌استر استیپل در 8 ژوئیه در حدود 8526 رمینبی در هر تن اعلام شدند، که نسبت به اول هفته گذشته افت 2.10 درصدی داشته، در حالی که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد 17.5 درصدی را تجربه کردند.

در هفته گذشته، الیاف استیپل روند نزولی متزلزلی را تجربه کردند. قیمت‌های استیپل فیبر معاملات آتی در روز جمعه در میزان 7676 رمینبی در هر تن قرار گرفته، که به نسبت قیمت نهایی هفته گذشته آن افتی 1.41 درصدی را ثبت کردند. قیمت‌های قراردادی این محصول نیز در میزان 7676 رمینبی در هر تن قرار دارند. در این هفته، مواد خام بالادستی الیاف استیپل داخلی، اسید ترفتالیک خالص معاملات آتی 1.88 درصد افت کرد و در میزان 6168 رمینبی در هر تن قرار گرفت، در حالی که اتیلن گلیکول معاملات آتی رشد 2.92 درصدی داشت و در میزان 4474 رمینبی در هر تن ایستاد.

تحلیل و بررسی

در این هفته، قیمت‌های نفت خام بین‌المللی روند پرنوسان نزولی را نشان دادند. نگرانی‌ها در رابطه با این که رکود جهانی می‌تواند تقاضای سوخت را تعدیل کند، ترس از اختلالات عرضه را تحت‌الشعاع قرار داد، و قیمت‌های نفت در هفته به روند نزولی خود ادامه دادند. نفت خام آمریکا در طی هفته تقریباً 6 درصد افت کرد، و در روز جمعه هفته را در میزان حدودی 102 دلار در هر بشکه به پایان رساند.

در طی هفته، محدودیت اسید ترفتالیک خالص نقدی بهبود یافته بود، تقاضای پایین‌دستی نامناسب گزارش شد، و قیمت‌های پارازایلن و نفت خام بالادستی افت کرده، و همه این فاکتورها در کنار هم قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص را پایین کشیدند.

قیمت های اتیلن گلیکول نیز بعد از تداوم روند نزولی به طور جزئی بهبود یافتند. اخیراً با توجه به تداوم روند نزولی عرضه اتیلن گلیکول نیز محدود شده است. چندین واحد اعلام عملیات تأمین و نگهداری یا برنامه تبدیل تولیدات کرده، و الگوی عرضه و تقاضا به ندرت تسهیل شده است.

در طی هفته گذشته، الیاف پلی‌استر استیپل بعد از ثبات در اوایل روند خود، به رویه نزولی ادامه دادند. علاوه بر افت قیمت‌های نفت خام و اسید ترفتالیک خالص، و ضعف هزینه‌های حمایتی، پیش‌بینی‌های عرضه نیز در این ماه افزایشی بوده، و کارخانه‌های نساجی نیز به طور مرسوم فعالیت خود را در فصل رکود شروع کرده و تقاضا تضعیف شده است.

دورنمای بازار

همزمان با پیش‌بینی از رکود اقتصاد جهانی، احتمال می‌رود قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت به روند نزولی خود ادامه داده، و حمایت هزینه‌های نهایی از الیاف پلی‌استر استیپل نیز تضعیف خواهد شد. در آمریکا صحبت بر سر این است که تعرفه‌های اضافی بر چین لغو شده، و ممکن است تقاضای پایین‌دستی بهبود یابد. انتظار می‌رود پلی‌استر استیپل بعد از روند متداوم کاهشی، در جایی به ثبات برسد. همچنین باید به تغییرات در قیمت‌های مواد خام، اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای آمریکا، وضعیت در روسیه و اوکراین و اپیدمی توجه کرد.

ارسال نظر