کد خبر : 46769

منابع چینی گفتند، ال‌پی‌جی ایرانی با تخفیفاتی در حدود 10 تا 40 دلار در هر تن در مقایسه با قیمت‌های قراردادی سعودی ارائه می‌شوند که برای عده‌ای از واردکنندگان ال‌پی‌جی جذاب است؛

صادرات ال‌پی‌جی ژوئن ایران در مقایسه ماهانه کمتر از نصف شد

صادرات ژوئن با میزان 386 هزار تن به نسبت میزان اوج صادرات در مه افت 55 درصدی داشت. میانگین ماهانه نیمه اول 2022 در میزان 520533 تن ایستاد. واردکنندگان چینی که مجذوب تخفیفات ایرانی هستند، براساس یوان معامله می‌کنند.

صادرات ال‌پی‌جی ژوئن ایران در مقایسه ماهانه کمتر از نصف شد

پتروتحلیل-صادرات محموله‌های بارگیری ژوئن ایران در مقایسه با مه از نصف کمتر شد، اما به گفته منابع، آخرین تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بر شرکت‌های چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی ایران، تاثیرات خفیفی بر تجارت ایران و چین در ماه‌های آتی خواهد داشت.

صادرات محموله‌های ال‌پی‌جی ژوئن از 859 هزار تن در مه که بیشترین حجم صادراتی از زمان اعمال تحریم‌ها در سال‌های 2014 و 2018 بوده، به 386 هزار تن افت کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در 16 ژوئن، شرکت‌های چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی ایران به آسیا که ارتباطاتی با شرکت پتروشیمی تحت تحریم تریلیانس داشتند را مورد تحریم قرار داد. فعالیت این شرکت‌ها برای تسهیل فروش نفتا، بوتان، پروپان، متانول و دیگر محصولات پتروشیمی بوده، و تحریم‌ها علیرغم امیدواری به تفاهم جدید در اوایل 2021، همزمان با توقف مذاکرات احیای برجام اعمال شده‌اند.

تحریم‌ها دارایی اشخاص یا شرکت‌ها در سیستم مالی آمریکا را مسدود کرده و معامله اشخاص آمریکایی با ایران را منع می‌کند، و همچنین بر این امر تاکید دارد که واشنگتن به افشای شبکه‌هایی که ایران برای پنهان کردن فعالیت‌های تحریم گریز خود استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.

ایران قادر بوده تا بیش از 60 درصد درآمدهای نفتی، میعانات گازی، گاز طبیعی، محصولات نفتی و پتروشیمی آوریل و مه سال جاری را دریافت کند. براساس داده‌های سرویس خبری شانا در 29 مه، فروش محصولات پتروشیمی ایران در دو ماه اول سال جاری ایرانی از 1.5 میلیارد دلار سال گذشته به 2.45 میلیارد دلار افزایش یافته است.

این اتفاق، علیرغم اینکه تحریم‌های آمریکا راه‌های دسترسی به پول و دسترسی ایران به سیستم بانکی بین‌المللی را مسدود، و تهران را مجبور کرده تا با استفاده از روش‌های غیرمتعارف به فروش نفت خود اقدام، و از پول‌های بلوکه شده در حساب‌های بانکی کشورهای مشتری استفاده کند، صورت گرفت.

بگفته منابع کشتی‌رانی، محموله‌های بارگیری ژوئن از میانگین چهار ماه اول سال جاری با میزان 442550 تن، عقب ماندند. اگرچه، با در نظر گرفتن اوج بارگیری‌ها در مه، صادرات در پنج ماه ابتدایی سال در میانگین 525840 تن قرار گرفت.

براساس داده‌های منابع کشتی‌رانی، میانگین صادرات ماهانه نیمه اول 2022 در میزان 520533 تن بوده، که از میزان میانگین ماهانه لازم 500 هزار تنی برای هدف صادرات 6 میلیون تن کشور در کل سال گذر کرده است.

براساس داده‌های اداره کل گمرک چین، واردات ال‌پی‌جی چین از تولیدکنندگان غرب آسیایی شامل امارات، عمان، قطر و عربستان سعودی در ماه مه در مقیاس ماهانه و سالانه به ترتیب جهشی 20.4 درصدی و 17.4 درصدی داشت و در میزان 1.23 میلیون تن قرار گرفت.

بگفته منابع صنعت، واردات از امارات و عمان -- با میزان 860 هزار تن و صعود 23.6 درصدی در مقیاس ماهانه -- احتمالاً شامل محموله‌هایی از ایران بوده است.

نه محموله پروپان و بوتان ژوئن شامل هفت محموله از عسلویه و دو محموله از بندر سیراف شد. به گفته منابع کشتی‌رانی، این محموله‌ها توسط شرکت‌های گاز پارس جنوبی، شرکت پتروشیمی خارک، پالایش پارسیان سپهر و پترو پالایش کنگان ارسال می‌شوند.

به گفته آنها، محموله ها از طریق کشتی‌های حامل گاز بزرگ شامل Niba، Artemis Gas، Captain Nikolas، Tower Rise، Gas Commerce، Nexo، Gas Gemini، Queen Luca و Sona بارگیری می‌شوند.

تاثیر محدود

در رابطه با آخرین تحریم‌های آمریکا، سه منبع چینی به پلتس گفتند، از آنجایی که واردکنندگان چینی می‌توانند برای معامله از یوان استفاده کنند، باور دارند که تجارت میان دو کشور خیلی متاثر خواهد شد.

یکی از منابع چینی گفت، علاوه بر این، کشتی‌های حامل محموله‌های ال‌پی‌جی ایرانی معمولاً کشتی‌های قدیمی‌تری هستند، که بسیاری از آن‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بیمه نخریده‌اند.

منابع گفتند، 99 درصد صادرات ال‌پی‌جی ایرانی روانه چین شده، و این امر از طریق تشکیل ناوگانی از کشتی‌های بزرگ حامل گاز توسط شرکت‌های کشتی‌رانی چینی، یا از طریق خریداری شناورهای ارزان و قدیمی‌تر از زمان اعمال تحریم‌ها در سال‌های 2014 و 2018 صورت گرفته است.

بگفته منابع، یکی از موانع افزایش صادرات ال‌پی‌جی ایرانی، محدودیت‌های است که شرکت‌های بین‌المللی کشتی‌رانی و تجاری به دلیل تحریم‌های آمریکا بر برنامه هسته‌ای ایران، با آن مواجه هستند.

یکی از منابع اشاره داشت که، شرکت چینی‌ای که تحت تاثیر آخرین دور تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، یک شرکت تجاری است.

براساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرف‌های تحریم شده شامل شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروشیمی خارک و فناوران برای عرضه محصولات به تریلیانس می‌شوند؛ شرکت‌های Keen Well International و TeamfordEnterprises واقع در هنگ کنگ برای انتقال پرداختی و تسهیل معامله برای تریلیانس؛ شرکت‌های GX Shipping FZE، Future Gate Fuel، PetrochemicalTrading، Sky Zone Trading FZE ،Youchem General Trading FZE برای پنهان کردن جزئیات کشتی‌رانی؛ شرکت jingfeng gao واقع در چین، کارگزاری که در معاملات چند میلیون دلاری پتروشیمی ایران مشارکت دارد؛ و محمد شهید رکن الدین بهور مستقر در هند.

منابع چینی گفتند، ال‌پی‌جی ایرانی با تخفیفاتی در حدود 10 تا 40 دلار در هر تن در مقایسه با قیمت‌های قراردادی سعودی ارائه می‌شوند که برای عده‌ای از واردکنندگان ال‌پی‌جی جذاب است. بگفته منابع، با در نظر گرفتن عرضه سالم در منطقه، تخفیفات فوب غالب محموله‌های غرب آسیایی در حدود 20 دلار در هر تن در مقایسه با قیمت‌های قراردادی می‌باشد.

تخفیفات

از زمانی که تحریم‌ها از سال 2014 بر ایران اعمال شد، خریداران چینی جذب محموله‌های ایرانی با تخفیفات 40 تا 100 دلار در هر تن شده‌اند.

از آنجایی که برخی کشتی‌ها با قیمت‌های کمتر خریداری شده، یا با نرخ ارزان‌تری اجاره شده‌اند، میزان واقع‌بینانه‌تر تخفیفات در برابر قیمت‌های قراردادی 5 تا 10 دلار می‌باشد.

یکی از منابع چینی با بی‌اعتنایی به آخرین تحریم‌ها گفت: «آمریکا مدام تصمیم خود را برای تحریم ایران تغییر می‌دهد. این اولین تحریمی نیست که آن‌ها بر شرکت‌های چینی مرتبط با ایران وضع کرده‌اند. اقدام اخیر آن‌ها احتمالاً برایپرت کردن حواس مردم از تورم داخلی است.»

ارسال نظر